Nästa artikel
SQ7 kraftsuv från Audi
Nyheter

SQ7 kraftsuv från Audi

Publicerad 3 mars 2016 (uppdaterad 3 mars 2016)
Audi SQ7.
Ny elektrisk kompressor hjälper motorn att bygga turbotryck.
Audis största suv Q7 kommer i prestandaversionen S. Den är tillägnad bilar med sportig karaktär och i detta fallet innebär det en fyraliters V8 TDI-motor på 435 hästkrafter och 900 Newtonmeter kopplad till en åttaväxlad tiptronic-låda.

Den stora nyheten är att det för första gången i en serieproducerad bil finns en elektrisk kompressor. Den ska motverka seghet i dieselmotorn genom att ge extra luft till turboaggregaten. Detta skapar en trippel överladdning. Resultatet blir snabb acceleration och kraft även vid låga varvtal. 0 – 100 km/tim går på 4,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim.

Enligt Audi ska den eldrivna kompressorn också hjälpa V8:an att få en förbrukning i nivå med en sexcylindrig motor. Den ska dra 0,74 liter/milen och släppa ut 194 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.
Kompressorn drivs av ett 48-volts elsystem som också hanterar elektromekaniska aktiva krängningshämmare, vilka ökar stabiliteten på den fyrhjulsdrivna bilen.

Beställningsstart för Audi SQ7 TDI är i april 2016 och kommer till svenska bilförsäljare under sommaren. Pris i Sverige blir från 918 000 kr.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi SQ7?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-03-03 19:19
Peter E

Känns som om det finns mycket potential kvar i denna motor.
Kan man hoppas på en RSQ7?

#c • Uppdaterat: 2016-03-03 19:24
Optimus

Är visserligen en SUV-åkare själv men detta var bara för mycket

#d • Uppdaterat: 2016-03-03 20:56
saabnisse

Volvo har ju en annan variant med trycktank som sätter snurr tidigare, det vore kul att veta vilket som är bäst.

#e • Uppdaterat: 2016-03-03 21:28
Vidstige

saabnisse, har kollat lite på Volvos lösning och det som gör mig misstänksam mot den är att det står att den bara aktiveras vid "kraftigare gaspådrag". Vad man vill ha är ju känslan att ha full kraft även vid lättare gaspådrag. Särskilt intressant på mindre motorer där man ju vill få effekten av en stor motor även när man kör lugnt och helt utan turbolagg när man gaspar på.

48 volts lösningen med "elektrisk överladdning" är mer komplicerad men är nog den bättre och möjliggör även lättare hybridisering.

#f • Uppdaterat: 2016-03-03 22:05
Simon no1

Peter E, det var ju inte ens likt, men här kan du se likheten, bara svansen som fattas ;)

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/apropa-grillar#comment-266488

#g • Uppdaterat: 2016-03-04 00:01
A_q

Som sagt, designen växer.
Varför vissa ser en babianröv måste ju vara för att de rakar en varje morgon...

#h • Uppdaterat: 2016-03-04 00:22
Simon no1

A_q, märkligt att jag som bara rakar mig var tredje dag ändå ser det ;)

#i • Uppdaterat: 2016-03-04 18:01
curry nam nam

Denna elektroniska turbo, är ju överlägsen de avgasdrivna, då man slipper turbolag, och kan monteras enkelt i alla bilar på efterhand, nu ska Audi testa denna elektriska/elektroniska turbon i produktion denna Franska uppfinning från valeo!

#j • Uppdaterat: 2016-03-03 16:36
milkylainen

Galet mycket prylar som kan gå sönder...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.