Nästa artikel
3-cylindrig diesel i uppdaterad 1-serie
Nyheter

3-cylindrig diesel i uppdaterad 1-serie

Publicerad 16 januari 2015 (uppdaterad 16 januari 2015)
BMW 1-serie kommer i ny tappning 2015.
Med nya dieselmotorer och utökad standardutrustning genomför BMW nu en ansiktslyftning av 1-serien.
BMW:s 1-serie har tio år bakom sig som tillverkarens minsta bil (bortsett från elbilen i3). För cirka fyra år sedan kom generation två och nu är det dags för en uppfräschning av bilen.
 
På motorsidan får 1-serien del av BMW:s uppdaterade dieselmotorer där den största nyheten är turboladdade och trecylindriga snålvarianten 116d Efficient Dynamics Edition med 1,5 liter slagvolym och 116 hästkrafter. Enligt BMW ger den motorn en förbrukning på 3,4 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 89 g/km. 116d Efficient Dynamics Edition ska även uppfylla kraven för att klassas som miljöbil i Sverige.
 
Bilen ser dock ut att bli utan den trecylindriga bensinmotorn i Sverige, åtminstone till en början. Den minsta bensinmotor uppges vara fyrcylindriga 120i med 177 hästkrafter. Växellådorna som erbjuds är antingen en manuell sextstegad eller en åttaväxlad Steptronic-automat.
 
Förutom en mild översyn av bilens yttre får nya 1-serien även högre standardutrustning med bland annat regnsensorer och en 6,5-tums infotainmentskärm. En annan nyhet är att tillvalet xenon-ljus har ersatts av BMW:s LED-strålkastare. Ansiktslyfta BMW 1-serien finns hos svenska återförsäljare i slutet av april.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s ansiktslyftning av 1-serie?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Har länge trott på downsizing när det gäller framtidens bilmotorer så det är roligt att se att det inte bara är en fluga utan kommit för att stanna.

Kanske det nya premium blir en kraftfull trecylindrig motor med låg förbrukning och inte en sexa med 300 hk som börjar kännas lite dinosaurie.

När det gäller 1-serien så har ansiktslyftningen hjälpt föga, tycker fortfarande att det är en misslyckad grunddesign, tung, klumpig och oproportionerlig i linjerna.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-16 12:15
lillstefan nr.2

Låter lite märkligt att 120 blir minsta motorn, nu finns ju 114, 116 och 118, varför skulle mindre bensinmotorer inte tas in?

#3 • Uppdaterat: 2015-01-16 12:29
Axelman

Varför skulle mindre motorer tas in? Då kan jag ju lika gärna välja en Hyundai i20.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-16 15:11
lillstefan nr.2

Aha, att köpa BMW handlar bara om starka motorer? Läs Calles provkörning av BMW 316, jag håller faktiskt med honom. Vill jag ha kul tar jag Mazdan eller Porschen på helgturer, till vardags vill jag ha något avslappnat.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-16 16:47
ENTJ1

Trevligt utseende,bara kromlisten runt rutorna som borde göras tunnare,oproportionerligt och smäckigt.(Kinamarknaden kan ju fortfarande få sitt krombling om de vill.)
Trecylindriga känns ännu halvsvajiga i vad de presterar,spritmonitor ger en hint om verkliga förbrukningssiffror.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-16 21:44
Filips

Nämen se där!
BMW kan ju göra en snygg 1-serie! Synd att de inte gjorde det till att börja med!

#7 • Uppdaterat: 2015-01-17 12:01
systembolaget

BMW kan om dom vill, nu är den snygg, innan var den ful, synd att det skall ta x antal år innan de inser det.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-19 17:36
hultarn

Bakänden ser ut som en japan, kan det vara Auris?

#9 • Uppdaterat: 2015-01-20 07:40
Hackenbush

Ser bättre ut från sidan nu, förra modellen ser ju ut som en nersutten soffa.

#a • Uppdaterat: 2015-01-16 20:51
milkylainen

När ska BMW lära sig en läxa och fixa vinterpaket till ALLA sina modeller?
Det går ju för bövelen inte att få en 1 eller 3 serie t.ex monterade med bränslevärmare från fabrik längre.
Rattvärme, baksätesvärme och bränslevärmare är sånt jag föredrar framför fet stereo, obekväma fälgar och en jävla massa annat skräp.
Både Audi och VW kan montera bränslevärmare i alla från Golf och uppåt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.