Nästa artikel
Hyundais plan: Här är roboten som hjälper dig köpa bil
Nyheter

Hyundais plan: Här är roboten som hjälper dig köpa bil

Publicerad 25 januari 2021
Hos Hyundai kan kunderna få robothjälp med att välja bil.

De flesta biltillverkare tittar just nu närmare på hur onlineförsäljningen ska öka. Att sälja bilar på nätet kan bli billigare än vanliga bilhallar med personal.

Biltillverkare som ligger långt framme när det gäller att sälja bilar på nätet har ofta klarat sig bättre än andra märken under coronapandemin.

Hyundai har nyligen köpt robotföretaget Boston Robotics och en av de första uppgifterna som företagets robotar får blir att hjälpa bilköpare i ett showroom i sydkoreanska huvudstaden Seoul.

Under en testperiod på en månad ska roboten hjälpa kunderna hitta rätt, påminna dem om att använda munskydd och visa information om bilarna – förhoppningsvis utan att köra in i dem eller kunderna.

Läs också: Volkswagens nya lösning – för att du ska slippa ladda

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
SnookerPro

Intressant! Jag stannade i Lidköping för lunch för ett tag sedan och på Kopparslagaregatan 19 finns en "robotrestaurang" som "lovar att servera och leverera högkvalitativa asiatiska culinara maträtter i en robotiserad atmosfär med god föreställning om hur framtida restaurangupplevelser kommer att vara". Kan rekommenderas - och robottemat verkar onekligen ligga i tiden!

#2 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
saabnisse

Skulle inte passa mig alls, jag måste diskutera med en säljare och det måste vara en person som jag får kontakt med och som jag trivs att göra affär med!
Det är viktigt att kunna få kontakt och utbyta erfarenheter och skrönor!
Jag har träffat ett antal vrångskånkar som missat en klar affär enbart genom sitt uppträdande.
En onlineaffär med en robotiserad säljare är mig helt främmande hur perfekt programmerad den än är!

#3 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
A.L

Mitt intryck: Bilsäljare är jämte mäklare våra nutida hästhandlare. De adderar inget värde i transaktionen (utan ställer oftast till med ordea). Om bilbranschen kan hitta metoder för att göra sig av med detta improduktiva mellanled kommer jag stödja en sådan process.

Köpte f.ö min senaste bil just över nätet.

MVH AL

#4 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
Henrik M

Jag tycker Teslas upplägg är riktigt bra, som en del fler nu tar upp, att de har showrooms där du kan känna/klämma och provköra bilen, tillgång till representanter som kan informera och svara på frågor, men i grunden inte har nåt sälj i sig. Så kan du själv vid köpintresse välja att göra köpet online eller på plats i "butiken".
Jag har vid mer än ett tillfälle lämnat bilaffär där jag planerat att köpa bil bara pga. bilförsäljarens uppträdande och beteende och köpt hos annan handlare istället.

#5 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
Pi

Fast skall "Tesla-konceptet" fungera så måste nog antalet "Showrooms" öka dramatiskt i vårt långa och relativt glest befolkade land. De flesta vill nog trots allt provsitta och provköra bilen man funderar på att köpa - inte minst nu när bilpriserna börjar dra iväg ordentligt. I alla fall bland oss privatköpare.

#6 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
saabnisse

@A.L. Visst finns det såna bilsäljare som verkar som de hästhandlare som trimmade sina ök med arsenik och Dr Sloans liniment, men många av dem kan vara ganska underhållande även om det krävs att man är vaksam och inte går på alla deras utläggningar.
Och jag har liksom Henrik lämnat ett intressant objekt några gånger beroende på en stolle till säljare.
Men jag har träffat trevliga säljare som också fått till en affär, ibland flera gånger och inte skulle jag byta ut den kontakten med en själlös affär på nätet eller med en programmerad plåtgubbe!

#7 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
Henrik M

Pi: Självfallet är det så, men samtidigt får man nog ha en förståelse att ett "nytt" märke inte kan öppna i 25 städer på en gång, utan får smyga igång sina satsningar i de större orterna för att sedan utöka efter hand. Om vi ser just till Tesla så öppnar de ju både servicecenter och showrooms på fler ställen efterhand som marknaden växer. Polestar som enbart finns att skåda officiellt i Göteborg och Stockholm än så länge kommer ju såklart med etablera sig på fler orter efter hand. Alternativt trilla in hos utvalda Volvohandlare framöver...

#8 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
glimma-48

Ytterligare ett exempel som gör mej lycklig över att jag är född på 40-talet. När jag sen i nästa andetag tänker på kommande generationer blir jag rädd å dessa människors vägnar. Man förstår att enkelheten och tryggheten som rådde på 60-80-talet aldrig kommer tillbaka. Vet att den unga generationen kallar mej bakåtsträvare men framtiden kommer att visa att man tog fel väg. Robotar i stället för mänsklig värme och gemenskap-nej tack.

#9 • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
L West

Och jag som trodde jag var gammal... ;)

#a • Uppdaterat: 2021-01-31 19:50
Henrik M

Glimma: Sen är det nog väldigt lätt att bara se tillbaks på det positiva, nu vet jag ju inte hur du är uppväxt men jag vet väldigt många som är uppväxta på 40 och 50-talet under otroligt taskiga förhållanden som troligtvis inte skulle önska detsamma till sina ovänner ens. Självklart blir inte allt bättre med utveckling, men jag tror att i det stora hela har vi det betydligt bättre idag än på 40-50-60-talet....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.