Nästa artikel
Volvo om kommande elbilarna: ”Vi behöver ändra designen”
Nyheter

Volvo om kommande elbilarna: ”Vi behöver ändra designen”

Publicerad 10 december 2020
De nya elbilarna som Volvo ska visa upp kan se annorlunda ut än de ”vanliga” modellerna med förbränningsmotor.

Om bara fem år ska hälften av Volvos försäljning bestå av elbilar. Startskottet har redan gått, i form av en eldriven version av kompaktsuven XC40, och efter den ska Volvo visa upp en ny elbil varje år.

Men XC40 finns även med vanlig förbränningsmotor och det innebär att ingenjörerna och designteamet inte fått samma frihet som om bilen var utvecklad redan från grunden som en elbil.

En av följderna blir att bilens aerodynamik inte är helt anpassad för eldrift, där lågt luftmotstånd är extremt viktigt för att hålla nere förbrukningen och förlänga räckvidden. Volvo XC40 P8 Recharge har visserligen en ”igentäppt” grill och aerodynamiska fälgar, men luftmotståndet i högre fart hade varit betydligt lägre om bilen redan från början designats för eldrift.

Nu berättar Björn Annwall, som är chef för Volvo Cars verksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika, att designen på kommande elbilar kommer anpassas bättre.

– Vi behöver justera designen på våra framtida bilar för att hitta rätt balans mellan att locka kunder, förbättra funktionaliteten och förlänga räckvidden. Bilarna kommer se annorlunda ut i framtiden på grund av det, säger han till Autocar.

Ett exempel som kan nämnas är elbilen Polestar 2 som kommer följas upp av modeller med ett mer eget designspråk och ännu lägre luftmotstånd.

– Aerodynamiken kommer bli viktigare, särskilt om man kör i högre hastighet på motorväg. Det är inte lika viktigt i stadsbilar som körs kortare sträckor, där spelar aerodynamiken inte lika stor roll, säger Björn Annwall.

Läs också: Volvos nya elbil hyllas utomlands: ”En svensk sleeper”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2020-12-14 11:21
Styggavargen

Boxer, bra förklarat! jag tror många inte förstår hur mycket detta påverkar förbrukningen. Förr i tiden gjorde de väldigt många testar i vindtunnlar och gjorde också bilarna lägre, allt för att uppnå låg förbrukning och utsläpp. Plötsligt verkade det som ingen längre brydde sig.

#w • Uppdaterat: 2020-12-14 11:30
Styggavargen

Jarl, ID.4 är hög (1,61 m) och inte speciellt lång (4,58 m). Det kommer att straffa sig rejält på motorvägen. Men visst den, ser mer ut som en "outback" eller "XC70" i karossen, dvs en förhöjd "hatchback". Trist utveckling att man tar fram dessa klumpigare modeller som dessutom får mindre bagageutrymme (ca 100-150 dm3) och 30-40% sämre effektivitet pga designen. Men det är som jag sagt innan, mode går före praktikaliteter och förbrukningen. Jag tror inte ID.4 får bra räckvidd, tyvärr.. bara på pappret.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.