Nästa artikel
Tunna rutor ökar antalet stenskott
Nyheter

Tunna rutor ökar antalet stenskott

Publicerad 15 mars 2013 (uppdaterad 18 mars 2013)
Mars månad är högsäsong för stenskott. Dessutom byggs moderna bilar på ett sätt som gör att antalet stenskott har ökat.

Snön är borta, men gruset och vinterdäcken finns fortfarande kvar på vägarna. Det gör att glasskadorna på grund av stenskott är 55 procent fler i mars än under andra månader på året, visar siffror från försäkringsbolaget If. Varje år kostar stenskott svenska bilägare över 100 miljoner kronor.

– Det är grus och stenar som ligger kvar efter vinterns halkbekämpning. När stenarna flyger iväg blir det som en projektil mot bilrutan, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Moderna bilar är dessutom designade på ett sätt som gör att problemen med stenskott förvärras. I dag sitter bakhjulen långt bak och bilarna är inte utrustade med stänkskydd, vilket gör att man ökar risken att skada bakomvarande fordon. Dessutom är vindrutorna sämre rustade, eftersom biltillverkare numera gör tunnare rutor för att spara vikt, menar Glasbranschföreningen.

Vädret ökar risken
Även halkbekämpningen i sig leder i dag till en ökad risk för stenskott. Det vanliga är att sanda med flis, när man egentligen kan sanda med ett mer finkornigt material. De kalla vintrarna är en annan orsak till att stenskotten ökar.

Flera biltillverkare försöker forska i hur glasen kan göras tunnare, men ändå hållbarare. Ett sätt kan vara att härda dem på kemisk väg.

Stenskott kan undvikas genom att man håller långt avstånd till framförvarande fordon. Det bästa är att laga stenskottet direkt, eftersom skadan förvärras med tiden.

Diskutera: Har du märkt av en ökning i antalet stenskott?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-03-16 00:20
Roger Skagerström

Tror fortfarande inte att dessa erbarmliga stänkskydd har nån effekt för bakomvarande.

- Bilarna som har stänkskydden har ju fortfarande en "frigång" mellan skyddet och marken på runt en decimeter. Är väl bara bilar med extremt korta överhäng bak där det kanske funkar. På en normalproportionerad bil skulle de stenar som fångas av stänkskyddet bara träffat undersidan av den egna bilen ändå. Det som KAN ställa till problem är väl isåfall att många bilar är avrundade baktill i nerkant, vilket gör däcket börjar titta fram runt kanten av hjulshuset en bit upp.

- Åkt bakom lastbilar med sånna gummigardiner som hänger under bakre "stötfångaren" (den som lampor och regplåt sitter på) och det flyger lika mycket sten från dom som från nån annan bil.

#c • Uppdaterat: 2013-03-16 07:25
Lennart E

Min uppfattning är att de nyare bilarna har ett sämre och tynre glas. Minsta lilla sten som sprätter mot rutan blir det ett märke av.

#d • Uppdaterat: 2013-03-16 10:20
Focus

Jete: Det spelar ingen roll hur fort du kör på motorväg, det finns ändå s.k. chaufförer som skall om till varje pris, och även om vägen är fri skall de tvunget tvära in framför.
Stänklappar är överskattade inte bara vid stenskott utan även vid skitväder eftersom det bildas turbulenseffekt bakom bilen. Bättre med en rak stråle än ett helt moln utan sikt.

#e • Uppdaterat: 2013-03-16 11:40
Hackenbush

De flesta stenskott får man faktiskt av mötande bilar, det är i alla fall min erfarenhet. Kan inte minnas att jag fått stenskott av en framför varande bil på jag vet inte hur länge men mötande fordon har jag fått stenskott av lite då och då, inget större än så länge (peppar peppar).

#f • Uppdaterat: 2013-03-16 12:15
Bil-Doc

haha hålla avstånd.. så fort jag ger en 2 bils avstånd i stan så kommer nån runkowich o lägger sig imellan, så man kan hålla på tills man är sist i kö. Vi bilägare har inte fattat än att det ska vara vattentätt i kön...

#g • Uppdaterat: 2013-03-16 15:19
Roger Skagerström

Hacke har en poäng... Det är då det smäller till oftast faktiskt.

#h • Uppdaterat: 2013-03-16 17:41
Roy J

Fjompiga gliringar utan bäring och helt utanför ämnet betackar vi oss för! I detta fallet gällde det Opel.
Jag skriver detta i egenskap av moderator.

Bil-Doc borde, kort och gott, tas ur trafik.

För många herrans år sen fick min gamla Opel ett rejält stenskott när jag skulle köra om en lastbil. En sten hade lossnat från lastbilens däck.
Min bil var så gammal att den hade härdad framruta, så rutan förvandlades snabbt till en gungande massa av glasbitar. Jag hade sikt genom två vertikala fält, ett till vänster och ett till höger.
Omkörningen fick förstås avbrytas.
Under den försiktiga körningen till verkstad blev glasbitarna allt fler och mindre...
Rutan var redan innan full med smårepor och tämligen nermattad. Den nya rutan var det vackraste på hela bilen - det enda vackra, egentligen.
Detta var min allra första bil och ett par månader senare körde jag den till skroten. Det var med en klump i halsen jag såg hur trucken körde gafflarna rakt igenom framrutan på Skrutten.

De få stenskott jag varit med om därefter har nog mest varit från mötande bilar - vad rutan beträffar. Däremot har det smällt till rejält i frontplåten av stenar från framförvarande bilar.

Den här förbannade flisen som används nu för tiden borde förbjudas - för att ta det kort.

#i • Uppdaterat: 2013-03-17 15:24
KaptenOberkommando

Som Roger Skagerström skrev: Stänkskydden har ingen skyddande effekt för de bakomvarande eftersom gapet mellan asfalten och stänkskyddets nederkant är på tok för högt - den uppkomna vinkeln tillåter stenar och dubb att med lätthet slungas upp i "rätt" höjd. Stänkskyddens primära uppgift är att skydda den egna bilen. Så det som står i texten ("Moderna bilar är dessutom designade på ett sätt som gör att problemen med stenskott förvärras. I dag sitter bakhjulen långt bak och bilarna är inte utrustade med stänkskydd, vilket gör att man ökar risken att skada bakomvarande fordon.") är helt uppåt väggarna fel. Sedan kan man faktiskt fundera på en annan sak i texten, nämligen "Dessutom är vindrutorna sämre rustade, eftersom biltillverkare numera gör tunnare rutor för att spara vikt, menar Glasbranschföreningen". Jag är inte rätt person att uttala mig tvärsäkert, men att rutorna skulle göras tunnare för att spara vikt - och därmed bli känsligare - ter sig lite märkligt, eftersom de samtidigt i allt större utsträckning bär upp mer och mer av bilens konstruktion. Eller så har man frångått det tänket. Någon som vet?

Och som Hacken skriver: Det är nästan alltid man får stenskott från mötande bilar - särskilt lastbilar. Om man får en massa stenskott från framförvarande fordon ligger man helt enkelt för nära, särskilt vintertid. Ett problem dock kan vara de som kör om och sedan sniker in framför med ett dasspappers marginal. Men finns det då en vägren kan man åtminstone köra ut på den och förhoppningsvis klara sig undan en "skur".

#j • Uppdaterat: 2013-03-17 16:02
saabnisse

Jes, bara en liten försiktig undran, hur mycket kostar en sådan ruta?
Till 9-5an går den på drygt 10000:-!

#k • Uppdaterat: 2013-03-15 18:42
milkylainen

Min gamla 9-5:a. 27.000 mil, helt blästrad ruta, inte en enda spricka.
Min gamla 9-3:a 16.000 mil, helt sliten av alla stenskott, inte en enda spricka.
Min nya Passat. 600 mil, osynligt stenskott, rutan sprack av sig själv på en parkering när bilen stod stilla.
SAAB:arna har tagit fler rejäla stenskott i 120 än jag orkar räkna till. Passatens ruta gick sönder efter andra stenskottet.
Helt klart sämre gods i nya bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.