Nästa artikel
Skoda avslöjar elbilsplanerna – här är modellerna på ingång
Nyheter

Skoda avslöjar elbilsplanerna – här är modellerna på ingång

Publicerad 4 december 2020
Skoda utvecklar flera nya elbilar som ska lanseras de kommande åren, men suven Enyaq blir trots allt viktigast.

Skoda har precis visat upp nya elbilen Enyaq iV som bygger på VW-koncernens ”MEB-bygglåda” för eldrivna modeller. Med tanke på hur viktig suv-försäljningen är för tillverkarna är det inte så konstigt att märkets första elbil blir just en suv.

Men när det gäller kommande elbilar ska Skoda fokusera på dels en mindre modell och dels en familjebil med sedankaross. Det verkar oklart om någon eldriven kombi är under utveckling, som hos Volkswagen.

– Vi behöver något mindre, kanske i småbilsstorlek, och vi behöver något i sedanklassen – kanske framtidens Octavia på sätt och vis. För vårt märke är det de viktigaste elbilarna vi kommer se under detta decennium, säger Skodachefen Thomas Schäfer i en intervju med Autocar.

Suven blir ”hjältemodellen”

Han påpekar också att en eldriven halvkombi i Volkswagen ID 3-storlek kan dyka upp runt 2025 och att det förmodligen inte blir aktuellt med en eldriven version av samtliga modeller som säljs i dag.

– Först och främst måste vi betala för det. Jag kan önska mig tio nya bilar men den totala investeringen kommer inte ske. Vi kommer inte dubbla modellutbudet.

Skoda Enyaq ska vara märkets ”hjältemodell” under de kommande två–tre åren, enligt Thomas Schäfer, och fabriken där den byggs körs just nu på 118 procent. Det innebär att vi förmodligen inte får se någon ytterligare elbil under den perioden.

Läs också: Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-04 10:08
Masa

Enyaq ser fin ut men är något för stor för min smak (en/två decimeter kortare och några centimeter smalare så hade den varit intressantare, och med en dragvikt på 1500 kg.).

#2 • Uppdaterat: 2020-12-04 11:42
Styggavargen

Helt otroligt, SUV SUV SUV... usch, alltså har IQ nivån gått ner så mycket? Jag vill inte köra runt i en tung klumpig EL-SUV på 2,5 ton som inte ens rymmer lika mycket som en vanlig Octavia (sedan/kombi), dels pga elförbrukningen och dels för att tyngre bilar är svåra att hantera och kan bli direkt farliga vid undanmanöver.

#3 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vargen, du behöver så klart inte köpa sig en SUV om du inte vill.
Men det finns andra som vill det och jag tror inte det beror på avtagande intelligensnivå.
Framstår som mer ointelligent att hela tiden gnälla på det och själv åka omkring i en avgasspyende gammal bensindriven Octavia.

#4 • Uppdaterat: 2020-12-04 13:35
LeifV

Enyaq iV 50 med sin prisbild på runt 350 tkr kan nog bli en succé som instegsmodell här i Sverige...

#5 • Uppdaterat: 2020-12-04 13:49
Styggavargen

Guran, jag bidar min tid.. men jag inser att det kommer inte komma ut lämpliga modeller jag kan vara intresserad av.

#6 • Uppdaterat: 2020-12-04 13:50
Panopticon

Det där var jag inte beredd på. Trodde att Skoda skulle följa i storebrors fotspår och göra varianter på VW:s ID-bilar. Men det är kanske nått strategiskt beslut att bara VW ska satsa hårt på elbiten och dom andra tar det lite lugnare.

#7 • Uppdaterat: 2020-12-04 15:48
StefL

Jag önskar mig absolut en eldriven Octavia men man får väl titta på Enyaq när den dyker upp framåt våren. Alternativet är Tesla Y där det högre priset till stor del uppvägs av det än så länge överlägsna laddnätverket jämfört med "alla andra".

#8 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

StefL eldriven Octavia har det väl funnits länge i form av eGolf. Bara lite mindre bagage och snyggare proportioner

#9 • Uppdaterat: 2020-12-04 16:37
Gunnar Lindberg

Gammelbilformen hänger med på många håll än så länge. Motorhuv och överhäng som stjäl från kupéutrymmet. VW ID3 visar vägen.

#a • Uppdaterat: 2020-12-04 16:45
Carl Trefalt

Småbilar drar mindre bränsle om det så är el eller fossila bränslen. Men bilar måste bli lättare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.