Nästa artikel
Ljusfel vanligt i besiktning
Nyheter

Ljusfel vanligt i besiktning

Publicerad 27 oktober 2015 (uppdaterad 27 oktober 2015)
Ljusrelaterade problem är vanligt förekommande på besiktningen.
Problem med positionslyktor eller halvljuset är de vanligaste anmärkningarna vid kontrollbesiktning av personbilar.
Det är Transportstyrelsen som sammanställt en lista på de vanligaste felen som upptäcks vid besiktningar. Förra året genomfördes totalt 3 692 894 besiktningar, varav runt 28 procent blev underkända med krav på efterkontroll.

De flesta anmärkningarna gällde positionslyktor, följt av felaktigt halvljus. På tio-i-topp finns även problem med lampan till registreringsskylt, samt stopplykta.

– Flera av de vanligast förekommande felen handlar om bilens belysning och det är något som du som fordonsägare enkelt kan åtgärda själv. Ta för vana att kontrollera så att alla dina lampor lyser som de ska med jämna mellanrum, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.
 
Diskutera: Har du fått nedslag på belysningen i besiktningen?
10 vanligaste felen 2014

1. Positionslykta (338 429 st)
2. Strålkastare halvljus (289 485 st)
3. Parkeringsbroms bromsverkan (183 676 st)
4. Spindelled (151 299 st)
5. Styrled (130 335 st)
6. Skyltlykta (104 639 st)
7. Färdbroms bromskraftsfördelning (96 938 st)
8. Bromsrör (93 240 st)
9. Avgassystem (89 430 st)
10. Stopplykta (80 279 st)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2015-10-27 12:14
milkylainen

Faktum är att bilbesiktningen gör fel.
De ställer in folks halvljus långt under vad som är tillåtet. Dessutom beräknas inte deras höjdinställningar om med avseende på bilens höjd (höjden där halvljusen sitter).
Resultatet är att folk har MYCKET kortare kastlängd än vad som är tillåtet och fler antagligen förolyckas för att bilarnas halvljus är inställda alldeles för nära framför fordonet.
Ursäkten är "bländningsrisken". Men det är ett högst relativt problem de försöker korrigera.
De tar inte hänsyn till hur olika bilars reflektorer är utformade eller bryr sig om att projektorlinser har väldigt mycket mindre bländningsrisk.

#c • Uppdaterat: 2015-10-27 15:57
milkylainen

ztaffans: Det enda som kan fungera är att den bakre tavlan har en invers gradering för höjden på bilen (ju högre desto brantare måste ljuskäglan falla). När jag tittat så verkar det mest vara ett (eller ett par) streck på de flesta bakre tavlor.. besiktningen skiter i vilket så länge de inte tycker den är "för högt ställd". Tycker de att det ser ut som gränsfall skruvar de ner grejjorna rejält.

#d • Uppdaterat: 2015-10-27 16:16
milkylainen

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202011_101.pdf

Sidan 58.

Bländande:
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1m ska halvljuset
anses bländande om nedvinklingen är <5cm/10m

I praktiken betyder det att nedvinklingen måste bara vara under 5cm per 10 meter upp till en meter. 0.99m höga bilar kastar alltså längre kägla än 0.4m höga bilar. Det betydera att det är TILLÅTET att ha ett långt kast sålänge det är under 5cm/10m och bilen är under 1 meter hög.

För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är >25 cm/10m

Så det är okej för besiktningen att skruva ner bilen till fallhöjden 25cm/10meter.

Gissa vilken höjd de gärna skruvar åt? Upp till maximalt tillåtna? Glöm det.

En bil som har 50cm höjd på halvljusen FÅR kasta upp till 100meter (strax under) med sina halvljus.
Dvs, 10 meter per 5cm

Sitter lamporna på nästan 1m får man alltså kasta nästan 200 meter utan att klassas som bländande.

ViB borde gå efter denna enkla tabell när de räknar ljusdata. T.ex. Någon Mercas lyse som kastade bra bit över 100 meter.. minns inte riktigt.. tror jag var olaglig.

#e • Uppdaterat: 2015-10-27 18:46
milkylainen

ENTJ1:
Det blir nog värre än så. Jag misstänker att LED-belysningarna inte går att byta ljus på. De är helintegrerade lösningar som är specialsydda för just den där bilen. Pajjar led-lamporna så får man vackert byta hela insatsen. Eftersom det blir färgskillnad på höger vänster sida när man byter.. så lär man byta båda två. LED lär kosta uppemot 10k per sida. Vanliga xenon insatser kostar 4-5k... Då är det utan lampa och drivdon. LED kommer som sagt lätt kosta 10k per sida.
Jag vill absolut inte ha LED-ljus på min bil. För dyrt, väldigt marginell vinst jämfört med Xenon. Laser/Fosfor kan dock vara bättre än LED rent ljusmässigt, eftersom det är en enda punktkälla att fokusera.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.