Nästa artikel
Bilfrågan: Hur byta lampa?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur byta lampa?

Publicerad 13 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställaren har problem med lampbytet på sin Volkswagen Passat.
"Hur byter jag lampa i på min VW Passat 2011? Läste någonstans att det kan kosta uppemot 1 500 kronor. Låter hutlöst! Kan det vara så svårt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur byter jag lampa (halvljus) i vänster strålkastare på min VW Passat 2011? Enligt instruktionsboken ska man låta verkstad göra bytet om man är osäker, men boken ger inga tips om hur man ska göra. Läste någonstans att det kan kosta uppemot 1 500 kronor. Låter hutlöst! Kan det vara så svårt?
Tommy
 
Svar:
Det ligger givetvis i Volkswagens intresse att bilägarna ska åka till verkstad för alla typer av problem, även småsaker. En vanlig halogenlampa kostar dock inte 1 500 kr att byta, men väl strax över 900 kr hos en märkesverkstad i Stockholmsområdet.
Det ska dock inte vara några större svårigheter att byta lampan själv, om du är lite händig. En skyddskåpa bakom strålkastaren måste tas bort och det kan vara ganska trångt att komma åt.
Om bilen däremot hade varit försedd med xenonstrålkastare skulle lampbytet ha varit ett jobb för en verkstad. Då måste hela strålkastaren demonteras och när den är på plats igen ska en ny grundinställning göras, vilket kräver diagnos-instrument.
Det tar en dryg timme att byta en xenonlampa på en VW Passat. Lampan kostar 1 400 kronor och verkstadens timdebitering  är ungefär lika hög. Priset för lampbytet skulle då hamna på cirka 2 775 kronor. Det är emellertid småpotatis jämfört med vad det kostar att ersätta en kvaddad LED-strålkastare av den typ som finns på nya Passat: 9 954 kronor monterat och klart hos märkesverkstaden i Södertälje.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du några tips när det gäller lampbyte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2015-11-13 08:04
milkylainen

Det är lika lätt att byta Xenonlampor med. Problemet är tändspänningen för xenonlampor. De är rädda för att folk ska grilla sig. Tändspänningen är farlig. Dra ur alla sladdar ur lampan alternativt koppla ur batteriet och kolla att inte lampan får någon ström så ska det vara bara att byta. Låt bli kladdiga fingrar på lampglaset bara.
Det bör gå att få tag på orginallampor för runt 500 pix st.

LED är bara att glömma. Det är alltid ett strålkastarbyte som måste göras. Var glad att det bara är 10k per st isf. Såna som gillar att skinna sina kunder (BMW, Mercedes, Audi) kan nog ha uppemot det dubbla per strålkastare.

#w • Uppdaterat: 2015-11-13 09:42
milkylainen

saabnisse: Aldrig behövt ta ut insatsen för att byta xenonlampor. Lite pill, men det går oftast bra. Tyckte inte det var ett dugg svårare än att byta halogener.

Splitter om man tappar lampan är sällan dödligt. För att inte säga aldrig. Högspänningspulsen när man tänder lamporna kan vara dödlig. Det är hög spännig och tillräcklig ström. Man ska ALDRIG byta xenonlampor där bilen kan få för sig att tända lamporna (fjärren i fickan osv). Batteri-minuspolen först, sladden till lampan sen. Gärna med hanske ifall det finns högspänningsdrivdon med laddning kvar. Sen viker man undan sladden så man inte kommer åt den eller tejpar över kontakten utan att komma åt stiften. Sen är det bara att byta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.