Nästa artikel
Koppling mellan bilprovning och verkstäder
Nyheter

Koppling mellan bilprovning och verkstäder

Publicerad 18 januari 2016
Personer sitter i företagsledningen inom både besiktnings- och bilhandelsbranschen.
Aftonbladet avslöjar att flera toppnamn inom bilprovningsföretag också har intressen i företag som sysslar med bildelar, försäljning och reparation. Som exempel nämns Pehr Oscarsson, vars investmentbolag äger delar av besiktningsbolaget Clearcar, samtidigt som Oscarsson är vd för bilverkstadskedjan Meca.

I fordonslagen står att den som bedriver bilbesiktning inte får ha kopplingar till aktörer som sysslar med bilförsäljning eller reparationer.

– Det en viktig förtroendefråga. Det ska till exempel inte kunna uppkomma misstankar om att en bilprovare slår ner på massa saker för att sedan hänvisa kunden till en specifik verkstad, säger Bosse Ericsson till Aftonbladet. Han är branschdirektör på Sveriges fordonsverkstäders förening.

– Det är väldigt viktigt att detta hålls isär, så att det inte riskerar att uppstå jävssituationer där besiktningsföretag och bilhandlare kan tjäna pengar på varandras verksamhet, säger Bosse Ericsson.
 
Diskutera: Tror du att styrelseuppdrag inom både besiktning och andra bilbranscher kan innebära problem för bilägaren?
Utdrag ur fordonslagen:

"Besiktningsorganen får inte bedriva eller stå i kommersiellt, ekonomiskt eller något annat beroendeförhållande till någon som bedriver:
1. handel med, tillverkning, import eller marknadsföring av besiktningspliktiga fordon eller delar eller tillbehör till sådana fordon,
2. reparation eller service av besiktningspliktiga fordon."

 
Fordonslagen, andra kapitlet, paragraf 2h.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-18 13:34
Leif Kavander

Här är artikeln från aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22077220.ab

#2 • Uppdaterat: 2016-01-18 14:42
N-iklas

Och hur påverkar det trovärdigheten hos "bilprovningens" framtida statistik?
Vilken inverkan har de privata företagens inblandning haft på statistikens utseende och innehåll?

Finns det ett som vanligt... matematiskt beräkningssätt som tar hänsyn till "saltade anmärkningar" och som används av bilprovningen när man redovisa sin statistik?

#3 • Uppdaterat: 2016-01-18 14:51
a128

Jag besiktigade en bil där det var en spricka över halva vindrutan utan anmärkning, besiktningsstatione låg vägg i vägg med en bilglasfirma

#4 • Uppdaterat: 2016-01-18 16:29
Koogan

Just Clearcar och Meca låter ju logiskt att de har samma ägare eftersom Clearcar i stor utsträckning öppnat sina anläggningar i samma byggnader som MECA verkstäderna runt om i småorter..
Clearcar hyr helt enkel in sig hos Meca.
Underligt samarbete tänkte jag, tills jag läste denna artikel. Nu blev det solklart. :D

#5 • Uppdaterat: 2016-01-18 20:02
1

Dessa ljuva avregleringar.

#6 • Uppdaterat: 2016-01-18 20:17
Focus

128: En spricka som inte är i siktområdet kan inte bilprovning slå ner på oavsett hur stor den är.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-19 16:23
Tvärnit

Kopplingar i någon form finns och har alltid funnits, är släkt med en nu idag pensionerad SAAB mek, ok....var det likriktat då det var monopol? Nej, det fanns lätta o svåra stationer.

Ned med monopolen.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-18 19:53
milkylainen

Då var det klart då. Aldrig en tid på MECA, en besiktning på ClearCar eller något annat som har med de två bolagen att göra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.