Nästa artikel
Bilfrågan: Rusas motorn vid besiktningen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rusas motorn vid besiktningen?

Publicerad 15 oktober 2013 (uppdaterad 15 oktober 2013)
"Jag blir lite förskräckt när jag läser att Bilprovningen rusar motorn vid besiktningen. Stämmer det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag överväger att köpa en ny dieselbil men blir lite förskräckt när man läser att Bilprovningen rusar motorn till toppvarv vid avgastestet.

Gör de det fortfarande eller görs detta test numera med OBD-kontroll?

Gert Melinder

SVAR:
För en personbil gäller normalt att opacitetsprovet ersätts av en OBD-kontroll för årsmodell 2004 och nyare. Om OBD-kontroll av en eller annan anledning inte kan genomföras ska dock opacitetsprov utföras.

Om bilen är av 1979 års modell eller äldre görs inget opacitetsprov. Allt enligt Transportstyrelsens föreskrifter.

Andreas Lindh, Bilprovningen

Diskutera: Vad tycker du om Bilprovningens rutiner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-10-16 23:52
Rikard

Ska besikta min 17 år gamla Toyota diesel i morgon, återkommer om den höll el inte.

#c • Uppdaterat: 2013-10-17 02:35
snabb95

Roger Skagerström @ Har Du inte läst amullos inlägg 2013-10-15 14:17.
"Exempel på sådan bilmodell är BMW 320d (E46) 2002-2005 med automatlåda. Detta eftersom GM, som tillverkat automatlådan, inte tillåter "rusning" i P eller N läge."

#d • Uppdaterat: 2013-10-17 10:13
Rikard

Motorn höll, resten av bilen var det inget fel på heller.

#e • Uppdaterat: 2013-10-17 11:12
Passat2011

På t.ex. Passat så finns en begränsning till 2500 rpm med växel i neutralläge (manuell).
Skadar knappast motorn.

#f • Uppdaterat: 2013-10-17 15:13
snabb95

Rikard @ Hur högt varvade bilprovningen? Var det till varvtalsstopp? Det kan ju inte vara det höga varvtalet som är intressant, utan att motorn max belastas under den korta tid det tar att driva svänghjulet upp i högt varvtal.

#g • Uppdaterat: 2013-10-17 15:32
Rikard

Inte en aning, jag satt o läste en tidning medans dom gasade, hörde bara genom väggen att dom varvade några gånger.

#h • Uppdaterat: 2015-01-08 20:48
Onehp

Är man rädd för att rusa motorn, då tror jag nog att man är rädd för högre varvtal överlag. Och då är det faktiskt helt rätt att vara rädd för besiktningen, för rusar man motorn där första gången i hundra år där kommer det att bli sotfest. Alla avlagringarna i avgassystemet som aldrig kom ut för att man ha slökörd så länge att komma ut alla samtidigt. Så det är nog bäst att, på varm motor, att rusa lite själv innan, förslagsvis köra motorväg i en låg växel och höga varv för att blåsa rent avgassystemet lite. Kör man inte med hög belastning liknar en förbränningsmotor mest en luftpump, och den ska varvas om det ska bli fart på gaserna. Lite på samma sätt att det är farligt att sporta för någon som aldrig fått upp pulsen, när man väl gör det så blir det snabbt (för) högt mottryck och kan bli proppar med all slask (kolesterol) i ådrorna som sätts i rörelse...

#i • Uppdaterat: 2017-08-19 17:22
mso 1000

Det är plattan i mattan till varvtals stopp i motorstyrningen och någon eller några sekunder, dvs rödsträcket och lite till i bland.
Är väl inga problem på fräscha bilar men jag minns 2,5 tdin som stod på 51 tusen mil var som inte så jätte kul att stå brevid och oftast fick det göras flera ggr också.
Käns bra nu med obd.

#j • Uppdaterat: 2013-10-15 14:02
milkylainen

Slappna av. Det är ingen som bryr sig om din sketna bil varvas på bilprovningen.
1. Det måste göras för att ta avgasprovet om din bil inte kan rapportera det.
2. Din bil är byggd för det och kommer inte haverera i småbitar.

Ibland blir jag förvånad.
Folk vill att andra ska behandla ens skitbilar som de vore byggda av guld. Sen tvättar de aldrig bilarna och har aldrig gett bilen mer än halvgas. Slutsatsen är att deras gamla "pärla" (rostig gammal 740) tvättas en gång om året och läcker som ett såll ur alla packningar för att motorn aldrig fått jobba ordentligt.

#k • Uppdaterat: 2013-10-15 14:06
milkylainen

Dessutom så är det inte särskilt jobbigt för motorn att varva. De kör den inte mot varvstopp utan kanske ligger på 4000-6000 rpm utan last.
I en oljevarm motor är det inga som helst problem. Finns inget nämnvärt tryck mot några mekaniska ytor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.