Nästa artikel
Provkörning: Mercedes GLE 500 e (2016)
Provkörning

Provkörning: Mercedes GLE 500 e (2016)

Publicerad 21 februari 2016 (uppdaterad 22 februari 2016)
Fronten har uppdaterats i samband med namnbytet till GLE.
GLE som laddhybrid har blixtrande prestanda och fin komfort men placeringen av batteriet inkräktar kraftigt på bagageutrymmet.
Första gången den elektriskt manövrerade bakluckan på nya Mercedes GLE 500 e svänger upp är det svårt att inte bli överraskad. Där man förväntar sig ett generöst bagageutrymme möts man av ett måttligt stort med ett osedvanligt högt bagagerumsgolv. Anledningen är förstås att litiumjon-batteriet kräver utrymme vilket medför att bagagevolymen minskar från 690 liter för konventionellt drivna GLE till 480 liter för laddhybriden.

Batteriet lagrar 8,7 kWh el som i bästa fall och med extremt lätt gasfot, räcker till 30 km utsläppsfri körning. I mer vardaglig trafik får man vara glad om strömmen räcker över 20 km. För att klara att köra den här dunderklumpen miljövänligt gäller det att inte ha för långt mellan laddningsmöjligheterna. Vid hastigheter över 120 km/tim kopplas dessutom eldriften bort.

Om vi för ett ögonblick glömmer det där med utsläpp och istället trampar gasen i botten, skjuter 2,5 ton Mercedes-suv fart med en lätthet som är svår att föreställa sig. Elmotorn och den smidiga V6:an med dubbelturbo drar med full kraft från låga varv och samarbetar fint med den sjuväxlade automatlådan. Accelerationen är blixtrande, delvis tack vare elmotorns monumentala bottendrag. Den höga vikten till trots känns GLE lätthanterlig och stabil i de flesta körsituationer. Chassit har adaptiv stötdämpning samt luftfjädring och gör ett fenomenalt jobb med att hålla alla kilon under kontroll.
 
På långresa är GLE oerhört bekväm. Bra stolar, fin förarmiljö, låg ljudnivå, bra ljus och betryggande kursstabilitet gör att man som förare orkar mycket långa etapper bakom ratten. Baksätet är inte riktigt lika bekvämt för fullvuxna. Sittdynan bak är ganska kort och den större familjen bör hålla i minnet att det saknas extraplatser längst bak. Volvo XC90 T8 är fortfarande den enda laddhybriden i klassen med sju sittplatser.

I stadstrafik underlättar den höga sittpositionen, de stora backspeglarna och den lätt-gående styrningen. Dessutom är ett system med kameror som bevakar hela området runt bilen standard.  

Elmotorn är placerad mellan bensinmotorn och växellådan. Fyrhjulsdriften och terrängegenskaperna är därmed inte påverkade av att detta är en laddhybrid. Markfrigången är dryga 20 cm och största tillåtna vadningsdjup 50 cm. Dragvikten är dock något reducerad. Laddhybriden får som mest släpa två ton medan några av modellsystrarna är godkända för upp till 3,5 ton.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLE 500 e?
Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC

Pris, från kr: 794 000 kr.
Modell: 5-d, 5-sits suv.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 482/B 193/H 180.
Tjänstevikt: 2 465 kg.
Max dragvikt: 2 000 kg.
Motor: Bensin-V6 med dubbla turboaggregat. Volym 2 996 cm3. Max effekt 333 hk vid 5 250 v/min. Max vridmoment 480 Nm vid 1 600 v/min. Elmotor på 116 hk integrerad med växellådan. Max systemeffekt 442 hk. Max systemvridmoment 650 Nm. 
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, 7-stegs automatlåda.
Batteri: Litiumjon. Kapacitet 8,7 kWh. Max räckvidd el: 30 km.
Prestanda: Toppfart 247 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,3 s.
Deklarerad förbrukning: 3,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 80 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90 T8, Audi Q7 e-tron, BMW X5 40e.

Plus: Höga prestanda, fin komfort.
Minus: Kort räckvidd på el, begränsat bagageutrymme.
 
Vad nytt? Bland annat namnet – ML har blivit GLE.
För vem? Kortpendlaren!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-02-26 09:33
Styggavargen

Skodaägare, håller med dig delvis. Men skall vi acceptera en nivå på 2 ton för en helt vanlig bil? Den lastar 5 personer och lite last. Det var det jag ville förmedla. Jag känner att vikten börjar bli ett stort problem på dagens bilar då de blir tyngre, först de senaste 1-2 åren har nya modeller som varit lika stora eller till och med lite större fast de väger mindre än förra generationen. Sedan kom detta med SUV trenden in i bilden, och gärna med fyrhjulsdrift och då brakar det genast iväg 400-800 kg på grund av detta utan att bilens egenskaper förbättras (last och transport av personer). Om nu argumentet att ha en stor SUV i en familj som lastar mycket, om det nu vore den mest tänkbara förklaringen för att man köper en SUV på över 2 ton, då kan man i princip köpa 2 st Fabia istället, lasta fler personer och last med enda förbehållet att du behöver en förare till.

#w • Uppdaterat: 2016-02-21 11:31
milkylainen

Ni menar: Fulare än stryk, tjänstevikt på 2,5 ton och bara 2 tons dragvikt. En väldigt miljöriktig V6:a i fronten. Dålig placering av batteri med hög tyngdpunkt och ett chassi som inte är gjort för det. Max eldrift i normal trafik 2 mil. Dyrare än dyr. Klent utrustad. Plastigare än en billig japanare och allt för en stjärna i fronten.
Fett bra. Ge oss mera sånt...
Det här är återigen enbart en ursäkt för att rika människor som bor i innerstan och tycker att de måste hävda sig med en stor SUV ska kunna säga att de är "miljövänliga".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.