Nästa artikel
Volkswagen anklagas för falska siffror
Nyheter

Volkswagen anklagas för falska siffror

Publicerad 21 september 2015 (uppdaterad 21 september 2015)
Volkswagens TDI-motor har hamnat i blåsväder.
Mjukvara gör bilarna extra snåla vid utsläppstester i USA. Nu kan biltillverkaren tvingas återkalla nära en halv miljon bilar.
Enligt amerikanska miljömyndigheten EPA har Volkswagen manipulerat mjukvaran i vissa dieselmodeller som gör att klimatutsläppen automatiskt minskas när bilen kontrolleras. När de sedan körts i normalläge har bilarna släppt ut upp till 40 gånger mer kväveoxid än vad som är tillåtet i USA.

Bilarna som har fuskläget är Volkswagen Jetta, Beetle, Golf och Passat, samt Audi A3 med tvåliters TDI-motorer av modellår 2009-2015.

Nyhetssajten Automotive News rapporterar att Volkswagen kan tvingas böta 37 500 dollar per bil om inte felet åtgärdas. Med runt 482 000 berörda fordon betyder det cirka 18 miljader dollar totalt. Volkswagen har i ett officiellt uttalande sagt att man samarbetar till fullo i utredningen.

– Personligen beklagar jag djupt att vi har brutit förtroendet hos våra kunder och allmänheten. Vi kommer att samarbeta fullt ut med ansvariga myndigheter med öppenhet och tydlighet, för att kunna fastställa alla fakta i det aktuella fallet, säger Martin Winterkorn, vd för Volkswagen AG och fortsätter:

– Volkswagen har beställt en extern undersökning av denna fråga.  Vi kommer att göra allt som måste göras för att återupprätta det förtroende som så många människor har för oss och vi kommer att göra allt som krävs för att vända de skador som detta har orsakat.
 
Diskutera: Litar du på biltillverkarnas siffror?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2015-09-21 14:04
milkylainen

Reverend Benny:
Det var så man kom på det. VW och Audi delar motorer. Audi's motor i testlab lyckades inte upptäcka körcykeln och spydde ur sig massa skit, för att sen en stund senare växla och lyckas vara "på gränsen".

http://www.transportenvironment.org/publications/dont-breathe-here-tackling-air-pollution-vehicles

Problemet är inte att VW är mycket värre än de andra, det är att de ljuger. Deras mjukvara byter beteende när den upptäcker att den testas i en körcykel. I vanlig drift släpper den ut mängder av skit.

Så skillnaden är avsikten. VW hade för AVSIKT att ljuga och manipulera. Väldigt stor skillnad.

Så andra motorer klarar sig i lab, men har svårt att klara sig i verklig drift.
VW klarar sig precis i lab, men blir oerhört mycket värre i verklig drift.

#11g • Uppdaterat: 2015-09-21 14:30
milkylainen

I quote:

Richard Corey, executive officer of the California Air Resources Board, which detected the violation, declined to say exactly how the apparent deception had come to light.

But he said: “We conducted a series of tests that allowed us to expose the defeat device. There were some testing outfits in Europe that had conducted some tests that got our attention.”

#11h • Uppdaterat: 2015-09-21 14:47
milkylainen

Alltså. Det handlar om att NOx blir alldeles för högt för Tier 2 Bin 5 utsläpp (motsvarande Euro6 ungefär).
Så VW's motorkod hinkar i extra Urea när den upptäcker att den mäts och vid starttillfället för att minska NOx utsläppen. Det är SCR-rening vi pratar om. I den utan SCR manipuleras motorn till att förbränna renare, på bekostnad av effekt. Så i båda fallen handlar det om fusk för dieselmotorerna.

I det ena fallet för att minska urea-konsumptionen som skulle vara galet hög och alla fördelar med att köra diesel skulle försvinna eftersom man skulle få betala så jädrans mycket för all urea som går åt.

I det andra fallet så handlar det om att motorn och förbränningen hanteras på ett visst sätt för att klara labbet, men man struntar i renheten sen under vanlig körning.

Ren förbränning är inte samma sak som energieffektiv förbränning. Fusket är lite olika på Amerikanska sidan och på Europeiska sidan.

På Amerikanska sidan mäts utsläpp per förbränd enhet (hur ren förbränningen sker).

På Europeiska sidan mäts utsläpp per transporterad enhet (då är det bättre att förbränna effektivt till en viss gräns så man kommer längre, men kanske förbänner smutsigare).

Fusk är fusk. CARB kommer att köra upp långpålen där solen inte skiner.

#11i • Uppdaterat: 2015-09-21 15:52
milkylainen

Reverend Benny:

Vad jag förstår så är det algoritmik som avgör om bilen testas.
Dvs, testcykeln ser ut på ett visst sätt. Det gasas och bromsas osv. Trottelbegäran x procent i vissa lägen osv.
Jag tror helt enkelt att man försöker starta med låg NOx en stund genom att hinka i urea. Sen om algoritmen tror att man "testas" så fortsätter man med det "fina" beteendet, annars spyr man ut skit.
Så sätter man bilen i testbänken och inte gör som det standardiserade testprotokollet så spyr den ut skit efter en stund... annars ser den fin och snäll ut.
De tänkte väl att eftersom testerna gäller bara standardiserade testprotokollet så kommer ingen klaga på att den spyr ut skit när man "inte beter sig enligt protokollet".
De trodde väl det var safe att installera finlir för vissa testcykler...
På bekostnad av miljö, standardisering, testcykler, förtroende, osv osv.
Riktigt korkat beslut.

#11j • Uppdaterat: 2015-09-21 16:26
milkylainen

MatsOhlander: Det är för tidigt att säga. Det jag pratar om är samlad fakta från det jag läst. Men hur korrekt det är och vad som egentligen stämmer är för tidigt att säga.
Jag skulle vänta en stund och övervaka detta för att se vad utfallet blir.
Det är mycket möjligt att vi får äta upp allt vi sagt, även om det inte är så troligt. Herr Winterkorn har ju i princip erkänt att de fuskat. Han gjorde omedelbart pudeln.
Antagligen kommer en rejäl hög chefer på VW få sparken (så funkar herr Winterkorn), de kommer få ta tillbaka massa bilar och betala en hög pengar i böter. Sedan fortsätter väl livet...

#11k • Uppdaterat: 2015-09-21 22:18
milkylainen

månssons:
Jorå. Du har rätt. Vi alla andra har redan fattat det för länge sen och gått vidare. Den intressanta diskussionen är VW's fusk med avgasvärderna (förbränning). Sen om inte artikelförfattaren förstår skillnad mellan förbränning och förbrukning... ja det får vara hänt den här gången.

#11l • Uppdaterat: 2015-09-22 14:07
milkylainen

Det jag undrar är.. Eftersom VW's dieslar inte klarar typgodkännandet, varför drar inte transportstyrelsen tillbaka godkännandet?
Dvs, bilarna i USA får inte säljas längre. Det borde vara samma sak över hela världen. Så även i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.