Nästa artikel
Batteri på släpvagn ska öka räckvidden
Nyheter

Batteri på släpvagn ska öka räckvidden

Publicerad 22 juni 2015 (uppdaterad 22 juni 2015)
Släpbatteriet ger BMW i3 upp till 600 km räckvidd.
Företaget Nomadic Power får två miljoner euro i anslag av EU för att utveckla en räckviddsförlängande batteri-trailer. Men har de verkligen tänkt på allt?
Nyligen beviljades det tyska företaget Nomadic Power ett anslag på två miljoner euro från EU Kommissionen. Detta för att fortsätta forskningen kring ett batterisläp för mindre elfordon.
 
Se ett videoklipp med batterivagnen här
 
Prototypen som tagits fram är en släpkärra med strömlagringskapacitet på maximalt 85 kWh. Det ska kunna ge en liten elbil, exempelvis BMW i3 eller Nissan Leaf, en räckvidd på cirka 600 km. Dessa bilar tar sig under gynnsamma förhållanden cirka 150–200 km mellan laddstoppen.

Vagnen ska kunna laddas med solceller, i garaget eller på laddstationer och fungera som strömkälla i hemmet vid strömavbrott. Prototypen har dock en vanlig kulkoppling, något som oftast inte förekommer som tillval till elbilar. I dagsläget kan varken BMW i3 eller Nissan Leaf utrustas med dragkrok från fabriken.
 
Diskutera: Tycker du att det här verkar vara en bra lösning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2015-06-23 12:44
Roy J

Odedicerad, du rapar ur dig en hel del om somliga skribenters bristande hjärnkapacitet. I inledningen skriver visserligen att man ofta kan läsa intelligenta och mycket kunniga skrivelser, men det förbleknar när man läser resten.
Vad har du nu själv tillfört som inte redan skrivits?
Få se nu - ingenting!
Man kan förvisso sammanfatta läget - det gör jag själv ibland - men här hävdar du att det är tankar i nya banor. Du trampar snarare på i väl upptrampade spår.

Utbytbara batterikassetter har Elon Musk demonstrerat, vilket du uppenbarligen sett. Det senaste meddelandet är att han tyvärr inte kommer sätta dessa i verket. Gissar på för höga investeringskostnader.
Släpvagnen har samma brister som alla släpvagnar - de tar plats, inte minst när man ska parkera. Vilket andra redan påpekat.

bgl, jag har svårt att se att förlusterna vid överföring av el sammantaget skulle vara större än för andra bränslen. Jag ser nu till hela kedjan.
Med rätt konstruktion kan mycket av batterier återanvändas.

#m • Uppdaterat: 2015-06-23 14:11
PREVIA

Jag är rädd för att det extra batteripaketet som är mycket dyrt och blir populärt att stjäla i dagens samhälle. Generatoraggregatet även det populärt att stjäla men mycket billigare att ersätta.
För den som vill göra en egen räckviddsförlängare så är det inte så svårt att överföra likström till batteriet i en elbil likt de paket som säljs till hybridbilar.
http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konvertera-din-elbil
Det går även att använda elbilens normala laddare när generatoraggregatet man hängt på lämnar växelström.
Fördelen med en hållare som är avtagbar är att bilen inte behöver vara godkänd för dragkrok, att bilen inte blir så mycket längre utan kan parkeras på vanlig p-ruta, inte tillför så mycket vikt och rullmotstånd och inte tar så stor plats hemma när den inte används och bilen får köras fortare än med släpvagn. Den kan även göras aerodynamisk och upphängd med gångjärn så att den kan vridas ut så,att man kommer åt bagaget i bilen utan att ta bort hela hållaren.
http://www.piggypack.com/website/vacation_gear/StowAway/024.3_MaxSwingaway_3.JPG
Kommer från den här sidan.
http://www.piggypack.com/website/vacation_gear/cargo_box.html
Ett generatoraggregat.
http://www.defenda.com/shop/3193---dieselelverk-gebe-powerman-3500-dc

#n • Uppdaterat: 2015-06-23 15:50
Viggy

En bil med batterisläpvagn får inte köra fortare än 80 km/h. Det känns ju.. rätt opraktiskt när man ska åka på långresa.

#o • Uppdaterat: 2015-06-23 19:38
RobertSt2

Då har vi nått full cirkel till gengasaggregaten. Trevligt att utvecklingen går bakåt.

#p • Uppdaterat: 2015-06-23 19:38
RobertSt2

Då har vi nått full cirkel till gengasaggregaten. Trevligt att utvecklingen går bakåt.

#q • Uppdaterat: 2015-06-23 20:53
trasten

Viggy : Ska du ha ut maxmil ur batteriet så lär du inte köra fortare, med eller utan släpvagn!

#r • Uppdaterat: 2015-06-24 13:57
Styggavargen

Odedicerad tar faktiskt upp en bra poäng, om alla elbilar hade ett standard system där batteripaket kunde bytas på kort tid (mindre än 5 min) på en "tank mack" så kunde kanske bilarna till att börja med inte behöva ha mer än 20 mils aktionsradie. Man kör in och byter på "macken" när det blir tomt och kör vidare. Ett sådant system kommer säkert inte till stånd då alla biltillverkare inte skulle kunna enas om en standard och när pengar är inblandade så blir det ännu svårare.

#s • Uppdaterat: 2015-06-22 11:11
milkylainen

Jag ska ha en kubikmeter diesel på släp för att öka min räckvidd till 2000 mil.
Dumhet vet inga gränser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.