Nästa artikel
Här är Vi Bilägares långteststall 2021
Långtest

Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Publicerad 31 december 2020 (uppdaterad 14 oktober 2021)
Här är de fem nya bilar som vi köpt in och som var och en ska rulla 4 000 mil under 2021. I år har bara en av de fem konventionell drivning, de övriga fyra körs på el, helt eller delvis. Följ med oss från start!

Sedan 1988 har Vi Bilägare haft sin unika långtestverksamhet med nya bilar som vi köper in och kör under ett helt år. Tiderna förändras och Vi Bilägares långteststall med dem. När 2021 års kvintett anmäler sig för tjänstgöring är det bara en av bilarna som drivs helt konventionellt med diesel. De övriga fyra drivs i olika grad med hjälp av elektricitet. Långteststallet 2021 består av: 


 

Honda Jazz Crosstar
Executive 1,5 e-CVT Hybrid

Grundpris: 273 000 kr.
Tillval: Vinterhjul 9 000 kr, lastbågar 2 995.
Testbilens pris/skatt: 284 995/1 590 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Mått: L 409/B 173/H 156 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 327/383 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl direktinsprutad bensin. Volym 1 498 cm3. Max effekt 97 hk (72 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 131 Nm vid 4 500 v/min. El: 109 hk (80 kW), 253 Nm. Systemeffekt: 109 hk, 253 Nm.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, eCVT-växellåda.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 110 g/km.
Prestanda: Toppfart 173 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,9 s (fabriksuppg.).
EURO NCAP/VIB:s rostbetyg: 5/5, 1/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/5 helljus 1/5.


 

Mercedes-Benz GLB
200d 4matic

Grundpris: 392 900 kr.
Tillval: Polarvit 2 400 kr, tredje stolsrad 8 600, SE Edition 20 900 Premiumpaket 14 100, AMG Line 14 900, tredje stolsrad 8 600, dragkrok 9 200, el. svankstöd 1 800, Night Package 1 500, p-värmare 12 700, lastbågar 2 500, vinterhjul 29 500.
Testbilens pris/skatt: 511 000/8 121 kr.
Garantier: 2 års nybilsgar., 3 års vagnskada, 30 års rostskyddsgar., mobilitetsgar.
Mått: L 465/B 185/H 170 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 895/565 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl direktinsprutad dieselturbo. Volym 1 950 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 400–4 400 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 400–3 200 v/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift, 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 156 g/km.
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,3 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP/VIB:s rostbetyg: 5/5, 3/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/5 helljus 5/5.


 

Seat Leon ST
1,4 e-Hybrid 204 DSG6 FR

Grundpris: 333 900 kr.
Tillval: FR Pluspaket 9 900, Förarassistanspkt. 8 500, belysningspkt. 2 900, trådlös mobilladdning 1 900, Full Link 1 700, LED-strålkastare + dynamisk blinkers bak 9 000, lasthållare 3 564, vinterhjul 11 090 kr.
Testbilens pris/skatt: 353 957/360 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 3 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, batteri 8 år/16 000 mil.
Mått: L 464/B 180/H 145 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 695/385 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 550–3 500 v/min. Elmotor 85 kW, vridmoment 330 Nm. Litiumjonbatteri 12,8 kWh. Systemeffekt 204 hk (150 kW).
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift,
6-växlad dubbelkopplingslåda.
Räckvidd el: WLTP testcykel 62, stad 66 km.
Deklarerad förbrukning: 1,2 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 28 g/km.
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,7 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP/VIB:s rostbetyg: 5/5, 3/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/5, helljus 3/5.


 

Toyota Yaris 1,5
Hybrid Style

Grundpris: 225 900 kr.
Tillval: Vinterhjul 15 918 kr, lasthållare 3 600 kr.
Testbilens pris/skatt: 245 418/524 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Mått: L 394/B 175/H 150 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 221/394 kg.
Motor: Tvärställd rak 3-cylindrig bensin. Volym 1 490 cm3 . Max effekt 92 hk (68 kW), varvtal anges ej. Max vridmoment 120 Nm vid 3 600–4 800 v/min. Elmotor 59 kW, systemeffekt 116 hk (85 kW).
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, steglös automatlåda.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 97 g/km.
Prestanda: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,7 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP/VIB:s rostbetyg: 5/5, 2/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/5, helljus 2/5.


 

Volkswagen ID.3 Tech
58 kWh 204 hk

Grundpris: 419 900 kr.
Tillval: Lackering Glacier White/Black 11 400 kr, utrustningspkt. Tech 84 000, textilmattor 1 300, fäste för cykelhållare på stötfångare bak 4 700, vinterhjul 21 396 kr.
Testbilens pris/skatt: 542 696/360 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, batteri 8 år/16 800 mil, mobilitetsgaranti.
Mått: L 426/B 181/H 157 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 878/392 kg.
Motor: Elektrisk asynkronmotor, litiumjonbatteri 58 kWh. Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 310 Nm.
Kraftöverföring: Motorn bak, bakhjulsdrift, enväxlad reduktionslåda.
Räckvidd: WLTP testcykel 414, stad 543 km.
Deklarerad förbrukning: 15,9 kWh/100 km.
CO2-Utsläpp: 0 g/km.
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,3 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP/VIB:s rostbetyg: 5/5, 3/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/5, helljus 4/5.

 

Följ bilarna på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Toyota Yaris #vibil189
Mercedes GLB #vibil190
Honda Jazz #vibil191
VW ID.3 #vibil192
Seat Leon #vibil193

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2021-01-03 02:02
mso 1000

Hmm. Jag är en enkel man utan krav på något extra utöver en vettig bil och vettig funktion utan allt för stora kostnader :)
Jag har förmodligen minst 20000 mil under många år till och från fjällen i exakt alla vädertyper med framhjulsdrift och nästan aldrig känt ett behov av 4wd.
Visst hade jag förmodligen kanske åkt lite snabbare med 4wd i värsta vädret men säkrare? knappast.

Och det kan jag säga att när den bakhjulsdrivna spinner skålar i snön då är det obarmhärtigt bara att kliva ur och ta fram spaden.
Eller när bakhjulen spinner och bilen glider 90 grader åt sidan vid minsta snedlutning.
Har nog hjälpt typ minst 5-10 stycken per år uppe i fjällen med den problematiken.

Skillnaden med framhjuls drift så lirkar du lös dig i dom flesta fallen genom att lirka och vrida på ratten.

Men visst när man kör på landsvägen är det nog ingen markant skillnad åt något håll på fram eller bakhjulsdrift i alternativen.

För att reta Guran lite som är en fjäll människa med dieselsuv och 4wd och stor husvagn på fjället vilket nästan kan kräva 4wd.

Har du aldrig kört framhjulsdrift sista 10 åren. ;)

Men visst är det säkert så att med bakhjulsdrift är det lättare att få ner kraften från 200hk elmotor till backen med bakhjulsdrivet.
Och speciellt när tunga batteriet ofta förskjuter tyngdpunkten bakåt.

Sedan i min värld är det sjukt vansinnigt att man ska ha över 200hk på en en ”folkbil” som ID3 som inte ens kan ha kula eller takräcke.
Helt sanslöst fast jag vet att elektriska hästkrafter kostar lite att tillverka.

Men än en gång.
Nog är det konstigt val av så dyr extra utrustningen med dyrt glastak och enbart vinterhjul för över 21000:-
Tycker på nåt sätt att det inte speglar en Svensson bil men det är ju iofs bara vad jag tycker.

Men det blir intressant att följa dessa el och halv elbilar och om ett år får vi väl höra ett resultat :)

#w • Uppdaterat: 2021-01-03 02:06
SnookerPro

mso: Missförstå mig inte, jag respekterar din ståndpunkt och tycker också att framhjulsdrift fungerar alldeles utmärkt. Men när du skriver "Eller när bakhjulen spinner och bilen glider 90 grader åt sidan vid minsta snedlutning" undrar jag om du någonsin har kört en modern bakhjulsdriven bil. På bara några hundradelar av en sekund är antisladdsystemet framme och tar tag i problemet. Men absolut, om man behöver välja mellan en renodlad framhjulsdriven bil och en renodlad bakhjulsdriven bil i halka, mycket snö och slask, tar också jag gärna en framhjulsdriven bil.

Annars är jag - som jag skrev ovan - helt övertygad om att drivlinan på en bakhjulsdriven fossilbil håller mycket bättre än motsvarande drivlina på en framhjulsdriven bil. Och ska man dra husvagn på snorhala (läs regnvåta), kuperade campingytor på sommaren vill jag inte ha en framhjulsdriven bil. Samma sak gäller på halt underlag i uppförsbacke: Tyngden faller som bekant bakåt/neråt genom bilen och ger bakhjulen ett mycket bättre och välbehövligt fäste.

#x • Uppdaterat: 2021-01-03 09:02
A.L

Mso. Nej det är åter helt ok med mig. Varje person har ju olika uppfattning om vad det själva behöver och föredrar. För mig är 4wd en komfortfråga -som är mycket viktigt för mig - och vid körning i halt väglag blir den skillnaden mycket tydlig. Och säkerheten är i grunden högre så länge man som förare inte riskkompenserar. Så om det är egenskaper i halka som är en viktig fråga för dig torde just 4wd väl kunna tillgodose ett sådant krav, faktiskt fyra gånger bättre än fwd ;-).

Vad man sedan prioriterar i sitt bilinköp är också upp till var och en. Önskar du köpa en billigare bil finns sådana att tillgå också från Volkswagen. Ifråga om elbil får ju Volkswagen ihop sin kalkyl också med bakhjulsdrift så ekonomin torde inte vara den avgörande faktorn utan snarare förmågan att använda motorns effekt. 204 hkr som snabbt galopperar lär inte vara trevligt i en framhjulsdriven bil oavsett underlag, så där förstår jag Volkswagens val.

Vi får väl helt enkelt enas om att vi värderar egenskaper hos bilar på olika sätt, kopplat till olika behov och upplevelser. Utifrån mitt perspektiv är Volkswagens val av drivsystem det mest rationella (givet förutsättningarna) och jag tror inte att framhjulsdrift hade varit- totalt sett - " bättre".

MVH AL

#y • Uppdaterat: 2021-01-03 09:04
mso 1000

Ja jag håller med er.
Det blir i alla fall ett spännande år att höra mer om dessa bilar.

#z • Uppdaterat: 2021-01-20 19:18
jete

Hellre bakhjulsdrivet än framhjulsdriven i halka. Har kört båda och testat olika hanteringssätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.