Nästa artikel
Prius snålast någonsin
Nyheter

Prius snålast någonsin

Publicerad 23 december 2015 (uppdaterad 23 december 2015)
Miljömyndigheten EPAs tester visar att fjärde generationens Toyota Prius är den bränslesnålaste bilen som sålts i USA någonsin.
Amerikanska miljömyndigheten EPAs mätningar visar att Toyota Prius -16 är den bränslesnålaste bilen utan extern laddningsmöjlighet som sålts i USA någonsin. Den tidigare titelinnehavaren var Honda Insight -00. Enligt EPAs mätningar kommer den nya Priusen 56 miles på en gallon, vilket motsvar ungefär 4,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Med tanke på att Honda Insight är tvåsitsig mot Priusens fem säten så får det ses som en god prestation.

Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara.

Diskutera: Hur viktig är förbrukningen när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2016-01-04 22:26
Reverend Benny

@C K
Vad menar du med miljöprestanda?

#12a • Uppdaterat: 2016-01-06 10:49
PREVIA

ck:
Tyvär har du fel vilket man kan läsa i artikeln i SVD.
"Det visar en rapport från Greenpeace, som varnar för nedhuggna regnskogar och ökade utsläpp av växthusgaser om inget görs.

Miljöorganisationen Greenpeace köpte dieselprover på nära hundra tankstationer i nio EU-länder, däribland Sverige, för att se vad biodiselelementet tillverkats av.

När provresultaten kom tillbaka från laboratoriet visade sig den största delen av biodieseln gjorts på rapsolja. Men även biodiesel gjord på soja och palmolja säljs i flera av länderna.
De här tre importvarorna har alla problem. En ökad efterfrågan av palmoljan, som är värst, leder till en avskogning av regnskogar i Indonesien och i Malaysia, säger Martina Krüger, som är ansvarig för energifrågor på Greenpeace.

I Sverige var all testad biodiesel tillverkad av rapsolja men det är inte mycket bättre, menar Krüger.

– Om biodrivmedelsindustrin köper upp rapsproduktion som tidigare har använts för livsmedel så ser man att livsmedelsindustrin ökar sin import av palmolja, säger hon.

Ett alternativ är att göra biodiesel av avfall och restprodukter från jord- eller skogsbruket eller från grödor som odlas på marker som är olämplig för matproduktion och saknar naturlig vegetation."
http://www.svd.se/miljokritik-mot-europeisk-biodiesel_6329614
Greenpeace tar i artikeln inte upp att odlingen av grödor för mer sig giftutsläpp från besprutning av grödorna som används för biodiesel ock inte heller att tillverkning av konstgödseln kräver olja.
Så om man vill minska CO2 utsläppen totalt i världen så gör fortfarande etanol mest nytta jämfört med oljan då tre fjärdedelar av förnyelsebart bränsle i världen är just etanol och en fjärdedel är olja.
Och tyvär så har den förnyelsebara oljan lika höga utsläpp av kväveoxider som den fossila oljan vilket gör att dieselbilar förbjuds att köra in i vissa städer på grund av hälsoriskerna med dieselbilars utsläpp som vi kommer att få dras med i minst 25 år framöver tack vare vårt kära EU som sett till att biltiverkarna inte kommer att behöva uppnå nya avgaskraven för än om fem år och sedan rullar dessa bilar med alldeles för höga kväveutsläpp i åtminstonde 20 år till innan de skrotas.
Idag kan man nästan inte köpa något livsmedel i affärerna där det tidigare oljan av raps/ ryps inte bytts ut mot fett från palmolja vilket medför skövling av det som tidigare var regnskog.

#12b • Uppdaterat: 2016-01-07 12:56
PREVIA

John2008: Att utläppen sänks med 9 % kan vara en viss tröst när uppmäta värden är 5-7 ggr högre än tillåtna vid verklig körning men räcker inte långt för att uppfylla gränsvärdena som inte följs, allra minst från VW bilar.
Sedan är inte dieseln som säljs till 100 % HVO diesel.
"Produkten innehåller viss del HVO, där HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor och det används sedan ett antal år tillbaka som råvara i tillverkning diesel. Halten HVO kan f.n. uppgå till ca 30% beroende på drivmedelsleverantör samt vinter-/sommarkvalitet. Dessutom tillsätts oftast efter att dieseln processats även RME (upp till 7%) vilket gör att Diesel-Mix f.n. kan bestå av upp till 35% förnyelsebar andel."
Produkten innehåller viss del HVO, där HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor och det används sedan ett antal år tillbaka som råvara i tillverkning diesel. Halten HVO kan f.n. uppgå till ca 30% beroende på drivmedelsleverantör samt vinter-/sommarkvalitet. Dessutom tillsätts oftast efter att dieseln processats även RME (upp till 7%) vilket gör att Diesel-Mix f.n. kan bestå av upp till 35% förnyelsebar andel."
http://trb.se/diesel-mix/

#12c • Uppdaterat: 2016-01-08 00:06
John2008

PREVIA #137: Det bör nämnas att artikeln i SVD du hänvisar till är från 19 juli 2011.
HVO 100 % (syntetisk diesel som framställs genom hydrering av växt- och djurfetter), säljs idag av flera företag på stationer runt om i Sverige, och sänker utsläppen av NOx med 9 %.

Jag kör min bil på en blandning av 50 % RME och 50 % HVO året runt och det fungerar utmärkt.

#12d • Uppdaterat: 2016-01-10 19:14
Roy J

Koldioxid är inte direkt farligt men har en kraftig miljöpåverkan. Kväveoxider är direkt farligt, liksom nanopartiklar, och påverkar alltså närmiljön och det är på de punkterna som diesel i alla former är så dåligt.
Vad spelar uppsatta krav för roll när man har undermåliga mätmetoder och tillverkare som skiter i verkligheten?

Alltså håller jag med PREVIA om att Prius just nu är det bästa alternativet - näst renodlade elbilar, förstås, men de har ju dessvärre begränsad räckvidd. Det känns ju lite dumt att behöva hyra semesterbil.

#12e • Uppdaterat: 2015-12-24 00:42
milkylainen

c k: Tänk, äntligen någon som använder huvudet. Jag är så trött på "diesel är dåligt, bensin är frälsningen" som mediadrevet sysslar med. Dieselbilar (och bensinare) som fuskar och har svårt att hålla NOx måste korrigeras såklart. Men att tro att något ska bli bättre genom att köra ottomotorer som drar minst 30% mer... måste ju få huvudet undersökt.

Diesel idag är upp till 50% förnybart som standard (HVO + RME) Bensin är ca 10% (etanol). Det betyder att en diesel har 1/3 av bensinbilens miljöpåverkan, inräknat effektivitetsvinsten.. Och nu vill alla dårar tillbaka till bensin...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.