Nästa artikel
Volkswagenfusk utreds av åklagare
Nyheter

Volkswagenfusk utreds av åklagare

Publicerad 12 januari 2016 (uppdaterad 12 januari 2016)
Riksenheten mot korruption har nu öppnat en utredning om Volkswagens manipulerade mjukvara.
Efter de avslöjanden om manipulerad mjukvara i Volkswagens bilar har nu chefsåklagare Alf Johansson vid Riksenheten mot korruption beslutat att inleda en förundersökning. Det Volkswagen eventuellt gjort sig skyldiga till är grovt bedrägeri och brukande av osann urkund.

Åklagaren kommer också kontakta utländska myndigheter som ett led i utredningen. Svenska Volkswagen har meddelat att de kommer samarbeta fullt ut i utredningen.

Diskutera: Tror du att Volkswagen kommer att dömas för bedrägeri?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-01-14 14:26
Gäst (ej verifierad)

Jo skulle det nu uppdagas att Renault gjort något liknande som VW så är det ju precis lika förkastligt.

Vi får väl vänta och se. Men "Renault says no signs of defeat device": http://www.reuters.com/article/us-renault-search-idUSKCN0US1C420160114

Men förstår att alla VAG-fanboys blir upphetsade ;-)

#w • Uppdaterat: 2016-01-14 15:47
S-E S

Tvärnit, du har så rätt, speciellt sista meningen "och nu pratar vi inte mer om detta och ser framåt" och låter de som vill idissla utsläppsfrågan lik en gammal kossa få sin frihet att tjata om detta.

Schuckert, alla bilfabrikat som saluförs i Sverige bör i så fall bestraffas för "undanhållande av skatt och falsk urkund" enligt de utsläppsanalyser som genomförs bl a i denna och andra motortidningar.
En åklagare ska vara neutral och inte gynna en part framför en annan, därför är det för mig obegripligt att intresset är så stort för VW's utsläpp och inte för de andra "brottslingarna".
Varför har åklagaren inte intresserat sig för Renault som har varit aktuellt i flera månader för samma problem och välkänt för den som är intresserad av frågan?
Det verkar som om VW har valts ut därför att åklagaren har sett en notis i tidningen eller har blivit vilseförd av en lobbyist från en konkurrent eller Gröna Bilister? Skämmigt för ämbetet!

#x • Uppdaterat: 2016-01-14 20:21
Schuckert

Stor skillnad på VW och övriga tillverkare. VW har åkt dit, erkänt att de har fuskat och utreds för detta i hemlandet. Svensk åklagare utreder följdbrott på svensk mark. Inget annat.

#y • Uppdaterat: 2016-01-16 20:30
snabb95

Shogun @ Var och en väljer ju som han vill men nog är de flesta som väljer diesel lurade, liksom jag. Det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen. Det går nog att rena avgaserna med partikelfilter och kväveoxiderna med katalysatorer och tillsatts av Urea, men det innebär högre rörliga kostnader. Även alla andra fasta och rörliga kostnader utom bränslet är högre på en diesel. Vad är vitsen om bränslebesparingen äts upp av andra kostnadsökningar.

Ser att V90 diesel kostar drygt 50 000 mer än en V90 bensin med samma utrustning och motoreffekt. Bensinbilen har nog ingen bränslevärmare som är standard på dieselbilen och helt nödvändigt för att kunna få en dräglig temperatur i motor och Kupé.

"Högre vridmoment vid låga varvtal säger några." Numera har även bensinmotorer högt vridmoment och en nära rak momentkurva från låga till höga varvtal. T.o.m. till högre varvtal än dieselmotorns maxvarvtal.

#z • Uppdaterat: 2016-01-17 10:14
Leif Kavander

Medan åklagare utreder VW, så passar VW på att dränera Scania på pengar.
Tror att VW :s agerande inom sin koncern kommer att få negativa följder.http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3955357.ece

#110 • Uppdaterat: 2016-01-12 13:27
milkylainen

VW: Dassig Auto.

De behöver piskas tills de slutar blåsa sina kunder hela tiden.

#111 • Uppdaterat: 2016-01-12 18:32
milkylainen

För övrigt tycker jag man kan stämma VW på ungefär 9.6 Miljarder.. Det som de plockade ur Scania för dieselgate.... jädrans tjuvar.

#112 • Uppdaterat: 2016-01-12 20:09
milkylainen

snabb95:

Några reportrar och forskare behöver sluta röka braj.
I EU finns under en miljard människor. Tror det är runt 700-miljoner...
Om "flera miljoner dör varje år pga NOx".. I praktiken skulle det innebära att nästan alla dödsfall beror på NOx...

Folk måste sluta den här masshysterin. Det är precis lika galet som folk som tror att H2O är giftigt (allt är farligt i för stora mängder).
Kväveoxider av olika slag är en helt naturlig del av biologiska system. Det är en helt organisk basmolekyl.
Faktum är att den finns i din kropp just nu och gör en hel del sysslor.

Det som däremot händer är att NOx i stora doser kan verka irriterande för lungvägarna.
Vissa astmatiker kan få lite andnöd om de stoppar näsan i ett avgasrör.
Det finns inga bevisade cancerogena effekter av NOx.
De kroniska effekterna kan finnas där, men såvida man inte kört näsan i ett avgasrör hela livet så är det ingen fara överhuvudtaget.
Faktum är att om du har en gasspis eller en kamin hemma så har du högre NOx-halter än om du bor på motorvägen.
Det är mer troligt att ditt inomhus-NOx beror på andra källor än naturliga eller transport-avgaser. Har du retligt höga halter inomhus så beror det nästan uteslutande på att du har något inomhustillskott (kamin/gasspis).
Har du vandrat genom ett villakvarter vintertid där folk myseldar? Halten NOx där är hundratals gånger högre än på en motorväg.

Att några, än mindre miljoner skulle dö av NOx betvivlar jag starkt. I vilket fall som helst är moderna dieselbilar knappast boven i dramat.
Äldre dieselbilar på smutsig diesel kan vara ett mer relevant problem, men knappast en EU6-diesel.
Du kommer dö fortare ifall du sniffar ett bensin-avgasrör än diesel-avgaser.

http://ki.se/imm/kvaveoxid

En känslig astmatiker beräknas reagera först vid 200um/m3 (observera, känslig).
Halvårsexponering på 40um/m3 beräknas kunna finnas risker med.
Snitthalten på stockholms tätaste trafikerade gator låg under de närmaste dagarna bra bit under 40um/m3 vintertid. PÅ GATAN.

Miljökvalitetsnormen ligger på 90um/m3.

Sverige har inga riktiga problem med NOx. Knappt inne i storstäderna på de sämst belägna ställena.
Visst, bor du på det sämsta tänkbara stället, är astmatiker, myseldar och har gasspis så kanske det inte är en så bra kombo. Men då vet man om det och kan göra något åt det.

60+% av alla NOx-källor är inte från transporter överhuvudutaget.

#113 • Uppdaterat: 2016-01-12 20:13
milkylainen

Faktum är att den här NOx-hysterin påminner mig om när man började prata om CO2... Fyfan. Någon som minns? CO2 var roten till allt ont på planeten. Allt som släpptes ut skulle tolkas som koldioxidekvivalenter och vi skulle koka bort innan århundradet var slut. Förvirrade människor som stöter på en kemisk benämning och masshysterin var ett faktum. Den pågick ett gäng år.. och i viss mån även idag även om det tonats ner en hel del.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.