Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag ha fyrhjulsdrift?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag ha fyrhjulsdrift?

Publicerad 15 oktober 2015 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar om det är läge att gå över till fyrhjulsdrift.
"Blir det mycket dyrare att köra en fyrhjulsdriven bil och vad är egentligen fördelen om man inte åker mycket på oplogade eller allmänt dåliga vägar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att byta bil och har tittat på Skoda Octavia och VW Golf Sportscombi. Båda finns att få antingen framhjulsdrivna eller med fyrhjulsdrift. Blir det mycket dyrare att köra en fyrhjulsdriven bil och vad är egentligen fördelen om man inte åker mycket på oplogade eller allmänt dåliga vägar?
Sune S
 
Svar:
De fyrhjulsdrivna versionerna är dyrare i inköp, men det kan också ligga en hel del utrustning i merpriset. Bakhjulsdrivningen adderar förstås en del extra vikt – det handlar om cirka 100 kilo – och detta innebär en högre förbrukning med någon halv deciliter per mil. Skatten baseras på koldioxidutsläppen och blir högre för en fyrhjulsdriven version.
Om du bara kör på välhållna, större vägar klarar du dig säkert lika bra med en framhjulsdriven bil. Men fyrhjulsdriften är en extra säkerhet i alla väglag, förutsatt att man inte använder det bättre greppet till att öka farten.
De fyrhjulsdrivna versionerna av både Octavia och Golf får också dra lite tyngre släp än de framhjulsdrivna.
Den som har vant sig vid att köra med fyrhjulsdrift vill sällan byta tillbaka till en tvåhjulsdriven bil.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du; två- eller fyrhjulsdrivet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2015-10-18 12:30
Boxer

Diskussionen är som alltid i full sving när FWD kontra AWD kommer upp. Jag kan konstatera att de som är motståndare till AWD kör FWD-bilar. Att kostnaden för AWD skulle vara mycket högre är jag tveksam till. Min egen Subaru med 300hk kör jag med en årlig snittförbrukning på 0.8, d.v.s. även inkluderande vinterdäckskörning. Naturligtvis förutsätter det att man kör eco-driving i någorlunda lagliga hastigheter. Dessutom är däckslitaget minimalt, nu efter totalt 15000 mil har första omgången vinterdäcken över 70 % mönster och andra omgången sommardäck är i det närmaste i nyskick.

#w • Uppdaterat: 2015-10-19 06:03
VW Polo 2012

Köpte en ny Mitsubishi Autlander 2005 med permanent fyrhjulsdrift. Spårsäker som tusan tog sig fram långt, långt över förväntan. Men i övrigt sisådär bil.

#x • Uppdaterat: 2015-10-19 12:02
Skodaägare

Givetvis behöver man inte fyrhjulsdrift! Vintern 2010 när det snöade riktigt ordentligt i Stockholm så hade jag en bakhjulsdriven BMW 1-serie med friktionsdäck och jag körde inte fast en enda gång i snön. Men speciellt stabilt kändes det ju inte. Räckte att man släppte upp kopplingen vid nedväxling lite för snabbt så viftade den med bakändan.
Min nuvarande BMW har fyrhjulsdrift och jag ser det mer som en komfortdetalj ärligt talat. Man slipper hjulspinn och bilen känns stabilare på halt underlag. Men det ska nog mycket till för att man ska behöva fryhjulsdrift för att ta sig fram.
Sen tycker jag att det kan vara upp till var och en om man är villig att betala merkostnaden för fyrhjulsdriften. Jag är det.

#y • Uppdaterat: 2015-10-15 08:40
milkylainen

Jag vet inte. Tycker frågeställaren svarar på sin egen fråga.
Inget uttryckligt på släp. Sällan dåliga eller oplogade vägar. Fyrhjulsdrift tillför väldigt lite i form av säkerhet till en bil. Det är mest en känsla för 99% av användarna.
Ägarna till fyrhjulsdrift protesterar ofta om man säger att det är onödigt men har svårt att motivera varför rent tekniskt. Att dra släp på vanliga vägar är inget som kräver fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift påverkar inte bromsförmåga och påverkar inte överdrivet mycket kurvtagningen.
Möjligen kan en fyrhjulsdriven maskin _kännas_ stabilare genom snömodd och liknande, men det är egentligen mest bara en känsla.

Jag gillar mina tvåhjulsdrivna maskiner, mycket roligare så. Förr framhjulsdrift, nu bakhjulsdrift.
Speciellt bakhjulsdriften har en okorrumperad körkänsla i ratt eftersom det inte finns kraftpåslag på framaxeln.
Framhjulsdriften var iofs precis lika kul om man kunde hantera den. Går perfekt i spår med massiva rattutslag istället för att gå brett. Hur kul som helst och fort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.