Nästa artikel
630 000 dieselbilar måste åtgärdas
Nyheter

630 000 dieselbilar måste åtgärdas

Publicerad 26 april 2016
Utredning visade att flera biltillverkare hittat ett kryphål i avgastesten.
Tyska myndigheter tvingar Volkswagen, Opel, Audi och Mercedes att återkalla eftersom de släpper ut för mycket kväveoxider.
Turerna efter Volkswagens utsläppsfusk fortsätter. I ett test kom tyska myndigheter fram till att dieselbilar från Volkswagen, Opel, Audi och Mercedes släppte ut för mycket kväveoxider och tillverkarna måste nu åtgärda programvaran till motorstyrningen på 630 000 fordon i Tyskland.

När Volkswagens manipulerande uppdagades i höstas startade tyska transportmyndigheten KBA en egen utredning för att undersöka om andra bilmärken felaktigt ändrat sina utsläpp. Tidiga resultat av undersökningen visar att ingen annan biltillverkare hade någon ”defeat device”, alltså fuskprogramvara, likt den som Volkswagen installerat i sina bilar för att lura systemet vid avgastester. Däremot har biltillverkarna utnyttjat en lycka i regelverket som tillåter högre utsläpp innan motorerna blivit varma.

– Frågan är om det här bara är början. Vad som är klart är att tillverkarna använder sig av lagliga kryphål – vilket må vara lagligt, men inte legitimt – och försätter hela industrin i dålig dager. Det är inte ett gott tecken, säger Stefan Bratzel, chef för Center of Automotive Managment vid Bergisch Gladbachs universitet till Automotive News.
 
Diskutera: Tror du att det kommer att komma fram att fler biltillverkare fuskar med sina utsläpp?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-04-27 11:11
Vidstige

Står i SVD att VAG har uppdaterat 500 av 230,000 bilar som ska uppdateras i Sverige, dvs ta bort fuskprogramvaran m.m.

Så bara 229,500 kvar...

#c • Uppdaterat: 2016-04-27 20:25
snabb95

ViBilägare @ Vet Ni om att det finns felvisande temperaturmätare enligt #7 och #8 och har Ni i så fall tagit upp detta med de fuskande tillverkarna? Om inte, gör det snarast via domstol. Om jag ovetande hade köpt en sådan bil så skulle jag sannolikt gjort en anmälan till ARN.

Att på detta falska sätt och med berott mod montera en felaktig temperaturmätare är ännu värre än att ta bort mätaren. Det senare kan man se och därmed inte köpa bilen. Jag valde t.ex. bort V70 ll och köpte en ny V70N i stället.

Både på 245:an och på V70 har jag fått byta termostat. I båda fall var det endast temperaturmätaren som indikerade felet. Utan mätare skulle jag ha varit omedveten om felet och kört vidare i tron att allt varit OK. Hemsk tanke! Ett allvarligt sabotage av Volvos ingenjörer som bör beivras! Mycket större anledning för återkallelse än för dieselgate.

#d • Uppdaterat: 2016-04-28 08:48
Axa

Vidstige
Härligt med någon som för protokoll.

#e • Uppdaterat: 2016-04-26 15:55
milkylainen

Nåja. Nu är det ju inte BARA dieslar som inte klarar av att hålla utsläppskraven...
Det är faktiskt en ganska ensidig syn. Bensinbilar släpper ut alldeles för mycket partiklar, co och kolväten osv...

#f • Uppdaterat: 2016-04-27 03:49
milkylainen

Shogun: Också en extremt ensidig syn på problemet. Några av världens mest förorenade städer områden som Kina, Indien, Mexico, kör nästan uteslutande på bensin i sina bilar. Fatta att det har väldigt lite med vad du förbränner och mer hur du förbränner. Det är lika mycket svavel i svensk diesel som i svensk bensin. Resten är bara olika kolvätesoppor. NOx är en produkt av flamfrontens tempratur, inte av bränslet. Du får mängder av NOx i en öppen vedspis, i en gasol-kamin och ur en effektiv bensinbil också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.