Vi Bilägares forum

Nya VW Budd-e

Nya VW Budd-e

VW kommer visa upp en MPV på CES som matchar Tesla i räckvidd.
Rykten talar släpp 2018.

Om man får drömma lite för en sekund så hade det varit riktigt häftigt om dom även släppt nyheten att "Vi har ett avtal med Tesla som gör det möjligt att snabbladda bilen gratis på alla Teslas laddstationer" :-)

http://www.laddaelbilen.se/2016/01/03/vw-budd-e-visas-p%C3%A5-ces-i-las-vegas-29905308

Uppdaterat: 2016-01-05 09:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Småfräck.
Om den inte ser ut så, troligen komer den bli lika intetsägande som resten av VAG-märkena. Snygg, men intetsägande.

Uppdaterat: 2016-01-05 09:28
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

jag misstänker att de håller sig till CCS-EU och där har det till nyligen varit 50kW normalt i de publika stolparna. Tyvärr har det kommit en aktör som sprider stolpar med knappt halva den effekten vilket gör att man blir stående betydligt längre vid långresor.
VWs tidigare batterier har varit bra på att ta emot effekt (jämfört med exempelvis Nissan) så man har fått bra inflöde under lång tid. Har de nu 70 kWh så bör det klara hög ineffekt ännu lite längre utan att batteriet bromsar.

Oftast skulle jag förstås klara mig bra med 30-40 mil innan jag får en paus på nån timme.

Uppdaterat: 2016-01-05 09:30

@L.Mäkinen
Du som har egen erfarenhet av detta, med de CCS-EU 50kW stolparna du talar om, hur lång tid tar det att ladda in kärra? Är det så enkelt att om en stolpe levererar 50kWh så tar det lite under 1 1/2 timma och ladda ett 70kWh batteri?

Uppdaterat: 2016-01-05 12:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sen är frågan vad dom avser med ett "70 kWh-batteri" ? Är det ett batteri där man kan nyttja 70 kWh eller är det batteriets "brutto-kapacitet" - i det fallet så minskar ju den användbara kapaciteten till typ 80 % av 50 kWh - alltså ungefär 40 kWh...
Batterikapaciteten borde anges som typ "urladdningsbar/användningsbar kapacitet" eller nåt liknande. Fast det kanske är det som avses men vi som har en del erfarenhet av batteridrift kan tolka det annorlunda.

Uppdaterat: 2016-01-05 13:15

@Pi
Bra funderingar faktiskt, väldigt bra. Som du säger, det pratas alltid om att batterierna inte ska eller laddas helt fullt utan till ca 80%.
Sen är ju frågan vad bilen faktiskt drar, även om man säger att man har ett 70kWh batteri i så säger väl inte det så mkt eller?
Lite som att säga att bilen har 45 liters tank och att man utav det ska försöka avgöra hur långt man kommer.

Blir nästan sugen på att plocka upp min gamla skolbok om el-lära igen och stimulera de grå cellerna.

Uppdaterat: 2016-01-05 14:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har kört några elbilar, typ e-Up, Zoe, Leaf och e-Soul, och sommartid har det på min vanliga provkörningsrunda inte varit några problem att klara sig på väl under 1,5 kWh/mil. Vill minnas att även en såpass stor/hög bil som e-Soul drog runt 1,3 kWh/mil. Vilket alltså innebär en räckvidd på typ drygt 30 mil sommartid med 50 kWh användbar energi och en snittförbrukning på 1,5 kWh/mil. Sen ökar förbrukningen givetvis kraftigt med ökad hastighet och många accelerationer - och vintertid. Men det blir gärna en sport att försöka köra så snålt som möjligt när man kör denna typ av bil...
M a o - om man som jag emellanåt åker till Sundsvall så skulle det fungera bra med en lunch i Tönnebro med samtidig påfyllning av elenergi i blen. Problemet är fortfarande det relativt höga inköpspriset för elbilar. Men med allt flera på begagnatmarknaden blir det mera och mera intressant till andrabilen.

Uppdaterat: 2016-01-05 14:50
Reverend Benny skrev:

@L.Mäkinen
Du som har egen erfarenhet av detta, med de CCS-EU 50kW stolparna du talar om, hur lång tid tar det att ladda in kärra? Är det så enkelt att om en stolpe levererar 50kWh så tar det lite under 1 1/2 timma och ladda ett 70kWh batteri?

Tyvärr är världen inte så snäll även om det i många fall är nära. När man fått i viss mängd energi i batteriet håller det emot så att det går långsammare. Jag har själv inte laddat helt fullt vid en snabbladdare utan nöjt mig när jag klarar mig hem eller när burgaren är uppäten och vid drygt 50% kapacitet har min bil inte börjat bromsa. Matar man på med 50 kW så blir det en del värme i batteriet och det gör också att det går trögt. En del biltillverkare jobbar med kylning för att undvika problem vid laddning medan andra har teknologi som helt enkelt talar om för stolpen att den inte kan hantera mer effekt.

Den angivna energimängden i batteriet är totalkapaciteten så i praktiken nyttjar man mindre.
Jag brukar inte fundera över hur mycket energi som finns kvar utan går på räckviddsmätaren så man får vänta någon mil innan man tittar hur långt man kommer. Första värdet är i e-up! det som skulle ha varit vid lugn körning i 20°C. I morse visade bilen runt 130 km när jag startade och efter ett par mil hade jag hälften kvar eftersom det var -8° ute.

Angående förbrukning så ligger mitt snitt någonstans vid 14-15 kWh/100 km över året enligt bilens mätare. Sen går det ju åt mer pga förluster vid laddning osv.
Kia Soul EV är en doldis i sammanhanget och den verkar väldigt strömsnål och de få som trotsat säljarna och lyckats köpa en verkar komma långt på en laddning. Motsatsen är MB B-klass som drar energi som en Tesla Model S.

Uppdaterat: 2016-01-05 17:15

Ja - man skall ju vara medveten om att snabbladdning kan påverka batteriets livslängd. Sen beror det på vad man avser med snabbladdning så det är inte helt enkelt att påstå nåt med säkerhet. Och laddningsmetoden lär väl bygga på att ladda med konstant spänning och konstant ström till dess batteriet uppnått sin nominella spänning och sen sänka laddströmmen successivt till dess batteriet är full-laddat. Så att få i det sista kan säkert ta rätt lång tid. Sen sker ju övervakning på cell eller modul-nivå och om cellerna/modulerna inte är 100 % jämnt urladdade så kan också detta förlänga laddtiden.
Mäkinen - är du säker på att det är den nominella kapaciteten på batterierna som anges av biltillverkarna ? I så fall är det ju att föra kunderna lite bakom ljuset för min gissning är att man inte tillåter mera än maximalt 80 % energiuttag kontra den nominella kapaciteten.
Och Soul EV (ja, så hette den) var en trevlig elbil att köra. Tyvärr med lite väl litet bagageutrymme (det delar den dock med vanliga Soul). Tyvärr också helt felaktigt prissatt i Sverige. Kollade detta när den släpptes i Sverige och vill minnas att den i stort sett kostade som en e-Up i Norge men i Sverige är den i samma prisklass som e-Golf. Med vettigare prissättning (a'la e-Up) så borde den rönt större framgång även här.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:40

Jag kan inte påstå att jag är 100% säker på att det är batteriets fulla kapacitet som anges, men vill minnas att man inte kan nyttja mer än mellan 5 och 95% för att spara batteriet.

Uppdaterat: 2016-01-05 20:33

Anger man 95 % som max så är det närapå garanterat inte den nominella kapaciteten som anges utan snarare den "användbara" - vilken som jag nämnt ofta är runt 80 % av den nominella för Li-baserade batterier.

Uppdaterat: 2016-01-05 21:13

Enligt användare på det svenska elbilsforumet är Nissan Leaf försedd med 24 kWh-batteri i broschyrerna varav 20 kWh är tillgängligt. Den kommer nu med 30 kWh "broschyrvärde".
Leaf-ägarna använder tredjepartsprogramvara för att hålla koll på förbrukningen, men jag har inte hittat (eller letat...) något motsvarande till VW.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:40

Riktigt bra inlägg, tror det är fler än jag som nu har bättre koll på hur förbrukningen och beräkning fungerar på el-bilar.
Två frågor till Er som faktiskt testkört och har erfarenhet av el-bilar.
1. VW e-up har fått kritik i vissa forum att den inte har aktiv kylning eller uppvärmning och att det skulle påverkar batterierna, vet att du kör e-UP L.mäkinen, är det något du märkt något av?
2. Någon som testat BMW i3 REX?

Uppdaterat: 2016-01-06 11:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Angående Budd-E har Inside EVs gjort en lång artikel om den nu och konstaterat att det inte blir något av den:
http://insideevs.com/volkswagen-budd-e-microbus-with-101-kwh-battery-revealed-at-ces/

Uppdaterat: 2016-01-06 11:04

Jag "fuskar" och har min bil i garaget på nätterna. Där är det 5°C ungefär så jag märker inget av om tempen påverkar eller inte. Den stora energitjuven är kupévärmen. Förra vintern funderade jag på att skaffa en batteriuppvärmd jacka för att kunna köra på ECO-läge (mindre värme till kupén och lägre effekt på motorn) och därigenom få längre räckvidd.

Uppdaterat: 2016-01-06 11:08

Känns som VW och kusinerna visat rejält många roliga el/el-hybrid koncept på sistone, men det är just det, det är bara koncept.
Tyckte däremot detta konceptet BUDD-E var ett av de häftigare som visats upp.

Uppdaterat: 2016-01-06 19:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.