Nästa artikel
BMW:s verkstäder tappar i AutoIndex
AutoIndex

BMW:s verkstäder tappar i AutoIndex

Publicerad 24 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Bland allt beröm som delas ut till verkstäder i årets AutoIndex finns det åtminstone ett märke som inte är speciellt nöjt med utfallet. BMW har tappat i ranking.

BMW har stadigt ökat sin försäljning sedan millenniumskiftet och verkstäderna har fått allt fler bilar att hantera. Ett sådant scenario resulterar nästan undantagslöst i att kunderna blir mer återhållsamma med beröm, en klassisk åkomma inom branschen som tidigare drabbat bland annat Volkswagen och Peugeot.

– Vi vill nog inte dra den slutsatsen med tanke på att resultatet i absoluta tal inte är sämre än tidigare, säger BMW:s informationschef Michael De Geer. Vi har nu något längre bokningstider och arbetar med att öka kapaciteten.

Under senare år har problemen tilltagit hos flera av de större verkstäderna, vilket vidimeras av anställda som Vi Bilägare pratat med.

– Personalen har plågats sönder, det har handlat om ständig övertid. Och med stor personalomsättning blir kompetensen därefter, säger en BMW-anställd som av förklarliga skäl vill vara anonym.

Långa bokningstider påverkar självfallet kundernas syn på sina verkstäder. I storstadsre-gionerna kan väntetiderna variera från två och en halv vecka upp till en månad. Idealet är att kunden inte ska behöva vänta längre än högst en vecka.

– Vi måste växa fortare och bygga ut om vi ska klara anstormningen som vi utsätts för, säger en verkstadsarbetare som Vi Bilägare pratat med. Bilarna har blivit så komplexa idag att det också kan vara svårt att veta hur lång tid vi behöver ha på oss för att åtgärda dem.

BMW har under de senaste åren stadig parkerat bland de tre främsta i verkstadsenkäten för att nu ramla ned på en föga smickrande tionde plats.

– Det är naturligtvis inte särskilt tillfredsställande, säger Michael De Geer. Det är uppenbart att åtskilliga andra märken förbättrat sig och därmed kört om oss. Vi får ta till krafttag för att åter ta oss upp i rankingen.

Precis som med BMW har försäljningen av Mini ökat även om det här handlar om helt andra volymer. 2010 såldes 790 Mini och 2011 blev noteringen 1 325 exemplar.

Eftermarknaden har däremot inte fungerat helt tillfredsställande eftersom Mini-ägarna är bland de minst nöjda med sina verkstäder.

– Det här kommer som en överraskning för oss, säger Michael De Geer. Men vi inser att många Mini-ägare säkert tycker att de har alldeles för långt till sina verkstäder. Det finns för närvarande bara sju Mini-återförsäljare i landet och ytterligare sex auktoriserade verkstäder. Alla dessa är BMW-verkstäder och det kan nog tyvärr vara så att man där ibland inte riktigt motsvarar Mini-ägarnas önskemål.

En ny organisation för Mini är på väg att ta form. Försäljnings- och marknadsorganisationen för BMW och Mini kommer att separeras.

Läs också:
Hondas återförsäljare prisas högst

Diskutera: Vad tycker du om resultatet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-24 16:20
PREVIA

Kanske dags att införa samma system som gjorde verstadspersonalen på Toyota nöjdare. Tvåskift med en arbetstid som man orkar med som bilmekaniker, därutöver blir kunderna nöjdare med kortare väntetider. Lokalerna och utrustningen utnyttjas bättre och alla blir vinnare i längden.
http://www.toyotagoteborg.se/PDFdokument/toyotamodellen.pdf

#2 • Uppdaterat: 2012-10-25 15:51
Ingemar Bohman

milkylainen du har rätt när det gäller VW Audi VAG är ett stort skämt. När jag lämnade in min 4 månader gamla AUDI så fick jag beskedet att jag och 2 st diagnos testare Bilprovningen inte kunde köra AUDI. De var de som var felorsaken ansåg auktoriserad VAG verkstaden. Jag bytte bort skiten och är numera mycket belåten BMW ägare. De jag ångrar ar att jag inte övergick till BMW för länge sedan så har jag sluppit all besvär som jag har haft med mina VW och AUDI bilar som jag har haft.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-25 21:27
trasten

Men traumat släpper aldrig!

#4 • Uppdaterat: 2012-10-26 12:37
Leif Larsson (ej verifierad)

Jag väljer bort BMW. Inte för att det är dåliga bilar. Utan för att verkstaden har dåligt kundbemötande och att de slarvar med jobbet. De vet ochså om att ta betalt för ett dåligt jobb.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-24 16:39
milkylainen

Inte helt oväntat. De tyska märkena har katastrofservice.
WV är rent av ett skämt.
Jag försökte lämna in min 6 månader gamla Passat då den gått sönder under nybilsgarantin. De hade inga lånebilar... utan föreslog att, på fullt allvar, "Vi kan låna dig en cykel så kan du cykla 6 mil till ditt jobb."
Vad förväntar de sig? Verkstäderna ligger långt från busshållsplatser och tågstationer.. Det är inte rimligt att förvänta sig att folk ska komma dit och gå tillbaka.
Jag skiter ju i om det är en skitbil. Bara jag kan ta mig någonstans medans de lagar min spritt nya förbannade skrothög.
När jag hade SAAB innan hade de alltid en lånebil man kunde ta medan man gjorde servicen på bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.