Nästa artikel
Nytt rekord för laddbilar: ”Sverige är trea i Europa”
Nyheter

Nytt rekord för laddbilar: ”Sverige är trea i Europa”

Publicerad 1 december 2020 (uppdaterad 1 december 2020)
Elbilar och laddhybrider slår återigen rekord i den svenska nybilsförsäljningen. Men Tesla har tappat fart – Volkswagen har Sveriges populäraste elbil.

Det var ganska trögt på den svenska nybilsmarknaden under november. Enligt nya siffror från Bil Sweden minskade antalet nyregistrerade bilar med 12,9 procent i november jämfört med samma månad förra året.

Bilmarknaden håller dock på att återhämta sig efter vårens stora nedgång, och för elbilar och laddhybrider är ökningen enorm. De laddbara bilarna har ökat med 116 procent hittills i år jämfört med samma period förra året.

”Det innebär att laddbara bilar nu är populärare än både bensin- och dieselbilar”, enligt Bil Sweden, som nu tror att det försprånget är på väg att raderas ut i och med flera stora förändringar som kan eller ska införas nästa år.

”Sverige ligger trea i Europa”

Totalt stod elbilarna och laddhybriderna för 39 procent av alla nyregistrerade personbilar – ännu ett rekord för en enskild månad. I november förra året var den siffran bara 14 procent.

– Under de första nio månaderna i år var Sverige etta inom EU och trea i Europa, efter Norge och Island, avseende andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna, säger Jessica Alenius, vide vd för Bil Sweden.

Volvo S/V60 är fortfarande Sveriges populäraste nya bil och den följs av Volvo XC60. Även när det gäller de populäraste laddbara bilarna hittills i år ser listan ut på samma sätt, med Volvo V60 först och XC60 som tvåa.

Populäraste elbil hittills i år är Tesla Model 3, men den har tappat fart de senaste månaderna. I november blev Volkswagen ID 3 den populäraste elbilen.

Läs också: Trots höga prislappen: Volvo kör om alla andra laddbilar

Bensin- och dieselbilarnas uppgång och fall

De senaste 15 åren har det skett stora förändringar när det gäller nyregistrerade personbilars fördelning per drivmedel.

• 2005 var 85 procent bensinbilar och tio procent dieselbilar.

• Dieselbilarna hade en snabbt uppåtgående trend fram till toppen 2012 med 67 procent av nyregistreringarna och har därefter minskat sin andel kraftigt till mindre än 20 procent i dag.

• Bensinbilarna uppvisade under perioden 2005 till 2012 en nedåtgående utveckling som då bröts och har därefter varit svagt uppåtgående till och med 2019, men har återigen minskat i år.

• De laddbara bilarna, elbilarna och laddhybriderna, stod för endast 0,6 procent av nyregistreringarna 2013. De har sedan dess haft en stigande trend som tagit ordentlig fart och väntas landa på 30 procent i år.

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-12-01 19:27
Bilräven

EnannanR..# Precis! De flesta som köper dessa hybrider vill köra långt, men ändå betala mindre.. inte ”rocket-science”, men helt fel miljötänk - om något tänk..? ”Vi gör som politikerna säger” - men politikerna vet ju inte - de samlar röster inför nästa val..

#m • Uppdaterat: 2020-12-01 20:12
EnannanRobban

Räven, jag vet inte vad du har för laddhybridvänner, men de som finns i min närhet gör allt de kan för att åka så mycket på el som möjligt, dels för att det kostar mindre att köra på el istället för bensin och att det blir så pass mycket trevligare att köra på el.
Utifrån förmånsregler så är det såklart lägre kostnader, men jag vet också flera företag som inte tillåter laddhybrid till de som kör mycket eftersom de då kommer att tvingas köra en hel del på bensin.

#n • Uppdaterat: 2020-12-01 21:17
L. Mäkinen

Vi har möjlighet att ladda fyra bilar på jobbet. Den enda som inte laddar är han som kör elbil. Eftersom jag oftast jobbat hemifrån sen jag fick nuvarande bil har det inte blivit så mycket 5-milsresor som vanligt. Nu har jag kört drygt 200 av 300 mil på el.

#o • Uppdaterat: 2020-12-01 21:39
107Carlsson

Enligt Bil Sweden är nu laddbara bilar populärare än bensin och dieselbilar. Hur kommer det sig då att 61% av fösäljningen tydligen inte är laddbara?

#p • Uppdaterat: 2020-12-01 23:21
Bilräven

Enannan..# Har inte så många laddhybrid vänner, som ffa ”försöker” köra bilen på el.
Men jag tycker det är helt fel att sälja in hybrider oavsett - De är forfarande i grunden fossilbilar som spyr ut avgaser, precis som rena fossilbilar - förutom de första max 75km.. Men politikerna har fixat till lägre vägskatt, förmånsvärden, bonus, etc, så folk kan köra till fjällen etc, utan ”räckvidds ångest” - löjligt! Som vanligt vill politiska Sverige mycket, men har inte mod att fatta absoluta beslut - och enbart ge bonus till ren eldrift..

#q • Uppdaterat: 2020-12-01 23:35
Mikael Larsson

Bilräven: Jag skulle inte kalla 15 år "inom kort". Fram till 2035 får du köpa hybrider i Storbritannien också.

#r • Uppdaterat: 2020-12-01 23:39
EnannanRobban

107:an, det är inte 39% utan 30% laddbara bilar. Elhybrider är inte laddbara.

#s • Uppdaterat: 2020-12-02 15:55
Bilräven

Du har rätt Roadkill# - fick för mig att det var redan 2030..

#t • Uppdaterat: 2020-12-01 10:55
milkylainen

Kan ju inte föreställa mig varför man skulle vilja äga en första generationens, första plattformens bil från VW-Group.
Eller ja. Från någon tillverkare eg... Inget för mig iaf.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.