Nästa artikel
OKQ8 bygger nya snabbladdare för elbilar – upp till 150 kW
Nyheter

OKQ8 bygger nya snabbladdare för elbilar – upp till 150 kW

Publicerad 15 december 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
Nu satsar OKQ8 på att locka elbilister med 800 nya snabbladdare på 300 stationer.

Det börjar dyka upp allt fler alternativ för den som vill ladda sin elbil längs vägen. Sajten uppladdning.nu listar i dag över 3 000 svenska laddpunkter och antalet fortsätter växa.

Mackkedjan OKQ8 har redan elbilsladdning vid ett antal bensinstationer men ska inom kort utöka den satsningen rejält. Tillsammans med Skellefteå Kraft ska OKQ8 bygga snabbladdare för elbilar på fler än 300 stationer. Totalt blir det 800 laddpunkter.

Snabbladdarna får en effekt på 150 kW vilket är snabbare än många andra svenska laddnätverk där effekten kan ligga på 50 kW. Enligt OKQ8 innebär det att en genomsnittlig elbil kan lddas med 25 mil på cirka 20 minuter.

– Vi satsar stort och med full kraft. Dagens laddbara bilar behöver egentligen inte så höga kW-tal som 150 kW, men vi vill leda utvecklingen att göra det enkelt att välja elektrifierat både nu och i framtiden – det här är ett viktigt steg i omställningen till fossilfrihet, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8.

Den el som bilisterna förses med är helt förnybar och enligt OKQ8 ska en betalningen skötas på ett ”enkelt och transparent sätt som inte skiljer sig från dagens betalning vid pumpen”.

Exakt vad det innebär och hur mycket laddningen ska kosta är än så länge inte bestämt, men rent generellt är betalningen vid laddstolpen ett stort problem enligt många elbilister. Det finns en mängd olika laddabonnemang, appar och priser att hålla reda på.

Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-12-16 18:03
SnookerPro

Jag gasade på ditt inlägg, N-iklas. Huvudet på spiken! Man måste inte ha upplevt intensivvård för Covid-19 för att förstå vilket helvete det måste vara. Till råga på allt har jag inte ens sagt om jag har en elbil eller inte, men bara för att jag har vad vissa tolkar som negativa åsikter om "laddbranschen", är jag tydligen per automatik elbilshatare ... Jo, det är som du skrev: Vi skriver 17 000 f.Kr.

#m • Uppdaterat: 2020-12-16 18:41
SnookerPro

Du Bandvagn (du som "rättade" Boxer) ... Elektrisk effekt mäts i W och inte kW! W betecknas med P i formler.

#n • Uppdaterat: 2020-12-16 18:50
Henrik M

Snooker: Nej du har inte sagt om du har elbil eller inte, men jag är ganska säker på att jag vet svaret.......räckviddsångest och laddproblem drabbar konstigt nog till 99% bara de som inte själva kör elbil. Skumt va? ;)
Men en intressant fråga, hur kan du sitta och rapa ur dig massa om något du inte vet något om? Du motsäger de som faktiskt har erfaren heten och vet hur det faktiskt fungerar i det praktiska vardagliga användandet. Du tror väl inte på fullaste allvar att du vet bättre som inte har erfarenhet än de som har det? För iså fall blir man ju lätt mörkrädd....

#o • Uppdaterat: 2020-12-17 09:06
Boxer

Tack "Bandvagn". Jag pudlar. V3-laddarna ger upp till 250kW (naturligtvis inte kWh som jag skrev). Jag har ännu inte provat V3 men antar att man rent praktiskt kan komma upp i runt 200kW, 150 kW-laddarna ger typiskt upp till 130 kW initialt om man har ca. 20% batteri vid start av laddningen. Jag försöker hålla laddningen mellan 20 och 80% som är mest skonsamt för batteriet och ger kortast laddtid.

#p • Uppdaterat: 2020-12-17 16:19
N-iklas

Personlig erfarenhet är bara en kuriositet om man gör ett generellt allmänt uttalande om något som är en upplevelse och inte ett teknisk faktum.

Man måste göra skillnad på en erfarenhet som avslöjar ett tekniskt faktum att det i en apparat sitter fyra skruvar på vänster sida och en erfarenhet där man tycker och upplever att något fungerar fint eller dåligt, dessa båda erfarenheter är inte likvärdiga.

När det gäller ett tekniskt faktum är det något som är konstant och oföränderligt och gäller alltid, en erfarenhet som är en upplevelse gäller endast i det enskilda fallet för en enda person och kan inte generaliseras till att gälla något mer allmänt eller större.

Vill man göra generella och allmänna uttalande om att en viss företeelse är si eller så, så måste man läsa sig till detta, man måste studera fakta och uppgifter som kommer från många olika källor, aktörer och avsändare och se vad som händer i hela samhället och hur allt där ute i världen fungerar.

Tvärt mot vad de som vurmar för den personliga erfarenheten av upplevelser eller enskilda personliga fall av händelser, hävdar, är det just precis de som inte kan påstå det de gör, just därför att de gör misstaget att utifrån sin lilla, begränsade, personliga erfarenhet göra allmänna generaliserande uttalanden - och det är helt enkelt tekniskt inte möjligt att göra, då den lilla, begränsade, personliga upplevelsen inte tillhandahåller den faktagrund som den typen av uttalanden kräver.

#q • Uppdaterat: 2020-12-17 18:44
EnannanRobban

Niklas, nu pratar du mot dig själv, du brukar ju alltid tala om att bara du vet hur saker gjorts för att du studerat det in absurdum.
Kom igen när du studerat hur det fungerar med snabbladdning så kan vi snacka om det!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.