Nästa artikel
Rosttest: Audi A4 (2015)
Rost

Rosttest: Audi A4 (2015)

Publicerad 5 februari 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Audi A4.
Limningarna får plus men motorhuv och baklucka saknar behandling på insidan. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya A4 har kaross helt tillverkad av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har väl utförda limningar men någon behandling på insidan finns inte i motorhuv och baklucka, däremot i dörrar.
 
Bra skärmkanter bak. Innerskärmarna fram och bak har en särskild ”profilering” som ska lufta mot plåten och dämpa ljud. Framskärmarna har bra blästringsskydd.
 
Underredet täcks av skivor av pressad papp. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Rejäl bakvagnsram av stålplåt.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-02-05 15:28
milkylainen

simon_d: Både och. Alu är lite tåligare mot oxidering.. men stål är bättre ur krocksäkerhetssynpunkt. Det är lättare (och billigare) att modellera de egenskaperna man vill att materialet ska ha med stål. Mycket svårare med alu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.