Nästa artikel
Volkswagen Tiguan – rapport från provkörningen
Provkörning

Volkswagen Tiguan – rapport från provkörningen

Publicerad 22 april 2016
Vi Bilägares Maria Dahlin är i Berlin och kör nya Tiguan, som har mycket att leva upp till när konkurrensen i suvsegmentet tätnar.

Hej Maria, hur är nya Tiguan?
– Volkswagen kallar andra generationen för en helt ny bil. Den byggs numera på MQB-plattformen och har vuxit lite åt nästan alla håll, till exempel en centimeter extra i markfrigång. Mycket har förstås hänt i det kompakta suvsegmentet sedan den introducerades 2007, så vi får se om den kan klå nya och gamla konkurrenter.

Och hur är den att köra?
– Vi har kört rutter i stadstrafik runt Berlin och dessutom fått sätta fyrhjulsdriften på prov i en terrängbana. Dessvärre ingen motorvägskörning i högre hastigheter så jag har inte kunnat låta bilen sträcka ut ordentligt. Men mina första intryck är att det är en trevlig bil att köra. Jag har mest kört 2,0 TDI 190 GT som är förväntad volymmodell i Sverige. Den är lätt att ha och göra med och reglagen i förarmiljön är logiska. Jag trivs med att sitta högt och överblicken det ger, samtidigt som bilen inte känns stor och klumpig. Bra också att många säkerhetssystem är standard, till exempel autobroms, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare och filhållningsassistent.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den finns i bilhallarna från och med sista veckan i maj, men redan nu går den att beställa. Över 2000 bokningar i Sverige har gjorts hittills. 2,0 TDI 190 GT med sjuväxlad DSG kostar från 332 000, den duckar alltså precis in under den magiska tjänstebilsgränsen på 7,5 basbelopp.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 8, som utkommer den 24 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2016-05-04 21:03
George

Köpte min första fyrhjulsdrivna bil i höstas. Har aldrig känt mig så trygg på vägen som i vintras. Den är i de flesta fall framhjulsdriven till 90%.

#m • Uppdaterat: 2016-04-23 19:47
milkylainen

GDS: Det är så. Det är nytt designspråk. Storsuvarna ska se ut som kombis. Kolla nya Audi Q7 t.ex. Samma stuk. Ser ut som en förhöjd kombi. Det är ett medvetet val i designen.

Jag gillar det inte. Fult som stryk. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.