Nästa artikel
Bilfrågan: Motorproblem av för kort körning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Motorproblem av för kort körning?

Publicerad 17 februari 2015
*Fråga från förr* "Verkstaden menar att bilens motorproblem orsakats av för kort körning. Har ni hört talats om något liknande?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

Klicka här för att skriva en ny bilfråga.

FRÅGA:
Häromveckan var jag tvungen att låta bogsera min bensindrivna Volvo XC70 -05 till verkstad. Jag hade kört ut bilen ur garaget. Den hade stått ute ett dygn. När jag så vred om startnyckeln tände motorn till och dog. Och ett ovanligt startmotorljud hördes när jag på nytt försökte starta den.

Verkstaden jobbade i två timmar med att få upp kompressionstryck i motorn och torka sura tändstift. Och tog betalt därefter. ”Sådana problem uppkommer om man startar bilen och kör två meter innan man stannar motorn”, sa man.

Jag har ägt bilar i 46 år, många bilar, och aldrig hört tal om något liknande. Kommentar?
Ingemar Helgesson, Vännäs

SVAR:
Att starta en motor kall och sedan bara köra den en kort stund innebär att motorn hela tiden går med berikad bränsleluftblandning. Detta för att kompensera den kondensering av bränsle som sker i insugningssystemet.

Ofta är berikningen för kraftig vilket kan få tändstiften att bli belagda med ren bensin. Stoppas då motorn för att sedan åter startas kall igen upprepas förloppet och då kan stiften bli för sura för att möjliggöra gnistbildning.

Stiften måste då demonteras för att torkas rena vilket på en modern bil kan vara nog så tidskrävande.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2015-02-19 08:50
Bortom

@snabb95, 2015-02-18 17:34, jag bryr mig inte om skrönor, felaktig diagnostik o.d.
Påståendet med att "Verkstaden jobbade i två timmar med att få upp kompressionstryck i motorn" tyder på total okunnighet. Vad har kompressionstrycket med ev. kvarvarande bränsle i cylindrarna att göra?? Inget. En välservad och välfungerande motor kan startas 10 ggr. i rad, utan problem, även i kyla.

#12a • Uppdaterat: 2015-02-20 15:57
FXX

När man startar en kall motor med elektronisk bränsleinsprutning så går den enbart på en förprogramerad mapp. Dvs. styrenheten läser av MAP (manifold air pressure), MAT (manifold air temperature) osv. osv. Sk bespara er fikonspråket. Motorn körs alltså helt på förprogramerade parametrar utifrån förutsättningarna som råder, motortemperatur osv. Först när motorn blir varm så körs den i cloosed loop, dvs. Lambdareglerat läge.
Så jag ser inga konstigheter med att en modern motor kan bli "sur" av en snabb kallstart. Och ni som skriver att all bensin förbränns, har den motorn uppfunnits ännu? Det hade ju betytt 100% verkningsgrad...

#12b • Uppdaterat: 2015-02-21 18:48
snabb95

Bortom @ Om det varit en märkesverkstad så har man troligen gett upp innan "två timmar" och bytt ut den helt felfria motorn. Att kompressionstrycket blir lågt när oförbränd bensin tvättar bort all oljefilm runt kolvringarna finns det många exempel på. Att detta kan inträffa vid upprepade starter flera dagar i rad utan mellanliggande varmkörning (t.ex. in och ut i verkstad eller garage) har många verkstäder erfarenhet av.

Att ett dussin personer i denna tråd beskrivit/vittnat om att motorer inte startar vid motsvarande körningar är enligt dig skrönor. Intressant att Du utan att vidare avfärdar alla dessa personer som lögnare.

#12c • Uppdaterat: 2015-02-23 11:06
Axelman

Det går att ha en extremt hög förbränningsverkningsgrad i en motor som i all förbränning. Problemet sen för att nå 100% systemverkningsgrad i en bilmotor är att massor av energi försvinner genom värmeförluster och interna förluster i motor och transmission. Det betyder att det är otroligt svårt att höja systemverkningsgraden till 50%. Detta trots att förbränningen är 100%. Så innan man raljerar om verkningsgrad kanske man ska tänka över vad det innebär.
...
Av en liter bensin så slängs idag ca 7 dl pga dålig motorteknik så det återstår 3 dl att använda. Dessa 3 dl fördelas på 1,5 ton "skrot" och 100 kg person. Det innebär att andelen bensin i % som faktiskt används för att flytta mig är mellan 2-5% . Resten slängs bort i usel systemverkningsgrad. Men vi har omedvetet accepterat detta och ifrågasätter inte. Troligen för att oljeindustrin jublar över alla biljarders biljarder de tjänar på detta usla system.

#12d • Uppdaterat: 2015-02-24 06:41
PNI

När du hämtar ut din nya bil. Hur många starter tror du den haft utan att bli varmkörd.
Tänker på körning från fabriken ut på uppställningsplatsen på och av från båtar biltransporter, hos bilfirman. Ett par minuters körning i stöten max.
Och de verkar starta.
Men en 20 sekunders körning, kan sura ner motorn.
Tryck full gas och låt startmotorn jobba långpass så brukar den starta.

#12e • Uppdaterat: 2015-11-19 12:47
VW Polo 2012

Jag har haft otroligt många olika bilar, och ibland har jag just gjort som beskrivet av Ingemar. Men aldrig råkat ut för detta problem. Så det måste enligt mig vara något knas.

#12f • Uppdaterat: 2015-02-17 21:49
milkylainen

Det är ett konstruktionsfel att bilen inte går att starta igen efter en bränsleberikad start.
ALL bensin ska förbrännas. Oavsett situation. Att bilen hinkar i mer bränsle än den lyckas förbränna tyder på dålig design. En "sur" motor ska inte kunna existera med dagens styrsystem som är vettigt gjorda. När du slår av tändningen SKA det inte gå i mer bränsle i någon cylinder. Ingen cylinder ska ligga med oförbränt bränsle heller.
Ie. Konstruktionsfel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.