Nästa artikel
Dålig koll på miljöbilar
Nyheter

Dålig koll på miljöbilar

Publicerad 15 juni 2015 (uppdaterad 15 juni 2015)
Varannan bilist i Sverige skulle kunna tänka sig en miljöbil – men åtta av tio vet inte vad som klassas som en sådan.
En undersökning som YouGov gjort på uppdrag av energiföretaget E.ON visar att 47 procent av de tillfrågade intresserar sig för att köpa en miljöbil. Men de flesta tycker att begreppen kring vad som får klassas som miljöbilar är snåriga. 79 procent svarar att de har dålig koll på vad som krävs för att en bil ska få kallas miljöbil och 37 procent känner inte till kriterierna alls.

Bilisterna har också fått svara på vilka faktorer som är viktigast om de skulle köpa ny bil idag. Svaren är – i tur och ordning:
  • Låg bränsleförbrukning
  • Inköpspris
  • Låg driftskostnad
  • Säkerhet
  • Storlek
  • Varumärke/modell
  • Miljövänlighet
 Mindre viktiga faktorer är:
  • Motorstyrka
  • Andrahandsvärde och förmånsvärde
  • Skatteförmåner
 I undersökningen uppger de tillfrågade att de skulle bli mer lockade att köpa miljöbil om de kunde vara säkra på att det finns tillräckligt med tankstationer.
 
Diskutera: Är definitionerna på miljöbilar komplicerade?
Vad är en miljöbil?

En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara drivmedel. En miljöbil kan även vara en väldigt bensin- eller dieselsnål bil.

Det finns olika nationella regelverk som definierar miljöbilar:

Vägtrafikskattelagen ger befrielse från fordonsskatt beräknat på bilens vikt och vilket drivmedel den går på. Den matematiska formeln är 95 + 0,0457 x (Tjänstevikt - 1372) för bensin-eller dieselfordon eller 150 + 0,0457 x (Tjänstevikt - 1372) för bilar som drivs med biodrivmedel. Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så är din bil en miljöbil.

Inkomstskattelagen ger rabatt på förmånsvärdet om bilen är en tjänstebil. El- och laddhybridbilar som kan laddas från elnätet, samt gasbilar (ej gasol) justeras först till en jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts förmånsvärdet ner med 40 %, max 16 000 kronor. Etanolbilar, elhybridbilar som inte kan laddas från elnätet, och bilar som kan köras på gasol, rapsmetylester samt övriga typer av miljöanpassade drivmedel justeras enbart ner till jämförbar bil.  

Regeringen har även antagit ytterligare en miljöbilsdefinition för så kallade supermiljöbilar, vilka är typgodkända i Sverige och tagits i trafik tidigast 1 januari 2012, samt uppfyller EU:s avgaskrav Euro 5 eller 6 och inte släpper ut mer än 50 gram koldioxid/km. För en fysisk person (privatperson) är premien 40 000 kronor.
 
Källa: www.miljofordon.se

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-15 11:51
Styggavargen

Den där formeln för vägskatten ser intressant ut, vad fick de värdet 1372 ifrån? Är det ett värde på vad en bil borde väga (tjänstevikt), och allt över detta beivras!? De faktorer som räknas upp som 3 första punkterna överensstämmer inte alls med SUV (låg bränsleförbrukning, inköpspris och låg driftskostnad)!? ...konstigt eftersom de säljer i sådana mängder. Kan vara så att folk inte drar parallellerna SUV/Crossover med dessa parametrar!?

#2 • Uppdaterat: 2015-06-15 11:55
Styggavargen

Jag tror listan borde vara, Säkerhet, Storlek, Varumärke/Modell som 3 första faktorerna. Så ser det ut där jag bor i alla fall, det är stora SUV/MPV som gäller nu. Folk kan 1-2 barn och köra omkring i en Sharan tex. Eller varför inte en Kia Sorento eller Fiat Freemont när man bor i villaområdet och måste åka till sitt kontorsjobb. OBS: ironi på hög nivå nu..

#3 • Uppdaterat: 2015-06-15 15:27
1storstark

Jag saknar punkterna "komfort" och "köregenskaper". De är, i mina ögon, mycket tungt vägande. Samt naturligtvis, antalet mugghållare!

#4 • Uppdaterat: 2015-06-16 08:41
Mythbuster

tack ViB att ni reder ut begreppen. För tyvärr gör inte E.On det i sin pressrelease.

StyggaV. 1372 är medeltjänstevikten för en bil i EU och ligger till grund för beräkningen på 130 & 95 g målet.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-15 11:11
milkylainen

Varför säga 8 av 10 istället för 4 av 5? Kan folk inte räkna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.