Nästa artikel
Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”
Nyheter

Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”

Publicerad 8 december 2020
Snart kan tre av fyra Volvoköpare välja en suv istället för kombi eller sedan, enligt Håkan Samuelsson. Anledningen är den nya elsuven som är på ingång.

Volvo har redan i dag en av bilvärldens högsta suv-andelar. Fler än 7 av 10 köpare har hittills i år valt en suv istället för någon av märkets övriga modeller.

Det är en tydlig ökning jämfört med samma period förra året då suv-andelen låg på 63 procent. Volvochefen Håkan Samuelsson utesluter inte att suv-andelen kan bli ännu högre.

– Med lanseringen av en mindre suv kommer andelen förmodligen bli högre. Kanske tre fjärdedelar suvar i framtiden, säger han i en intervju med Automotive News.

XC40 och XC60 har tävlat med varandra om att bli populäraste Volvomodellen under året. Därefter följer XC90. De övriga sedan- och kombimodellerna är betydligt mindre populära globalt sett.

Den mindre suv-modellen som Håkan Samuelsson hänvisar till är en eldriven modell som blir viktig om märket ska nå målet att hälften av alla sålda bilar ska vara eldrivna om fem år.

Modellen bygger på Geelykoncernens nya elbilsplattform SEA och den är enligt Håkan Samuelsson nyckeln till att den nya modellen ska bli lönsam. Det är dock oklart när den nya elsuven ska börja säljas.

Vid sidan av den ska Volvo även lansera en eldriven version av nästa generation XC90 som kommer 2022.

– Det är en tydlig trend mot små premiumsuvar. Det är ett väldigt framgångsrikt segment, säger Håkan Samuelsson.

Läs också: Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-12-09 08:07
Stefan Eriksson

Det är tillverkarna som skapar en efterfrågan hos kunderna. Trenden nu är Stadsjeepar, och eftersom människor är flockdjur gör många som andra gör. Eu, regeringar och myndigheter måste tyvärr vara dem som driver utvecklingen mot miljövänligare bilar genom förbud och regler. Utan förbud och regler hade inte miljöutvecklingen kommit så här långt, t ex katalysatorn-tekniken har funnits sedan 1970 talet bl a lagkrav tidigt i vissa delstater i USA. De kom inte i europeiska och svenska bilar förrän regler och krav infördes. Det är högtid att det införs en maxvikt och maxförbrukning för personbilar, det är omodernt att släpa runt på bränsle eller eltörstiga bilar.

#c • Uppdaterat: 2020-12-09 08:13
A.L

Stefan Eriksson är välkommen att visa hur biltillverkare skapar en efterfråga. Sanningen är att det inte är möjligt.

MVH AL

#d • Uppdaterat: 2020-12-09 08:25
Stefan Eriksson

Marknadsekonomi bygger på försäljning, omsättning och konkurrens. För att ett företag ska få sälja , omsätta och konkurrera måste de skapa en efterfrågan hos kunderna, sedan hakar konkurrenter på och det skapas en trend. t ex i båtvärlden dominerar nästan aluminiumbåtar i storleksegmentet 5-8 meter. I bilvärlden har SUVen stor dominans. Det är inte alltid dessa trender är bra och därför måste de regleras när de påverkar miljön och trafiksäkerheten.

#e • Uppdaterat: 2020-12-09 08:35
CJ77

Håller med AL här ovan. Tillverkarna tillverkar vad som efterfrågas. Dock absolut en viss reklam och promotion, men det gör man för alla bilar. Där för är SUV poppis kommer vara det framöver.

Vargen: ingen som tvingar dig att i framtiden köpa en SUV, köp vad du vill.
Själv är jag skeptisk till el bil än så länge. Skulle kunna tänka mig en hybrid om pris och övrigt är rimligt.

#f • Uppdaterat: 2020-12-09 08:45
A.L

Stefan Eriksson: I en marknadsekonomi möter producenterna efterfrågan genom att erbjuda kunderna den produkt som är attraktivast. Om det vore så enkelt att plantera en efterfråga skulle de kunna lägga ner all produktutveckling och ersätta den med reklam istället och så skulle herr och fru Svensson kunna avnjuta sin bilsemester i en T-ford årsmodell 2020 (med negativa konsekvenser på både säkerhet som miljö). Men så fungerar det alltså inte. Det är den tekniska utvecklingen som ligger till grund för både ekonomisk tillväxt som ökad levnadsstandard. Och utveckling av nya produkter görs via förstudier av marknadens efterfråga.

Reklam - som jag tror du tänker dig den - kan motiveras genom att den ökar informationen till köparna. Med information om produkten kan köparen själv välja den produkt som bäst passar deras behov och preferenser bäst (den ökar således konkurrensen och pressar på så vis priserna). Utan reklam fungerar inte marknaden lika effektivt som med, men det gäller mest den informativa delen.

Att skapa en efterfråga är således inte möjligt, i alla fall inte utan att det blir så dyrt och kostsamt att företaget riskerar att gå i konkurs eller uppköpt av konkurrenterna.

MVH AL

#g • Uppdaterat: 2020-12-09 10:44
1

Töntigt

#h • Uppdaterat: 2020-12-09 10:49
Kodiaq

Härligt man kan tänka själv och inte påverkas utav all sköns religion..

#i • Uppdaterat: 2020-12-09 12:48
Carl Trefalt

Volvo i Skövde ska börja tillverka elmotorer i stället för bensin och dieselmotorer. Hörde det på Radio Nyheterna.

#j • Uppdaterat: 2020-12-09 13:06
Styggavargen

Var ute och gick på lunchen, såg en ny Audi Q7, skönt att allt går som planerat och vi gör framsteg.

#k • Uppdaterat: 2020-12-09 13:27
A.L

Var också ute och gick på lunchen. Såg två Skoda Octavia och förvånades över vilka låga krav folk ställer på sin förflyttning.

Men var och en avgör ju den saken bäst själv, även om det är för mig obegripligt.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.