Nästa artikel
Bilfrågan: Onödigt byta bromsvätska?
Bilfrågan

Bilfrågan: Onödigt byta bromsvätska?

Publicerad 23 januari 2015 (uppdaterad 23 januari 2015)
Det kan vara både säkrast och billigast att byta bromsvätskan utan kokpunktskontroll.
"Är inte det onödigt för miljön och plånboken att byta bromsvätskan efter körda mil/ålder? Kontroll av kokpunkten bör väl räcka?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:

I nr 14/14 svarar du på insändaren ”Måste servicen kosta skjortan?” att Long Life-olja inte behöver bytas förrän efter två år eller 3 000 mil, vilket som inträffar först.

I min instruktionsbok står byte efter 3 000 mil eller ett år beroende på vilket som inträffar först. Du föreslår också byte av bromsvätska efter fyra år. Är inte detta onödigt både för miljön och plånboken? Kontroll av kokpunkten bör väl räcka?
Torsten Andoff
 
Svar:
Olika bilmärken har olika serviceintervaller och rekommendationer och ibland ändras dessa med årsmodellerna. Hör efter med din verkstad om du ska följa instruktionsbokens råd eller kan vänta. Det är inte billigt att byta bromsvätska, men det är en säkerhetsåtgärd som man inte ska fuska med.

Bromsvätskan drar åt sig vatten och blir den för gammal kan den börja koka redan efter ett par hårda inbromsningar. Vattenhalten kan mätas med instrument uppe i behållaren, men den farliga fukten kan finnas ute i systemet där det inte går att kontrollera.

Att tömma hela systemet och göra en kontroll av kokpunkten skulle, med dagens verkstadspriser, bli minst lika dyrt som att byta bromsvätska.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du varit med om att bromsvätskan börjat koka?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2015-01-27 16:26
R 75

Leif E, du har alldeles rätt. Jag har genom åren haft många bilar av olika fabrikat, både nya och beg. Har startat konsekvent från noll och bytt såväl bromsvätska som motor- och hydrauloljor. Mycket vanligt att vatten samlas i lägre delar i bromssystemet, med frät/rostskador som följd ! På mina nya har serviceboken följts i stora drag, ingen ide att chansa. Efter ett antal år/mil ser inte bromsvätskan särskilt fräsch ut.

#w • Uppdaterat: 2015-01-29 11:19
Mistro

Sen är det ju så att det inte bara är bromsvätskan som anses nödvändig att byta efter 2 år varpå den servicen är klart dyrare.
En av mina bilar har en serviceintervall på 3500mil/ 1år medan en annan skall servas efter 1000mil/1år
Har väldigt svårt att tänka mig att dessa bilars konstruktion skiljer sig så markant åt att skillnaden mellan då det behövs att bytas t.e.x bromsvätska eller luftfilter diffar mellan 2000 och 7000 mil!

Den bilen med lägst serviceintervall brukar sällan rulla mer än kanske 600 mil/år och ingen skall då tala om för mig att det är utav YTTERSTA vikt att just bromsvätskan byts efter 2år.
Dessa bilar köps sällan för att långpendla med. De är billiga i drift och dess ägare kör inte så långt. Lämpligare då för tillverkaren att byta delar efter en fast intervall än efter miltal/slitage för att maximera vinsten.

Sen är det skillnad mellan verkstäder också. Vissa byter alltid "kupefiltret" då de anser att det alltid är fullt efter 1 år,medan andra tar ut och tittar på det och byter bara vid behov.

Anser inte att det handlar om att vi konsumenter är snikna då vi ifrågasätter kostnader som kanske inte är nödvändiga. Varför betala kanske 2000kr mer för en service än nödvändigt?
( vilket det snabbt kostar om man skall byta delar i onödan )

#x • Uppdaterat: 2015-02-04 17:31
Hundter

FLIPPER, Byter man bil som du varje år, finns det ju inga problem att ta itu med! ;-))

#y • Uppdaterat: 2016-05-29 09:05
hans.antnas

Citroen XM och äldre modeller med LHM system samma olja i styrning fjädring och bromsar fanns med två bytesintervaller 6000mil och 12000 mil LHM oljan är inte hydroskopisk. Jag förstår inte att Citroen går ifrån ett så bra system, det upphörde med XM,C5 har ett blandat system olika oljor fjädring och bromsar

#z • Uppdaterat: 2016-09-02 16:18
Laila

Det kostar 1670 kr att få bytt bromsvätska på min Auris. Mer än två dagslöner för mig.
Frågade sedan min pappa om det var klokt och han menar jag kastar pengar i sjön. Han har aldrig bytt bromsvätska, utom vid reparation.

#110 • Uppdaterat: 2018-10-08 14:06
Ingemar Bohman

Man kan kontrollera vätskan vid hjulcylindrarna där
fukten finns!
Är det inget vatten då är det bortkastat att bytta vätskan.

#111 • Uppdaterat: 2019-03-09 06:53
VW Polo 2012

Om inte annat, så för att luftnipplarna inte ska rosta fast när dom varit orörda en längre tid.

#112 • Uppdaterat: 2015-01-23 15:22
milkylainen

Det är sånt jädrans skitsnack att man behöver byta bromsvätska efter 2 år ovillkorligt.
Det är bara för att verkstäderna ska tjäna pengar. Ofta sabbar de bromssystemen mer än de lagar dem.
Jag har utan problem kört över 20000 mil och 7 år på ett set bromsvätska utan att den blir nämnvärt försämrad. Alla bilar som inte klarar det in sina bromssystem är inte täta etc.
Att byta bromsvätska efter två år är som att lura på kunderna spolvätska och vindrutetorkare för sanslösa pengar när man servar bilen.

#113 • Uppdaterat: 2015-01-23 15:22
milkylainen

Och jag håller med. Problemet med att folk kör omkring med sketna klotsar och skivor samt däck är mycket större än att bromsvätskan är dålig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.