Nästa artikel
Svenskt pris för Volkswagen Arteon eHybrid: Så mycket kostar laddkombin
Nyheter

Svenskt pris för Volkswagen Arteon eHybrid: Så mycket kostar laddkombin

Publicerad 30 november 2020
Volkswagen har släppt den svenska prislappen för designmodellen Arteon som laddhybrid.

Volkswagen ska bredda utbudet av laddhybrider. Snart kommer den större modellen Arteon med laddkontakt – i två varianter.

Volkswagen Arteon och kombiversionen Arteon Shooting Brake får namnet eHybrid när de blir laddhybrider. Elräckvidden ligger på 5,7–5,9 mil enligt WLTP-körcykeln tack vare batteripaketet på 13 kWh.

Drivlinan är hämtad från Passat, vilket innebär att en bensinmotor kompletteras av en elmotor. Systemeffekten ligger på 218 hk och bilen blir framhjulsdriven med en sexstegad dubbelkopplingslåda.

Även om modellerna numera heter eHybrid och inte GTE (som Passat), finns fortfarande ett särskilt GTE-läge för sportig körning. Planen är att marknadsföra Arteon som en lyxigare och snyggare modell än Passat.

– Det är exklusiva och attraktiva bilar som kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Prislappen ligger på 519 900 kr för Arteon eHybrid och Shooting-Brake-versionen kostar 10 000 kr mer. Det innebär att kombimodellen kostar 60 000 kr mer än Passat Sportscombi GTE, men utrustningen skiljer sig en del åt – till exempel får Arteon eHybrid det så kallade R Line-paketet som standard i Sverige med bland annat 18-tumsfälgar, annorlunda front och sportstolar. 

Vid sidan av Passat och Arteon planerar Volkswagen även en helt eldriven kombimodell. Den ska lanseras 2023.

Läs också: Volkswagens sportkombi officiell – kommer som laddhybrid

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-30 11:44
bgl

7,8 sek till hundra med el tillgänglig! Lär inte bli mycket acc kvar när även batteriets reserv är förbrukad.

#2 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Den klart snyggaste bilen i VW:s modellflora.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-30 15:36
L. Mäkinen

Shooting-brake? Quasimodo, please!

#4 • Uppdaterat: 2020-11-30 16:56
Carl Trefalt

Varför ska bilar med påhängsmotor av el, nästan kosta dubbelt så mycket som utan elmotor.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-30 23:18
Henrik M

Carl: Som vanligt är du så totalt ute och cyklar med dina kommentarer.....Aerton SB kostar runt 25% mer som laddhybrid än som fossilbil, men då ingår nån mer utrustning med. Så en bit från de 100% i pålägg du fabulerar om....
Varför inte läsa, ta in och kolla upp saker innan du bara kläcker ur dig korkade one-liners i varenda tråd.

#6 • Uppdaterat: 2020-12-01 13:34
Roger Skagerström

Arteon - bilen för en halv mille med panelpassning som en folkracebil. Hur fan de kan tycka att den där huven passar på bilen är mysterium. Man ser ju skuggan av överhänget mot skärmkanten på hundra meters avstånd.

Nåväl. Bilen i övrigt ser väl OK ut.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-30 12:44
milkylainen

Var inte halva poängen med en hybrid att den skulle vara billigare än motsvarande elbil?
Vad är vitsen med bilar som kostar 100-150k mer för ett sketlitet batteri när staten kommer pissa på alla hybridbilar om 5 år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.