Nästa artikel
Uppåt för Volkswagen i nyregistrering
Nyheter

Uppåt för Volkswagen i nyregistrering

Publicerad 2 november 2015
När Bil Sweden publicerar oktober månads nyregistreringar blir det plussiffror för alla märken i Volkswagengruppen – utom ett.
Under oktober månad 2015 registrerades enligt Bil Sweden 31 563 nya personbilar. Det är en ökning med tolv procent, jämfört med samma period förra året.

I dieselskandalens efterdyningar verkar det fortfarande gå bra för Volkswagengruppen. Märket Volkswagen ökade antalet nyregistreringar med 11,7 procent och Audi gick plus 10,4 procent. Seat ökade 17,4 procent jämfört med oktober månad förra året. Det enda märket som backade var Skoda med -0,68 procent.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Topplista nyregistrerade personbilar oktober 2015

1. Volvo V70, 2918 st
2. Volkswagen Golf, 2521 st
3. Volvo S/V60, 1510 st
4. Volvo XC60, 1302 st
5. Volkswagen Passat, 1205 st
6. Volvo V40, 905 st
7. Kia Cee’d, 673 st
8. Toyota Yaris, 578 st
9. Toyota Auris, 533 st
10. Audi A6, 510 st
 
Bil Sweden har i sin statistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2015-11-03 23:46
Vidstige

Axa, inte förståndiga har jag aldrig sagt, jag talar i såna fall snarare om bristande information och en defacto standard i Sverige. Sånt är alltid farligt och snedvrider konkurrens. Alltid köparna som förlorar på det.

Men ska försöka svara på dina frågor.

"1. Varför folk, och det är ju väldigt många, fortsätter att köpa VW-bilar?"

VW gör på många sätt bra bilar helt klar, mycket bil för pengarna, bra prestanda. Långsiktiga kvalitén är nåt annat. VW Golf är väl ändå den modell som haft bäst kvalitet genom åren hos VW trots allt. Tyska märken som VW har också varit duktiga på att förmedla kvalitetskänsla, Audi särskilt så. Det är mycket bilkänsla i bilarna, även om det är svårt att beskriva i ord. VW har också varit duktiga på att erbjuda intressanta lösningar som förmånsbilar, exempelvis automat, 4wd, diesel inom nån basbeloppsgräns.

"2. Vilka är beläggen för att det är sämre kvalitet på VW-bilar?"

Sämre än vad? Allting är relativt, sämre än Toyota i snitt helt klart. Men då handlar det främst om driftkvalitet, kvalitet är ett stort begrepp. Jag skriver ibland QDR, men det är ett begrepp som Toyota använder mycket. Quality, Durability och Reliability. Som jag skrev tidigare, jag tycker bevisbördan ligger på VW nu.

"3. På vilket sätt och varför skulle "skandalen" påverka köpare av VW-bilar, till skillnad från Toyota-köpare och med tanke på Toyotas "skandaler"?"

Min bedömning är att skandalen är på en annan nivå med ett medvetet fuskande. Den bedömningen gör även många seriösa skribenter. Det pratas i termer av den värsta krisen för VW nånsin. Det kommer förmodligen också bli oerhört dyrt för företaget.

"4. Varför en hel del är totalt ointresserade av Toyota trots deras "kvalitet"?"

Jag tror det dels beror på att folk inte förstår ens att den kvalitén finns alltid, den märks ju liksom inte på nåt påtagligt sätt, annat än att bilarna ofta tuffar på med få fel år ut och år in. Man kan prata om kvalitet kontra kvalitetskänsla. Vi människor går på känsla och upplevd kvalitet lurar oss totalt. En bil som känns gedigen i material, dörrar m.m. tror vi också har samma dolda kvalitet. Toyota har länge varit lite pappiga och plastiga i känslan och då tror man gärna att det är klent eller dålig kvalitet, trots detta är det nu världens mest sålda märke. Så tydligen går det att sälja ändå, folk märker ju till sist hur det funkar.

Det handlar också om att Toyota varit dåliga på att anpassa sina produkter för den svenska marknaden, antagligen tycker man den är för liten, detta har dock förbättrats på senare tid.

Jag tror också många upplevt Toyota som lite tråkiga, inte minst köregenskaper. Men också designen. Även det nåt som Toyota jobbat mycket på och som vi kommer se en hel del förändringar på i kommande modeller.

Komfortmässigt har dom väl också rykten av att vara bullriga och anpassade för korta, även det nåt som förbättrats mycket på senare år.

Kvalitetsmässigt har det väl egentligen bara funnits en riktigt negativ bild, det är rost. Bilarna är idag väl skyddade men kanske ändå efter VW på vissa sätt samtidigt som det kanske är bättre på andra. Hur som helst, sant eller inte, så lever Toyota med ett rostrykte medan VW lyckas skaka av sig det.

Annars är Toyota ett märke som för mig är underskattad och skulle passa svenskar då vi gillar att ha bilarna riktigt länge och gillar bilar som kräver få verkstadsbesök, inte minst för att verkstäder är så sanslöst dyra i Sverige pga skattesystem och annat. Jag brukar särskilt framhålla Toyotas hybridteknik då jag anser den vara genialisk, både enormt driftsäker och snål på soppa. Dessutom trevligt, enkelt (alltid automat) och bekvämt att köra.

#11g • Uppdaterat: 2015-11-04 22:19
Vidstige

@c k, om du påstår att VW är en kvalitetsbil så får du också bevisa det. Bevisbördan ligger på dig och andra som påstår sånt. Annars gäller att det handlar om, i bästa fall, bara medelgod kvalitet. VW kan inte längre åka gratis på "tysk kvalitet". Nu är det upp till bevis som gäller.

#11h • Uppdaterat: 2015-11-04 22:34
ENTJ1

Topplistan ovanför säger väl allt,Toyota endast drygt 1000 bilar.
Folk kommer även i fortsättningen välja VW, Toyota är på nedgång av naturliga skäl för deras bilar är både oftast fula och har dessutom dåliga prestanda.
Ofta är det skämmigt att bli sedd i en Toyota, precis som ck beskriver sin frus IQ.(Bilen då)
Toyotor framföres bäst i skydd av mörkret.

#11i • Uppdaterat: 2015-11-04 22:38
Axa

Vidstige:
Kvalitet är ju ganska subjektivt, tycker jag. Visst driftkvalitet kanske på sätt och vis kan mätas men för en bilköpare kan kvalitet vara mycket mer än så.
För mig är kvalitet, och säker många andra, körglädje(!), hyfsad ekonomi, hyfsat andrahandsvärde, körkänsla, hyfsad låg förbrukning, hyfsad snygg design, etc etc.
Toyota faller på några punkter och därför väljer inte jag märket.
Och om jag skulle välja bort en VW-bil så finns andra märken än Toyota som skulle kunna erbjuda mig det jag vill ha.
Men Toyotafanatiker verkar inte fatta det och fortsätter tjata om Toyotas förträfflighet...

#11j • Uppdaterat: 2015-11-05 08:17
hultarn

Skulle tro att många som köper en ny VW gör det för att de inte vill riskera motorras, och hellre vill ha den nya motorn med kamrem...

#11k • Uppdaterat: 2015-11-05 08:48
Deeds

Siffrorna kommer så klart att sjunka när effekten av denna skandal visar sig. Alltså om ett par månader.

Mitt tips till den eviga diskussionen som tar över varje tråd och artikel är att gå in på respektive märkes facebook-sida. Det gjorde jag. Gå tillbaka cirka 2 år och läs lite på medlemmars inlägg..
Otroligt mycket ris till VW och deras problem med DSG och kamkjedjor mm.
På samma gång otroligt mycket ros till Toyota.

Är Toyotaägare mycket mer accepterande för fel och VW-ägare mer kräsna?

Min högst personliga uppfattning är att VW faktiskt har, och har haft, stora problem med kvalitén i deras bilar. På samma gång så är min uppfattning att Toyota har, och har haft, hög kvalitet.
MEN med det sagt så skulle jag aldrig köpa en Toyota (ska ju aldrig säga aldrig men hittills har de varit helt intetsägande för mig.)
Däremot skulle jag kunna tänka mig en VW. Detta för att jag köper bilen ny och har den i max 3 år. På den tiden kan fel uppstå men garantin täcker det.
För mig är körupplevelse och "känslan" viktig och den lyser än så länge med sin frånvaro i de Toyota jag testat.

Men som sagt.. Kika in på FB-sidorna.. En hel del intressant läsning.

#11l • Uppdaterat: 2015-11-06 15:07
benny karlsson

Statistiken behöver brytas ner lite till för att vara till nytta. Jag skulle vilja veta mer om vem som köper vad, är det företag eller privatköp. Under alla mina år med tjänstebil valde alltid företaget bil åt oss anställda. På mitt sista företag var det bra ända tills det bestämdes att vi skulle ha Passat syncro turbodiesel. Så mycket fel som vi hade på våra 7 bilar, så snacket om kvalitetsbilar fick vi aldrig uppleva. VW-kvaliteten visade sig vara reklam och säljprat, i verkligheten hade vi ständiga problem med turbodelen och framvagnarna som byttes vid varje stor service. Det var nå´t med bussningar och länkarmar m.m. Med risk för ramaskri från några troll så löste sig problemen när vi bytte till Opel och Peugeot. Så för mig är det inte hög kvalitet hos VW.

#11m • Uppdaterat: 2015-11-08 22:44
Lars A

Vad gäller VW så sålde de under oktober 3 622 bilar. En ökning med 0,6 % jämfört med oktober 2014. Den genomsnittliga branschökningen var 3,8 %. 1 804 gick till privatpersoner vilket var en ökning med 5,7 % (= branschsnitt). 1 818 gick till företagen vilket innebär en minskning med 4,1 % (branschsnitt + 1,5 %). 1 001 fordon registrerades av bilhandlarna. En ökning med 100,2 % (branschsnitt 52,1 %). En ökning av fordon hos bilhandlarna är som regel inte en önskvärd utveckling.

Källa: Vroom

#11n • Uppdaterat: 2015-11-16 20:36
PREVIA

Nu när VW sålt bra under Oktober i Sverige så varför inte låta VW ägare komma till tals om sin syn på sina bilar. 166 stycken kommentarer av bilägare som valt VW bilar kanske för att man är nöjd med deras bilar.
http://fixarfarsan.se/2011/03/felproblem-dsg-vaxellador-bade-dsg6.html

#11o • Uppdaterat: 2015-11-02 13:31
milkylainen

Sluta nu. Nybilsregistreringar är upp till 3 månader gamla beställningar.
Statistik över en sån här skandal kan man se på årsbasis.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.