Nästa artikel
Sista Saabarna sålda
Nyheter

Sista Saabarna sålda

Publicerad 29 april 2013 (uppdaterad 29 april 2013)
KVD Kvarndammens auktion med överblivna bilar från Saabs konkursbo är avslutad. Många hamnade i Holland och Tyskland.

Kvarndammen höll nyligen i en auktion där man auktionerade ut de sista 78 modellerna från Saabs konkursbo. I utbudet fanns flera unika modeller såväl som modeller som inte färdigproducerats och inte registrerats för att köras ute på vägarna.

Enligt Kvarndammen väckte auktionen stort intresse både bland svenska och internationella spekulanter. Störst var intresset för ett fåtal exemplar av Saab 9-5 Aero Sportkombi från 2012 som fanns på auktionen.

Auktionen, som var den andra i ordningen, drog in sammanlagt 13 miljoner kronor till Saabs konkursbo. Saab 9-5 Aero Sportkombi blev dyrast med ett vinnande bud på 364 000 kronor. En Saab 9-4X blev näst dyrast på 350 000 kronor, medan en Saab 9-5 Sportkombi landade på tredjeplatsen med ett bud på 319 500 kronor.

De unika Saabarna har nu fått nya hem utspritt i Europa. Flest bilar, 23 stycken, hamnade i Holland, medan Tyskland fick näst flest exemplar med sina 20. Sverige får behålla 14 av bilarna medan fem hamnade i Finland. Övriga bilar finns numera i Schweiz, Österrike, Tjeckien, Lettland, Litauen, Norge och Polen.

Diskutera: Hur ser du på Saabarnas nya hem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-30 10:07
hultarn

Tragiskt att se de sista spillrorna av Saab spridas för vinden. Det är också tragiskt att 9-5 combi aldrig fick lanseras, jag tror den hade sålt bra. Den ser betydligt bättre ut än sedanversionen.

Men, "någon" bromsade febrilt i många år för att Saab inte skulle lansera några nya bilar, och lyckades i sitt uppsåt att stoppa verksamheten. En konkurrent mindre.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-30 16:11
Axelman

Lustigt att det som är hetast för dagen nu när SAAB är borta är combicupe´..... låt gå att BMW kallar det för GT men det är den klassiska 900-stuket som är inne.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-01 10:42
milkylainen

Lustigt att ELÄNDIGA J-VLA TRAFIKVERKET envisades med att inte tillåta registrering av bilarna i Sverige. Nu hamnade de i Tyskland och Holland. Registreras av tyska TÜV och sen är Sverige tvungna att tillåta de i Sverige, eftersom de är typgodkända av Europa.
Så de såldes till utlandet för registrering och säljs tillbaka med vinst till sverige som tyskregistrerade bilar som sen får svensk registering.
J-vla biltvätteri är vad är.. och trafikverket i sin enfald är lika blinda som vanligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.