Nästa artikel
Bilfrågan: Partikelfilter slammar igen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Partikelfilter slammar igen?

Publicerad 1 februari 2012 (uppdaterad 1 februari 2012)
"Kan denna höga förbrukning av olja bidra till att bilens partikelfilter slammas igen i förtid?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Min hustru och jag har börjat funderat på en Volkswagen Passat med miljödiesel.

Men i Vi Bilägare nummer 13/2011 (läs artikeln här) påpekas det att Volkswagen påstår att en oljeförbrukning på en halv liter på hundra mil kan accepteras.

Då undrar jag om detta kommer att bidra till att bilens partikelfilter slammas igen i förtid?

Anonym

SVAR:
Biltillverkarnas jakt på låg bränsleförbrukning kan leda till en högre oljeförbrukning. För dieselmotorer med partikelfilter krävs att man använder speciella motoroljor som inte skadar partikelfiltret.

De flesta tillverkare godkänner i dag en oljeförbrukning på en halv liter per 100 mil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om problematiken kring partikelfilter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-01 10:46
KaptenOberkommando

Japp, det krävs en för dieselpartikelfiltret godkänd olja (står i instruktionsboken). Allt det här med motor, förbränning, avgaser och filter kräver yttersta nobelpristagarkunskaper för att få rätt - hela processen är ytterst avancerad och komplicerad och är high-tech på högsta nivå.
Vad som däremot kan täppa igen ett dieselpartikelfilter är om regenereringsprocessen alltför ofta inte kan genomföras fullt ut. Dieselbränsle som under den här processen sprutas in i avgaserna för att påskynda och stödja regenereringen samlas då dels i motoroljan, dels i filtret. Och i takt med att "renbränningen" av filtret avbryts för ofta blir ansamlingen av partiklarna till slut så stor att filtret täppas igen och måste bytas. Och i takt med att filtret täpps igen ökar också avgasmotståndet, varpå bränsleförbrukningen ökar. Det viktigaste är alltså att regenereringsprocessen av dieselpartikelfiltret får ha sin gång - så undvik för många kortsträckekörningar. En normal regenerering av filtret kräver till exempel körning i en förhållandevis hög hastighet (typ från 70-80 km/h och uppåt) i 10-15 minuter. Men allt detta står upptaget i instruktionsboken. Köps bilen ny skall försäljaren kunna svara på detta.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-01 12:35
Mistro

Problem som jag inte har hört om på PSA-Dieslar som har haft partikelfilter längre än någon annan.
Däremot har Hemstjänsten där jag bor väldiga problem med sina bilar.
Skoda Fabia samt Yeti med Dieselmotorer.
De kör bara korta sträckor i låg fart upp till några kilometrar och bilarna har inte klarat av detta.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-01 13:05
Meganmannen

Om det är som Kaptenoberkomm skriver, är det ju inget bra med dieselmotorer. Bilen ska väl klara av den användning som ägaren har behov av. En stor fördel med dieselmotorer är att de har lägre bränsleförbrukning vid kallstart och vid kort och långsam trafik än motsvarande bensinbil. Det är tur att det finns små och snåla bensinbilar, som inte har några avgasfilter som ska bytas.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-01 18:03
snabb95

Var och vem var det som skrev: "Diesel är inte en bil utan en sjukdom."
Jag tyckte att hela inlägget var roligt och skulle vilja läsa det igen.
Men jag kan inte finna kommentaren nu.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-01 18:12
Peugo

Tyvärr har många av dessa små bensinturbomotorer inte varit lyckade pga. olika konstruktionsmissar (tål inte kyla och kedjan brister). Hellre en (PSA-)diesel än en liten bensinturbomotor som går sönder när som helst utan förvarning. Har väntat på återkallelser men troligtvis smiter tillverkarna undan som vanligt efter att garantitiden gått ut...

#6 • Uppdaterat: 2012-02-01 18:42
Thommys

Som pope säger, man minns hur det var med alla "problem" som katalysatorn skulle ge sin ägaren. Olyckskorparna kraxar vidare, men nu har de vänt näbben mot partikelfiltret.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-01 18:44
pope

Har en ceed diesel, kollade oljan den har dragit ca 0,5 liter på 1000 mil.
Rätta mig om jag har fel, tänds lampan för partikelfiltret kan verkstaden koppla bilen till datorn och bränna ur filtret.
Minns när katalysatorn kom då sades det att det skulle bli problem den.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-01 20:30
milkylainen

Att hög förbrukning av olja skulle vara pga "snål" design kallar jag REN OCH SKÄR MYT. Skilj för f-n på lågfriktionsmotorer och DÅLIG DESIGN.
Jag hade har två dieselbilar. En SAAB 9-3 -08. Den drar nästan aldrig över halvliter milen. Jag kör den som ett troll och den har _aldrig_ dragit märkbart med olja över intervallen på 3000 mil. Jag kör runt 4000 mil om året, nästan uteslutande motorväg i 110+km/h
Jag har även en splitterny VW Passat. Den kommer aldrig under 0.65 ens i nedförsbacke och medvind om jag inte klappar gasen med en fjäder. Den drar olja och är allmänt dålig jämfört med SAAB:en.
På pappret är Passaten över 10% snålare än SAAB:en. I verkligheten är det mer än tvärtom.
I det här fallet är jag glad för att det finns amerikaner. VW borde ha en class-action-suit där de tvingas att ersätta ALLA VW-ägare som drabbats av hög oljeförbrukning.
VW's motorer är piss. Tysk kvalitet på sin sämsta sida. Förstår inte hur journalister ENVISAS med att hylla skräpet. Vilket taxibolag som kör Passat och Volvo lär säga samma sak. VW vinner enbart på det lägre inköpspriset och den ombonade inredningen till rimlig peng (VW, Audi etc).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.