Nästa artikel
Xpeng G3 har nått norska köpare – lockar med lågt pris
Nyheter

Xpeng G3 har nått norska köpare – lockar med lågt pris

Publicerad 17 december 2020 (uppdaterad 27 september 2021)
Ett nytt kinesiskt elbilsmärke landar i Norge och kan på sikt även dyka upp i Sverige. Nu är de första bilarna klara för leverans.

Det dyker upp fler och fler kinesiska elbilsutmanare på den europeiska marknaden. Inom kort ska till exempel klassiska sportbilsmärket MG – numera ägt av en kinesisk koncern – börja säljas i Sverige.

Ett annat märke som vill utmana om köparna är Xpeng som grundades 2014 och som började sälja den eldrivna suv-modellen Xpeng G3 i Norge under hösten.

Nu har de första 100 exemplaren landat i Norge för leverans till köparna. Xpeng ska leta sig in i fler europeiska länder, men exakt vilka det blir ska bestämmas under det kommande året.

– På lång sikt behöver vi vara ett globalt märke för att bli ett framgångsrikt elbilsföretag. Vi börjar satsningen att bygga upp vår närvaro genom begränsade tester på vissa marknader och ser det som en väldigt långsiktig strategi, säger Brian Gu, chef för Xpeng, till Automotive News.

Billigare än Kia

Xpeng G3 har ett batteripaket på 66,5 kWh och en räckvidd på 45 mil enligt WLTP-körcykeln. Prislappen ligger på 358 000 norska kronor.

Det är svårt att översätta direkt till svenska kronor eftersom Norge har andra regler för subventioner av elbilar, men som jämförelse kostar Tesla Model Y med 50,5 mils räckvidd 534 900 norska kronor och Kia e-Niro som kommer 45,5 mil kostar 384 900 norska kronor.

Vid sidan av suven G3 har Xpeng också visat upp den större sedanmodellen X7 som hamnar mellan Tesla Model 3 och Model S storleksmässigt. Den får upp till 70 mils räckvidd.

Läs också: Ny eldriven suv på ingång – ska börja säljas i Norge

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-12-17 22:38
Henrik M

Carl: Du kan ju titta på provkörningar av t.ex. Xpeng P7, får riktigt bra lovord, så kan nog matcha Kia.

#c • Uppdaterat: 2020-12-17 22:40
Henrik M

Som jag sagt innan med, jag är övertygad att om 5 år så är det 2-3 Kinesiska märken här som folk köper en hel del av precis som det blivit med Kia och Hyundai. Samt att jag tror 2-3 av de märken vi idag ser som "de vanliga" som är borta från vår marknad och kanske helt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.