Nästa artikel
Volvo om kommande elbilarna: ”Vi behöver ändra designen”
Nyheter

Volvo om kommande elbilarna: ”Vi behöver ändra designen”

Publicerad 10 december 2020
De nya elbilarna som Volvo ska visa upp kan se annorlunda ut än de ”vanliga” modellerna med förbränningsmotor.

Om bara fem år ska hälften av Volvos försäljning bestå av elbilar. Startskottet har redan gått, i form av en eldriven version av kompaktsuven XC40, och efter den ska Volvo visa upp en ny elbil varje år.

Men XC40 finns även med vanlig förbränningsmotor och det innebär att ingenjörerna och designteamet inte fått samma frihet som om bilen var utvecklad redan från grunden som en elbil.

En av följderna blir att bilens aerodynamik inte är helt anpassad för eldrift, där lågt luftmotstånd är extremt viktigt för att hålla nere förbrukningen och förlänga räckvidden. Volvo XC40 P8 Recharge har visserligen en ”igentäppt” grill och aerodynamiska fälgar, men luftmotståndet i högre fart hade varit betydligt lägre om bilen redan från början designats för eldrift.

Nu berättar Björn Annwall, som är chef för Volvo Cars verksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika, att designen på kommande elbilar kommer anpassas bättre.

– Vi behöver justera designen på våra framtida bilar för att hitta rätt balans mellan att locka kunder, förbättra funktionaliteten och förlänga räckvidden. Bilarna kommer se annorlunda ut i framtiden på grund av det, säger han till Autocar.

Ett exempel som kan nämnas är elbilen Polestar 2 som kommer följas upp av modeller med ett mer eget designspråk och ännu lägre luftmotstånd.

– Aerodynamiken kommer bli viktigare, särskilt om man kör i högre hastighet på motorväg. Det är inte lika viktigt i stadsbilar som körs kortare sträckor, där spelar aerodynamiken inte lika stor roll, säger Björn Annwall.

Läs också: Volvos nya elbil hyllas utomlands: ”En svensk sleeper”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-12-10 22:04
Apex

Ja nuvarande s60 är riktigt snygg. En sån med drivlinan från Polestar 2 hade varit något.

#c • Uppdaterat: 2020-12-10 22:47
J.L

God morgon, tufft uppvaknande! Varken Volvocars eller Pole2 är så mycket att hänga i elbilsgranen. Visar hur långt före VAG kommit med sin MEB plattform som börjar rullas ut i volym jämfört med Geelygruppen. För Volvocars vidkommande måste de klippas loss från kommunisterna, VolvoAB borde klippa bort det delade varumärket illa kvickt likt försvars SAAB gjorde med Nevs.

#d • Uppdaterat: 2020-12-10 23:34
SnookerPro

"Volvo XC40 P8 Recharge har visserligen en ”igentäppt” grill och aerodynamiska fälgar, men luftmotståndet i högre fart hade varit betydligt lägre om bilen redan från början designats för eldrift."

Nu är det så att minst luftmotstånd erhålls om luften på olika sätt kan ledas "genom" bilen. Att bara täppa till fronten är den sämsta strategin sett ur ett luftmotståndsperspektiv, eftersom fronten då alltmer blir som en vägg. Varför har vindkraftverk bara tre rotorblad? Jo, för om det vore för tätt mellan rotorbladen (för många rotorblad), skulle luften ledas förbi vindkraftverket - det vill säga, rotordelen skulle bli som en vägg (och hela vindkraftverket skulle falla omkull). Försök att hålla en tom tioliters färghink utanför sidorutan i 100 km/h, i stor egalt om det är den öppna sidan eller botten framåt. Det kommer att bli omöjligt att hålla i hinken. Ta sedan ur botten och gör om samma försök: Man kan nu hålla färghinken hur lätt som helst eftersom luften leds rakt igenom den!

#e • Uppdaterat: 2020-12-11 08:47
1

Kul att en saabnisse klankar ner på Volvos design. Själv tycker jag Amazonen, 140/240 1800 s60 är riktigt snygga men att Saab i det mesta var riktigt fula men det är ju subjektivt. Objektivt är dock att Saab aldrig sålt bra och aldrig tjänat pengar och inte finns.

#f • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Jag tror suv-hatarna kommer att få se sin hett efterlängtade modellförändring i försäljningsstatistiken i och med elbilarnas intåg på bred front.

Den nya generationens rena elbilar där bottenplattan anpassas till eldrift och inte en redan befintlig konventionell bottenplatta konverteras till en halvmessyr innebär en lättare grundkonstruktion med lågt luftmotstånd, och då diskvalificerar sig ett högbygge per automatik.

Ironiskt nog så är det alltså en i grunden tung konstruktion som banar väg för den tunga suvens svanesång... :-)

#g • Uppdaterat: 2020-12-11 10:04
Styggavargen

Prestigelös, i grunden hatar jag inte SUV, men det är ologiskt i dessa tider att åka runt i en tyngre och ineffektivare modell än vad man behöver. Sedan finns det ingen "trade-off" som MPV har, där man byter förbrukning mot mer utrymme. SUV är mer eller mindre ett dubbelfel, tyngden och aerodynamiken är de viktigaste parametrarna för att en bil skall gå snålt. I stadskörning vill man ha en lätt bil eftersom det blir många start-stopp, vid högre farter är det bättre med en aerodynamisk bil. Detta gör en SUV dålig både inne i stan och på motorvägen. Skulle det bara handla om att kunna se över andra bilar, att sitta högre? I så fall tycker jag det är ganska onödigt. Kommer vi inte in i en lägre bil kanske biltillverkarna borde lägga lite energi på att lösa detta "problemet".

#h • Uppdaterat: 2020-12-11 10:19
Styggavargen

Volvo har idag S60 som de skulle kunna ha som utgångspunkt för ny modell. Angående höjden på bilen så tror jag många skulle kunna tänka sig en bil som är 1,50 - 1,55 meter hög. Sedan skulle jag föreslå att Volvo försöker få ned vikten på bilarna, de väger oftast 300-400 kg mer än andra biltillverkare. En elbil i S60's storlek får väga mer än ca 1800 kg, så mitt förslag är:
4,5 - 4,75 meter lång, 1,52 meter hög.. och max 1800 kg. Batteri storleken får man anpassa efter modellen men det viktigaste är att försöka hålla nere vikten. Snålare modell man tar fram, större batteri kan man stoppa i utan att vikten skenar iväg.

#i • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Problemet i dag är väl egentligen att folk i allmänhet köper bilar i "för stora" storleksklasser mot vad de egentligen skulle kunna klara sig med, och därmed ökar också tyngden.

En familj med två barn skulle klara sig långt med en vanlig Golf i det vardagliga livet, men man garderar sig med en Passat-kombi för eventuella behov som skulle kunna uppstå trots att det blir billigare att skaffa en släpvagn och takbox för transportbehoven.
För man släpar ju runt på en massa extra kilo i onödan när bilen går olastad som också kostar pengar i bränsleförbrukning.

Men nu köper ju inte folk bilar med sunt förnuft och enbart efter behov utan en massa andra faktorer spelar in, som trender, status, säkerhet, körglädje, utseende, komfort, utrustning osv.

Ungefär som med tv-apparater, nog skulle de flesta klara sig med en enkel 32" men det är ju klart roligare med en 75" med extra förstärkare, subwoofer och en massa surroundhögtalare... :-)

#j • Uppdaterat: 2020-12-11 10:57
Lasse L-on

Med elvägar kommer behovet av stora och tunga batterier att minska avsevärt. Det borde vara klart med utvärdering av elvägar snart. Med elvägar kommer luftmotståndet inte lägre vara så viktigt även om det alltid är bra med lågt luftmotstånd.

#k • Uppdaterat: 2020-12-11 11:00
Optimus

Prestigelös #18. Mitt i prick.
Många skulle klara sig med en storlek mindre bilar. Dagens Golf har mått som förra modellens Passat. Då kan ju undra varför alla behöver köpa dagens Passat, när Golf skulle passa. Men som sagt, Prestigelös förklarade detta utmärkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.