Nästa artikel
Volkswagen ID 6 klarar över 70 mil – och kommer som kombi
Nyheter

Volkswagen ID 6 klarar över 70 mil – och kommer som kombi

Publicerad 11 december 2020
På sikt kan Volkswagens nya elkombi ersätta Passat. Modellen som döps till ID 6 får lång räckvidd och snabb laddning, enligt de första uppgifterna.

De flesta biltillverkare som nu satsar på att gå över till eldrift har lanserat någon form av suv eller crossover. Anledningen är att efterfrågan från köparna helt enkelt är störst i suv-klassen.

Men på sikt kommer det förstås även dyka upp elbilar i fler kategorier. En biltyp som lär bli populär bland svenska bilköpare är eldrivna kombimodeller. Volkswagen har en elkombi på gång för lansering under tredje kvartalet 2023, enligt uppgifter till Autocar.

Den nya modellen får förmodligen heta Volkswagen ID 6 och bygger vidare på samma design som konceptbilen Space Vizzion. Den kommer även som sedanmodell.

Toppversionen av Volkswagen ID 6 får ett batteripaket på 84 kWh och en räckvidd på över 70 mil enligt WLTP-körcykeln, men det gäller gissningsvis sedanmodellen som har lägre vikt och något bättre aerodynamik än kombimodellen. Bilen ska klara snabbladdning på 200 kW och att ladda bilen med drygt 20 mil ska ta tio minuter.

Tanken är att Volkswagen ID 6 först ska komplettera Passat med förbränningsmotor och som laddhybrid. Men eventuellt kan Passat försvinna – det är redan bekräftat att sedanversionen ska läggas ned.

Precis som ID 3 och suven ID 4 bygger nya ID 6 på Volkswagens elbilsplattform MEB och den blir därmed bakhjulsdriven som standard, med fyrhjulsdrift som tillval. Det kommer även en sportversion kallad GTX som ska klara 0–100 km/tim på 5,6 sekunder.

Läs också: Billigare elbil på ingång – här är modellerna som offras

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-12-11 16:36
Carl Trefalt

70 mil är fantastiskt. Om nu verkliga räckvidden är så lång.

#c • Uppdaterat: 2020-12-11 16:59
Alfsva

Känns som avlånga Sverige har olika behov för batteristorlek. Här uppe i Norrbotten är arbetspendling på 15 mil enkel väg inte alls onormalt. Och med tanke på kyla på 30-40 minus ibland så lär det behövas rejält med Ah timmar tillgodo. Har inte sett några laddningsstationer på sträckan jag kör heller. Så tyvärr får man prutta på med sin plugin hybrid vilket tar kolossalt med soppa.

#d • Uppdaterat: 2020-12-11 18:02
JohanWong

Ladda hemma på natten o ladda jobbet kan bli melodin?

#e • Uppdaterat: 2020-12-11 18:06
vw sportsvan

När VW kommer med elmotor i T-Roc kan jag tänka på att byta till en sådan annars kör jag vidare med bensin.

#f • Uppdaterat: 2020-12-13 14:54
Jarl Karlsson

Fick min ID.3 för några dagar sedan. Kanontrevlig att köra men rätt buggig mjukvara och app. Vilket jag iofs visste men ä n d å

#g • Uppdaterat: 2020-12-13 15:18
Jarl Karlsson

Fast säger dom 70 mil har man nog högst 50 mil användbar räckvidd

#h • Uppdaterat: 2020-12-13 17:23
Henrik M

Jarl: Det beror ju helt på förhållandena, i min elbil har jag inga som helst problem att åka på WLTP-räckvidden halva året om man kör enligt gällande regler. Så visst kan den ha 70 mil räckvidd under de förhållanden de har att gå efter. En biltillverkare kan ju knappats ange räckvidd vid 10-20 km/h fortkörning konstant vilket många kör med och sen hävdar att bilen inte når deklarerad räckvidd....

#i • Uppdaterat: 2020-12-16 09:57
Masa

Kommer den också en storlek mindre (typ Golf kombi) så kanske mitt intresse vaknar. För min del passar en lagom stor (behändig och smidig) kombi bäst - med praktiskt bagageutrymme, bra runt om sikt, och dragvikt (släp) på 1500 kg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.