Nästa artikel
Volvo fortsätter öka – och suv-andelen är rekordhög
Nyheter

Volvo fortsätter öka – och suv-andelen är rekordhög

Publicerad 3 december 2020
Nästan 3 av 10 sålda Volvobilar i Europa är numera laddhybrider, visar nya siffror.

Volvos bilförsäljning har börjat återhämta sig efter vårens coronadipp. I november ökade den globala försäljningen med sex procent jämfört med samma månad förra året.

”Ökningen drevs på av en stark prestation i Kina och USA där tappen från tidigare nedstängningar på grund av covid-19 helt har återhämtats”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Andelen laddbara Volvobilar är nu uppe i 28 procent på den europeiska marknaden och globalt är den siffran 16 procent. Hittills i år har den totala försäljningen över hela världen minskat med knappt åtta procent.

XC60 är fortfarande Volvos bästsäljare och den följs av XC40 och XC90. Suvarna står totalt sett för 73 procent av Volvos försäljning jämfört med 68 procent förra året.

Läs också: Svenska bilköparna: Volvo mer innovativa än Tesla

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2020-12-04 14:53
Apex

A.L.

Superb byggs på mqb-plattformen. Mao en extremt lång Polo.

#116 • Uppdaterat: 2020-12-04 15:07
Apex

Orpon bak i en V90? Har åkt i flera V90 taxi och baksätet är allt annat trångt. Klasskillnad på sittkomforten också jämfört med Superb. Men visst, ska man ofta köra folk som är över 2m långa i baksätet så är Superb svårslagen.

Köregenskaperna är bättre i V60(som är riktigt bra), men de är bra även i V90. Påkostat chassi med exempelvis double-wishbone länkarmar av aluminium fram. Den är inte rolig att köra, men väldigt kompetent.

#117 • Uppdaterat: 2020-12-04 15:24
A.L

En bekväm Polo med superb körkänsla;-)

MVH AL

#118 • Uppdaterat: 2020-12-04 16:12
K_Klabbe

Styggavargen i #37, du vet att en Volvo V90 har LÄGRE deklarerad förbrukning jämfört med V70 med samma motor?
Bränsleförbrukning har nog traditionellt inte varit Volvos paradgren, men i modern tid har de nog knappast varit sämre än konkurrenterna.

#119 • Uppdaterat: 2020-12-04 16:28
A.L

Hela problemet med Vargens endimensionella resonemang är att det utgår från en beslutsvariabel, en grund som han dessutom utgår från att alla andra också skall värdera på samma fundamentalistiska och förenklade sätt som han själv.

En bil är för mig betydligt mer än en deklarerade siffra på ett papper och transporterna i samhället bygger på mycket mer än andelen förbrännd energi, något som man förstår ju mer man läser på inom området.

MVH AL

#11a • Uppdaterat: 2020-12-04 17:58
Desmoholic

Tack för utförligt svar A.L. Det känns som vi helt enkelt prioriterar olika.

Jag får väl påpeka att jag inte tycker V60 eller V90 är någon dålig bil generellt. Men för mig saknar de något. De känns alldeles för sävliga och ”tröga”. Jag får inte alls samma känsla i t.ex. en BMW 5 serie. Inte heller i min gamla Mazda 6 ( men där skiljer det ju nästan 600kg i vikt så det vore väl konstigt om det inte märktes)...

Därför håller jag inte inte alls med dig att om att alla bilarna ”känns lika”. Jag upplever väsentliga skillnader mellan dem. Och konstigt vore väl annat. 5-serien är ju t.ex bakhjulsdriven vilket ger en helt annan känsla.

#11b • Uppdaterat: 2020-12-04 18:38
Axa

AL
Som sagt, jag prioriterar väl körkänsla mer än säkerhet. Väljer man V90 förstår jag att man inte förstår vad körkänsla betyder.

#11c • Uppdaterat: 2020-12-05 05:28
A.L

Desmoholic. Jag vet inte hur sävligt eller trögt upplevs så jag har svårt att bedöma det. Men att en 5-serie skulle vara mindre sävlig håller jag inte med om alls. Den är ju precis lika understyrd som en Volvo V90 -i alla fall så länge det är torrt väglag. Den ofjädrade vikten, andel bussningar och dämpande material är precis lika vanliga i en 5-serien som i en Volvo. Det är mycket små skillnader. Och Volvon har nog tvärtom mer resonanser (om det är vad du tänker på) än vad BMW;n har - om informationen är önskvärd eller inte kan diskuteras (kunderna tycker inte det). I halka har x-drive en annan kalibrering än Volvo så där är skillnaden tydligare. Går man sedan till 3-serien eller X1 så ser jag heller inga avgörande skillnader. 3-serien är lite mer kvickstyrd och hysterisk än V60 dock, i alla fall med m-paketet som inte är mitt förstahandsval. X1;an är det inte. Se gärna mina trådar om bilarna (båda med fyrhjulsdrift). Runflat-däcken är en annan skillnad som man märker av, om den är positiv eller inte kan diskuteras.

Ja vi upplever alla saker annorlunda. Det är därför jag inte tycker att man skall låta den egna upplevelsen vara en generell norm, utan just en verkan av hur man upplever och använder bilarna.

Många trevliga mil önskar jag dig i alla fall, oavsett bilval.

MVH AL

#11d • Uppdaterat: 2020-12-05 05:30
A.L

Axa. Ja det var inte svar på mina fråga tyvärr.

Att du sätter din egen definition i centrum (Som du dessutom inte kan precisera) visar väl om något på brister i förståelse både för begreppet, körteknik som fordonskonstruktion? Din upplevelse är alltså subjektiv och inte allmängiltig, där ligger svagheten i ditt argument.

MVH AL

#11e • Uppdaterat: 2020-12-05 06:52
Desmoholic

@AL; ja vi får väl vara överens om att tycka olika.
Det ska tilläggas att det är förra generationens 5-serie jag kört och inte med X-drive.

Runflat däck gillar jag personligen inte alls för övrigt.

Tack för lyckönskningarna. Jag har faktiskt precis beställt en ny pendlarbil som jag i alla fall vid provkörning tyckte var så ”alert” som jag önskade, nämligen en Mini Cooper SE.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.