Nästa artikel
Miljöpartiets besked: Vill skärpa bonus/malus – igen
Nyheter

Miljöpartiets besked: Vill skärpa bonus/malus – igen

Publicerad 9 december 2020
Om några månader höjs straffskatten för vanliga bilar med förbränningsmotor. Sedan kan det snart vara dags igen.

Nästan alla vanliga bensin- och dieselbilar fick rejält höjd fordonsskatt över en natt när det så kallade bonus/malus-systemet infördes 2018.

Drygt två år senare var det dags igen, när bilarnas utsläppssiffror började räknas ut med den betydligt tuffare WLTP-körcykeln.

Under 2021 vill regeringen rulla ut ett ännu skarpare bonus/malus-system. Bonusen för elbilar höjs till 70 000 kr, men vissa laddhybrider får sänkt bonus (eller ingen alls, när gränsen för bonusen sänks från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer).

Samtidigt görs formeln för straffskatten om. Det innebär att bilköpare som väljer en vanlig bensin- eller dieselbil utan någon laddmöjlighet i vissa fall kan få betala över 10 000 kr om året i fordonsskatt under de första tre åren.

Nu flaggar Miljöpartiet för att bonus/malus kommer behöva skärpas ytterligare i takt med att fler och fler köpare väljer en laddbar bil.

– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen, sa riksdagsledamoten Lorentz Tovatt (MP) under tidningen Dagens Industris event Stora mobilitetsdagen.

Höjningen ska enligt honom ske ”på ett långsiktigt sätt, i en trappa”. Några exakta siffror för hur hög den så kallade malusskatten kan bli i nästa omgång är inte klara.

Läs också: Så stor blir skattesmällen för vanligaste bilmodellerna

Nyheterna i bonus/malus

Regeringen vill skärpa bonus/malus-systemet. Tanken är att ändringarna ska träda i kraft 1 april 2021. Ändringarna gäller bara bilar som tas i trafik efter det datumet – om förslaget godkänns.

• Det så kallade koldioxidbeloppet för bilar som inte omfattas av bonus höjs med 25 kronor per gram, och samtidigt skärps gränserna som avgör vilken fordonsskatt bilen får.

• Det så kallade ”miljötillägget” för att höja skatten på dieselbilar blir dessutom kvar.

• Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänks från 95 till 90 gram per kilometer och gränsen för när den högre nivån på koldioxidbeloppet tas ut sänks från 140 till 130 gram per kilometer. Dessutom höjs beloppen.

• Det här får stora konsekvenser för några av Sveriges vanligaste bilar. Uträkningar som Vi Bilägare gjort på 37 olika modeller visar att de får mellan 20 och 120 procent högre skatt än i dag under de första tre åren. I kronor handlar det om mellan 560 och 5 610 kronor mer per år.

Läs mer om nyheterna här

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2021-09-30 05:18
Gäst (ej verifierad)

Nu måste vi stoppa detta extremistparti med dessa fanatiker som endast stöds av 3,5% av befolkningen. Dags att kasta ut dessa extremister i kylan, detta stoppas endast av maktkåte Löfven som till varje pris vill behålla makten. Dags att folket sätter ner foten.

#c • Uppdaterat: 2020-12-09 15:02
Ingemar Bohman

Bort med miljöpartiet. Så sparar vi många miljoner!
Vi slipper då försörja dessa galningar!

#d • Uppdaterat: 2020-12-09 15:07
Ingemar Bohman

Fortfarande Tjatar Miljöpartiet att folk skall köra/köpa elbilar
Men var skall man ladda då? De saknas flera miljoner uttag.
Titta ut bara!

#e • Uppdaterat: 2020-12-09 15:48
systembolaget

Blir aldrig MP nöjda nån gång.

#f • Uppdaterat: 2020-12-09 16:02
Carl Trefalt

Är det MP som styr Sverige?

#g • Uppdaterat: 2020-12-09 16:02
lsoderlund

Man får givetvis rösta på vad man vill, men om man vill ha ut Mp, så måste man rösta på det parti som inte kommer samarbeta med dem. Listan är ju rätt kort, och man står inför ett val om det är det man vill rösta på. Lite som att välja pest eller kolera, för ett val måste du göra.

#h • Uppdaterat: 2020-12-09 16:24
Kenneth Pettersson

Vore det inte lika bra att man med en gång förbjuder folk att leva och verka på landsbygden. Man gör ju allt för försvåra/fördyra för människor utanför städerna.

#i • Uppdaterat: 2020-12-09 16:49
Rajo

Politik och miljö går hand i hand
Vad vi vet är att enda sättet att styra mot "miljövänliga" bilar är dyrare skatt å lite ny elbils premie
Tyvärr så kan man idag inte köpa en ladd elbil för lika pengar som en fosildriven bil jag lämnar hybrider som är totalt ekonomiskt och vägskatt en katastrof !
Sedan är säkert tanken att helt få bort bilar i storstäder då det inte går att försörja elladd stationer pga. Elnätet är ej dimensionerad för detta
Samt parkeringar tar man konstant bort redan idag
Idag måste all elslukande el läggas på landsbygden se datorhallar
Och det absolut sämsta är att dom som bor på landsbygden får stå för stora delar av fördyrningen
Ja så i slutändan blir det bara politik/pengar som våra politiker älskar å skattebetalarna lurade igen.

#j • Uppdaterat: 2020-12-09 18:17
Eric H

Prestigelös:
Vilken "grön ideolog?"
mp är inget "miljöparti", de vill enligt vanlig marxistisk tradition/ideologi rasera samhället och ta den totala makten över medborgarna..
På ruinerna av dagens samhälle ska Det Nya Socialistiska Paradiset byggas..
Vi är elva miljoner. Om så Sverige skulle upphöra att till 100% existera skull skillnaden i miljöpåverkan vara knappt mätbar.
men VI ska betala.
A la fjolligheten "plastpåseskatten", 90% av plasten i havet kommer från andra sidan jordklotet - men det är VI som ska betala..
(och kom nu inte dragandes med fjantargumentet "varenda litet bidrag hjälper" när Kina ska bygga 1600-2000 nya kolkraftverk inom en snar framtid..)

#k • Uppdaterat: 2020-12-09 18:30
Kodiaq

EU-kommissionen: Vattenkraft och skogsbränsle inte hållbart - klassas inte som grön energi

EU:s regering EU-kommissionen har besluta att den svenska förnyelsebara vattenkraften och skogsbränslet inte ska klassas som hållbara energi...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.