Nästa artikel
Bilfrågan: Har Volvo bättre bromsar i dag?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har Volvo bättre bromsar i dag?

Publicerad 28 augusti 2012 (uppdaterad 28 augusti 2012)
"Har Volvo bytt till en bättre lösning vad gäller bromsar på de nyaste modellerna?" Vi Bilägare och Volvo svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har på tre år lagt över 20 000 kr på reparationer och bärgningar efter att handbromsbackarna lossnar vänster bak. Första gången, vid 6 800 mil, släppte de på motorvägen i hög fart och bilen fick bärgas till Volvoverkstad. Bakhjulsspindel, bromsskivor och backar med mera fick bytas.

2,5 år senare, vid 9 400 mil, känner jag att handbromsen känns konstig och tar bilen till en Mekonomenverkstad. Där konstateras att stoppklacken som håller backarna på plats är sönder. De sätter dit en av Volvo rekommenderad reparationssats för att hålla backarna på plats.

Några månader senare, vid 9 800 mil, drar jag i p-bromsen medan bilen rullar sakta framåt. Vänster bak låser direkt men släpper när jag lägger i backen. Tillbaka till samma verkstad. Där konstateras att bultarna som håller reparationssatsen på plats har gått rätt av. Alla är som frågetecken och kan inte förstå hur detta hänt.

De avbrutna bultarna går inte att få bort så det de kallar lagerhuset får bytas. Ingen Mekonomengaranti eftersom reparationssatsen är en ”riktig” Volvodel säger de. Får betala lagerhuset, 4 800 kr, men blir bjuden på arbetet.

Vågar inte ha kvar denna ”svenska kvalitetsbil” längre. Undrar därför vilka andra bilar som har samma konstruktion? Undrar om Volvo har bytt till bättre lösning på nyare modeller?

Tomas Johansson

SVAR 1:
1. Kunden har råkat ut för att handbromsbelägget släpper från dess sadel. Belägget kan då fastna mellan sadel och trumma och skada ankaret/stoppklacken.

2. Volvoverkstaden byter skadade delar, sannolikt har inte verkstaden sett en uppkommen spricka i stoppklacken.

3. Bilens stoppklack går sönder helt och hållet och kunden vänder sig nu till en oberoende Mekonomen-verkstad. De monterar en reparationssats som Volvo INTE har eller rekommenderar.

4. Bult i Mekonomens reparationssats går av.

Om kunden vid punkt 3 hade vänt sig till en auktoriserad Volvoverkstad hade de monterat en Volvo original stoppklack och således inte drabbats av punkt 4. Bättre handbromsbelägg är införda i produktion från vecka 39 år 2006. Vi har efter det inga anmärkningar på de beskrivna klagomålen.

Bo Larsen, Volvo Cars

SVAR 2:
Volvo har på flera av sina modeller en konstruktion som introducerades redan på den bakhjulsdrivna Volvo 144. I navcentrum på de bakre skivbromsarna finns vajermanövrerade trumbromsar.

Detta ger en mer progressiv parkeringsbroms men det har uppenbarligen också nackdelar. Lösningen är ovanlig men inte unik för Volvo.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om läsarens bilproblem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-08-29 22:43
saabnisse

Hanzzon, Toyota tillverkas även i Kina!

#c • Uppdaterat: 2012-08-30 01:10
Jooon

Att Volvo har dålig handbroms kan inte vara någon nyhet. En v70 som närmar sig 20 000mil är de stor chans det flyger i bitar och man hamnar att byta hela länk armen.

Att man dessutom som svarsperson på Volvo Cars kan svara så dumt som Bo Larsen bevisar ytterligare hur stroppiga dom är (får hoppas bo är en av dom 300 som får gå från Volvo)
De finns INGET idag som heter original och är bara ett fult sett att skylla ifrån sig.

#d • Uppdaterat: 2012-08-30 17:30
Hanzzon

Saabnisse, Inga av bromsdelarna på de Toyotor som sålts i Sverige är då tillverkade i China vad nu det har med detta att göra? Det är långt i från bara landet som avgör komponenternas kvalitét, det är minst lika mycket kontruktionen och kvalitetskrav.

Jes, Jag jobbar varje dag med dessa bilar men du håller alltså inte med att det skulle vara någon skillnad på dessa detaljers kvalitét mellan dessa bilar då menar du?
Jämför gärna besikningsstatistiken på en 10 år gammal Avensis mot en 10 år gammal V70 i stället för att ta till dig av det jag säger då så får vi se vilka som har mest anmärkningar, gör det och berätta sen hur det ligger till!

#e • Uppdaterat: 2012-09-03 12:38
Hanzzon

Jes, Bara för att dina argument tog slut när du inte vågade bemöta Bilprovnings-statistiken så behöver du inte förlöjliga andra, varken sakligt eller det minsta moget även om du får tycka vad du vill, men lägg dina förlöjligande angrepp åt sidan.

#f • Uppdaterat: 2012-08-28 08:34
milkylainen

Pinsamt skit Volvo.
Handbromsen tillhör del av bilens säkerhet. Att sånt överhuvudtaget lossnar, går sönder eller liknande när det antagligen rör sig om normalt slitage bör ingå i bilens goodwill för en bra bit över garantitiden på bilen.
Hade detta vart USA och bromsdelar hade fallit av i motorvägsfart och något hade hänt hade ni riskerat att få en stämmning uppkört så långt att ni bett om nåd.
Jag vill inte ha ett Amerikanskt rättsväsende i Sverige, men i vissa konsumentfall så kan jag tycka att det är berättigat.
Det är ingen hemlighet att biltillverkare är mer rädda för Amerikanska rättsväsendet än något annat.
Återigen, att ni har attityd när det gäller säkerhetsdetaljer som ni säljer ert varumärke på är bara pinsamt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.