Nästa artikel
Volvo lanserar ny motorteknik
Nyheter

Volvo lanserar ny motorteknik

Publicerad 9 april 2013 (uppdaterad 10 april 2013)
En ny teknik i Volvos nya motorfamilj VEA ska ge bättre bränsleekonomi, lägre utsläpp, hög effekt och ett kraftfullt ljud.

Volvo lanserar en ny motorteknik som ska implementeras i motorfamiljen VEA, Volvo Engine Architecture. Motorerna byggs i motorfabriken i Skövde och ska enligt Volvos vd för motorutveckling, Derek Crabb, vara det andra steget i dieselrevolutionen och få V8-motorer att framstå som dinosaurier.

Tekniken kallas för i-Art och innebär att en tryckåterkoppling görs från varje insprutare. Det gör att bränsleinsprutningen kan övervakas och anpassas i varje enskild cylinder. Det kan jämföras med dagens konventionella system, där alla cylindrar övervakas gemensamt.

– Varje insprutare har en egen liten dator som övervakar insprutningsprocessen, säger Derek Crabb. Utgående från denna information säkerställer det självanpassande i-ART-systemet att den ideala mängden bränsle sprutas in i varje cylinder under varje förbränningscykel.

Lägre utsläpp
Tekniken ska enligt Volvo leda till en bättre bränsleekonomi och en högre effekt. Dessutom ska utsläppen vara betydligt lägre och ljudet kraftfullare. Vissa motorer kommer dessutom att få ännu mer prestanda tack vare elektrifiering.

– Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror. Elektrifiering ovanpå detta kommer att ta oss till effektvärden som annars bara förekommer i konventionella V8:or, säger Derek Crabb.

VEA-motorerna lanseras i höst, tillsammans med en ny åttastegad automatlåda.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya motorteknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-04-15 17:32
IngoS

Tack för länken Previa. Bra för den som kan tänkas vara intresserad av seriös diskussion. Väl så viktigt som 1 % bränslebesparing är att föroreningarna från avgaserna minskar, och gör det lättare att uppfylla Euro6normen med bibehållen effektivitet hos motorn.

#m • Uppdaterat: 2013-04-10 06:34
milkylainen

Om detta är iVEA då antar jag att detta gäller för bensinare såväl som diesel.
Tekniskt betyder det här att Volvo kan köra bensinarna i HCCI-cykelläge nu eller? Iaf borde man kunna få en helt annan momentkurva från tomgångsvarv, precis som en diesel. För att inte tala om bränslebesparingar för bensinarna på låg och dellast.

#n • Uppdaterat: 2013-04-10 06:36
milkylainen

Aha.. Det är trycket i bränslet som övervakas? Jaha.. isåfall var det halvt poänglöst.. Ger några små fördelar till i förbränningen, men knappast något revolutionerande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.