Nästa artikel
Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”
Nyheter

Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”

Publicerad 8 december 2020
Snart kan tre av fyra Volvoköpare välja en suv istället för kombi eller sedan, enligt Håkan Samuelsson. Anledningen är den nya elsuven som är på ingång.

Volvo har redan i dag en av bilvärldens högsta suv-andelar. Fler än 7 av 10 köpare har hittills i år valt en suv istället för någon av märkets övriga modeller.

Det är en tydlig ökning jämfört med samma period förra året då suv-andelen låg på 63 procent. Volvochefen Håkan Samuelsson utesluter inte att suv-andelen kan bli ännu högre.

– Med lanseringen av en mindre suv kommer andelen förmodligen bli högre. Kanske tre fjärdedelar suvar i framtiden, säger han i en intervju med Automotive News.

XC40 och XC60 har tävlat med varandra om att bli populäraste Volvomodellen under året. Därefter följer XC90. De övriga sedan- och kombimodellerna är betydligt mindre populära globalt sett.

Den mindre suv-modellen som Håkan Samuelsson hänvisar till är en eldriven modell som blir viktig om märket ska nå målet att hälften av alla sålda bilar ska vara eldrivna om fem år.

Modellen bygger på Geelykoncernens nya elbilsplattform SEA och den är enligt Håkan Samuelsson nyckeln till att den nya modellen ska bli lönsam. Det är dock oklart när den nya elsuven ska börja säljas.

Vid sidan av den ska Volvo även lansera en eldriven version av nästa generation XC90 som kommer 2022.

– Det är en tydlig trend mot små premiumsuvar. Det är ett väldigt framgångsrikt segment, säger Håkan Samuelsson.

Läs också: Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-12-09 15:01
Stefan Eriksson

Tillverkarna tillverkar vad kunderna efterfrågar...Hur visste kunderna att de ville ha en SUV innan de fanns? Hur visste kunderna att de ville ha en elbil innan de fanns? Det är tillverkarna genom marknadsanalyser och produktutveckling som skapar en efterfrågan hos kunderna. Produktutveckling är ofta bra, men biltillverkarna vill bara tjäna pengar och de tar inte mer hänsyn till miljön och trafiksäkerheten än vad som bestäms av regler och förbud. Därför måste väldigt tunga och energikrävande bilar bl a vissa stadsjeepar förbjudas, det är inte produktutveckling åt rätt håll.

#m • Uppdaterat: 2020-12-09 15:50
A.L

Stefan Eriksson: Sådana trender får man fram genom att studera de indirekta samband som finns i all data. Det kallas också för faktoranalys. Då har man kunnat se utvecklingen mot SUV, eller för den delen Cross over. Tillverkarna strävar mot vinstmaximering, där är vi överens. Och därför satsar man inga stora summor på storskalig produktion av SUV, elbil eller cross over på ett bräde och på en gång (vilket förstås vore det mest rationella om man nu kan "skapa en efterfråga"). Istället ser man via indirekta samband en liten efterfrågan, tar fram en kostnadskalkyl på om man kan möta denna (och här stoppas ofta många projekt kan tilläggas) och sedan sätter man det i småskalig produktion (alternativt om man fortfarande är osäker visar upp det som koncept och mäter intresset samt integrerar detta i den befintliga skattningen av efterfrågan).

Vad gäller förbud eller inte är det ett annat normativt resonemang. Så länge produkterna inte är farliga eller påverkar miljön (inte klimatet) i högre grad än något annat ser jag inga skäl att förbjuda en viss biltyp.

MVH AL

#n • Uppdaterat: 2020-12-09 20:07
Desmoholic

Allt går att sälja med mördande reklam

Jag ser många "skapade behov" omkring mig. Speciellt inom app-marknaden.
Men visst, frågan om vilka behov som är skapade kan ju lätt bli filosofisk i sin natur...

#o • Uppdaterat: 2020-12-09 20:22
A.L

Ja visa mig gärna en sådan produkt och hur man skapar ett behov så skall jag med glädje pumpa in kapital i den verksamheten.

Sedan ser jag fram mot att få Riksbankens pris i ekonomisk vetenskap till Alfred nobels minne. Det är nämligen en upptäckt som förtjänar ett sådant pris.

MVH AL

#p • Uppdaterat: 2020-12-09 23:08
Axa

Dammsugarsäljarna var duktiga på att manipulera fram upplevt behov hos potentiella kunder. Det är ingen större skillnad i stor skala.

#q • Uppdaterat: 2020-12-09 23:22
A.L

Dammsugarförsäljning är inte samma sak som att skapa en efterfrågan på aggregerad nivå tyvärr. Axa får komma på något bättre.
(Tips: all försäljning handlar om behovsanalys)

MVH AL

#r • Uppdaterat: 2020-12-09 23:39
Axa

AL
Tips: inte all försäljning handlar om behovsanalys.

#s • Uppdaterat: 2020-12-10 01:46
John2008

Vargen, skaffar man en Audi Q7 istället för Volvo 740 man hade innan, får man en lägre drivmedelskostnad och kommer därför få mer pengar över att spendera och det resulterar i att man orsakar ungefär lika höga utsläpp som innan. Helt enligt rekyleffekten som den förklaras här på ViB. ; )

#t • Uppdaterat: 2020-12-10 08:22
Desmoholic

@AL
Jag råkade förbi en app i appstore på telefon där man kunde fota sitt husdjur och se vilken historiskt känd person det var likt. Appen kostade 9kr och hade runt 500k nerladdningar.

Det är vad jag kallar ett skapat behov. För jag tror inte en halv miljon människor gått och längtar efter just denna funktion.

#u • Uppdaterat: 2020-12-10 09:56
A.L

Axa: Du exemplifierade själv dammsugarförsäljarna och de behöver göra en behovsanalys för att sälja. I annat fall är det ordermottagning. Att det sedan finns olika vägar ut på marknaden och att kommunicera produkternas fördelar är inte samma sak som att skapa ett behov och därefter ta fram produkten.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.