Nästa artikel
Fuskxenon ger vitt ljus
Långtest

Fuskxenon ger vitt ljus

Publicerad 22 mars 2015 (uppdaterad 22 mars 2015)
Nytt vitare ljus i långtestbilen BMW i3.
Ljusbilden i långteststallets BMW i3 har snyggats till med nya Eagleye Plasma XenonH7-lampor. Frågan är om de har några andra fördelar än de rent estetiska?
Vår i3:a har utrustats med nya, blåtonade lampor i strålkastarna. Koreanska Eagleye Plasma Xenon gjorde ingen direkt succé i det test av H7-lampor vi publicerade i nr 18/2014 av Vi Bilägare. Däremot såg de fräcka ut så lite på skämt bytte vi ut originallamporna i vår elbil mot det par vi använt under ljustestet.

Jag kan inte säga att ljuset blivit direkt bättre, men det vitare skenet är faktiskt behagligt för ögat och ser lite tuffare ut. LED-strålkastarna kostar 8 500 kr som tillval medan Eagleye betingar ett pris av 113 kr/par. Vi fick alltså vitt sken 8 387 kr billigare än om vi satsat på att köpa LED-ljus. LED har dock  fördelar som lång livslängd och låg elförbrukning.

Diskutera: Har du testat några liknande lampor?
BMW i3

Modell: i3 REX
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 410 700 kr
Aktuell körsträcka: 2 513 mil
Förbrukning (dek.):  0,6 l/100 km + 13,5 kWh/100 km
Förbrukning (ViB): 1,0 l/100 km + 20,8 kWh/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2015-03-23 10:06
saabnisse

@ENTJ1 , som jag skrev tidigare beror ju allt på vilken bilmodell det gäller.
Som jämförelse tar det ca 4 minuter att byta xenonlampa på vänster sida på en Saab 9-5 och ca 7 minuter på höger.
Men att byta p-lampa kan vara ett helsike.

#c • Uppdaterat: 2015-03-23 12:58
ENTJ1

Avensis xenonstrålkastare "tappar" ibland reflektorns beläggning kostar ca 7000 styck/per sida ,plus arbete.
Så vad kostar xenonljus i snitt vs glödljus under bilens livslängd,givet att det varierar.
Läsare av tråden kan väl berätta om sina egna eventuella kostnader.
Subaru hade iofs krackelerad plast på/i vissa glödljusstrålkastare som gjorde att byte erfordrades,även där ett hyfsat dyrt jobb.

#d • Uppdaterat: 2015-03-24 06:13
kallandes

@ENTJ1
Det var på förra modellen av Avensis 03-08 som xenonstrålkastarna tappade sin styrka. Det blev någon beläggning i reflektorerna och på linsernas insidor. Men dom byttes på goodwill, till ingen kostnad för kunden. Förutsatt att bilen var svensksåld, och skapligt servad.

#e • Uppdaterat: 2015-03-24 06:38
L West

Har själv bytt xenonlamporna av D1S-typ på min Octavia för ett par år sen, inte speciellt svårt, ett par små pilliga skruvar var väl det största irritationsmomentet. Då var det betydligt mera nervpåfrestande att byta H4:or på min gamla Saab 900, åtminstone tills man gjort det ett par gånger och lärt sig.

#f • Uppdaterat: 2015-03-22 09:05
milkylainen

Jag fattar inte att bilar för flera hundra tusen kronor idag inte har xenonljus som standard.
Av allt skärp man stoppar in i bilar så borde ju bättre ljusbild vara det första.
Det kostar tillverkarna kanske en dryg tusenlapp istället för halogenerna, men kunden får fortfarande betala tio gånger så mycket som extrautrustning.
Jag tar ingen bil på allvar 2015 som inte har bättre än halogenljus som standard.
Det gäller oavsett segment, mörkret är lika för alla.

#g • Uppdaterat: 2015-03-22 16:26
milkylainen

Bosse.

Du har fel. Xenon är utrustade med projektorlinser med avskärmning. Kastlängden är längre med betydligt bättre ljusstarka över det belysta området. Jag har gått från halogen till xenon för knappt 10 år sen och skulle aldrig gå tillbaka. Det är en enorm skillnad.

#h • Uppdaterat: 2015-03-22 16:27
milkylainen

Förvisso förbättras halogen med en vettig lins men är aldrig lika bra som en xenon. Det är nästan dubbla ljusstyrkan.

#i • Uppdaterat: 2015-03-22 18:49
milkylainen

Det är inte svårare att byta xenon än en vanlig halogen. Allt annat är bara skitsnack.
Anledningen till att det står som det gör i manualerna är för att Xenon har en högspännings tändpuls.
Om man nu är dum nog att stå med bilen påslagen eller kommer åt "guide-me-home" på fjärren medan man skruvar så kan man bli grillad. Högspänningspulser genom kroppen är inte att leka med.
Spänningen är tillräckligt hög för att driva mer än tillräckligt mycket ström för att vara dödligt.
Bäst är att dra ut elen på bilen eller veta vad man gör helt enkelt. Då är de lika ofarliga som valfri glödlampa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.