Nästa artikel
Böter trots översnöad skylt
Nyheter

Böter trots översnöad skylt

Publicerad 27 april 2016
Inte ok att köra för fort trots att man inte ser skylten, tycker tingsrätten.
Föraren såg inte vilken hastighet som rådde, men tingsrätten dömer honom ändå att betala 1500 kronor.
Värmlands tingsrätt dömer en man till 1500 kronor i böter för att ha kört 8 kilometer för fort förbi en hastighetskamera, rapporterar TT.

Det var på en 70-sträcka som mannen gasade lite för mycket. Hans förklaring är att skylten var översnöad så att han inte såg vilken hastighet som gällde.

Mannen skyller sin fortkörning på Trafikverkets dåliga underhåll av skylten, men enligt tingsrätten är det bilförarens skyldighet att hålla reda på vilken ”föreskriven bashastighet” som råder.
 
Diskutera: Vad tycker du om tingsrättens bedömning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-04-27 22:32
Gunnar 44

Jag har tidigare kritiserat polisen för detta tilltag med kameraövervakad hastighet. Man har från myndigheten satt rättssäkerheten ur spel. Redan när de första kamerorna sattes upp, påpekade jag denna omständighet. Jag upptäckte att man satt vissa kontrollfunktioner ur spel, genom att ändra lagstiftningen. Det var nämligen på det viset, att polisen endast fick rapportera överträdelser om polisen ifråga kunde intyga att skyltar fanns och att de var rena och att inga buskar eller träd skymde skyltarna, dessutom skulle polisen kontrollera att hastigheten på platsen gällde enligt den aktuella publikationen. Denna regel gäller fortfarande för den enskilde polisen, men för hastighetskamerorna gäller inte detta, utan det räcker om skylten fanns vid monteringsögonblicket.
Det här är en ren skandal. Förutom detta tilltag har man satt rättsprsxis ur spel, genom gå ifrån 10% regeln och sätta marginalen till 6 km i tim på alla kameraövervakade vägar.
Detta är en RÄTTSSKANDAL HELT ENKELT. Hoppas vi bilägare undersöker denna skandal, för den är skapad av okunniga trafiklagstiftare.
Det var ju tidigare så att juristerna inom område trafik, var anställda av trafiksäkerhetsverket. När de i mitten av 90 talet skulle tillhöra vägverket, valde dessa att inte fortsätta med trafiklagstiftning.
Detta hade till följd att när lagtexter skrevs om blev det fel på en massa punkter. Man kunde inte se skillnad på skall och bör, där man blandade korten hej vilt.

#c • Uppdaterat: 2016-04-28 08:08
L. Mäkinen

På de flesta ställen där jag regelbundet passerar hastighetsövervakande kameror finns flera skyltar om hastigheten. Först en skylt där bytet av fart annonseras och strax före själva kameran ytterligare en stolpe skyltad med både hastighet och kamera. Visst händer det att jag kör för fort, men är man någorlunda vaken bör man kunna undvika att bli automatiskt fotograferad.

#d • Uppdaterat: 2016-04-28 08:21
hultarn

Mäkinen: jag upplever tvärtom. Alltför sällan finns det skyltar strax innan kameran, vilket gör att folk blir osäkra på vilken fart som verkligen gäller.
Extra svårt är det numera med alla 10-gränser. Är det 60-70-80-90 här?
Många saktar ner lite extra ifall, vilket skapar onödiga utsläpp och irritation.
Det borde vara obligatoriskt med en fartskylt direkt före kameran.

Det var annorlunda på 90-talet när Vägverket ville ha få och tydliga gränser för att underlätta.

#e • Uppdaterat: 2016-04-27 10:45
milkylainen

Poänglöst och försöka smita från böter i en kamera. Det är lättare och blåsa 100 miljarder och heta Maud Olofsson i regeringen än för svensson och förklara det uppenbara problemet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.