Nästa artikel
Ny rapport: Assistanssystem invaggar föraren i falsk trygghet
Nyheter

Ny rapport: Assistanssystem invaggar föraren i falsk trygghet

Publicerad 19 november 2020
Volvos system gör att förarna betydligt oftare tar händerna från ratten och ägnar sig åt annat.

Nya bilar får allt fler avancerade säkerhetssystem som kan hålla koll på både trafiken och omgivningen.

Det kan till exempel handla om autobroms, adaptiv farthållare, filhållningsassistans, övervakning av döda vinkeln och ett system som varnar när föraren är på väg att backa på en annan bil eller riskerar att köra in i mötande trafik vid en sväng.

Men även om den här typen av system ofta tas upp av krocktestorganisationen Euro NCAP som viktiga för att öka trafiksäkerheten finns en risk att föraren börjar lita på dem för mycket, och invaggas i falsk trygghet.

Det visar en ny rapport från amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) som är framtagen tillsammans med forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Rapporten visar att bilförare blir mindre uppmärksamma i takt med att de börjar använda och lita på de avancerade säkerhetssystemen.

Volvo och Range Rover

I ett experiment fick tio förare köra en Volvo S90 med adaptiv farthållare och filhållningsassistans – ett system som kallas Pilot Assist. Efter en månad var det tolv gånger mer sannolikt att förarna skulle ta båda händerna från ratten än i början av månaden.

I en annan grupp fick tio andra testförare köra Range Rover Evoque med adaptiv farthållare, men utan filhållningsassistans. Förarna plockade i mycket högre utsträckning upp mobiltelefonen när de började lita på systemet men resultatet var inte lika tydligt som med Volvos system.

Även om systemen alltså kan bidra till färre olyckor på samma sätt som krockkuddar och antisladdsystem är det viktigt att föraren är uppmärksam även i fortsättningen. Systemen klarar än så länge inte att hantera alla situationer som kan dyka upp.

Bättre övervakning

Slutsatsen blir att olika system är olika distraherande för föraren, och att biltillverkarna måste bli bättre på att övervaka föraren för att han eller hon ska hålla ögonen på vägen och händerna på ratten.

Flera tidigare tester har visat stora skillnader mellan olika förarstödssystem. I ett av de senare testerna stod Cadillacs Super Cruise som vinnare före bland andra Volvos Pilot Assist och Teslas Autopilot, framför allt eftersom Super Cruise bara kan aktiveras på vägar det är tänkt för. Systemet har även en avancerad kamera som övervakar föraren medan det är aktivt.

Läs också: Bästa och sämsta assistanssystemen: Volvo bara medelmåttig

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-19 10:36
N-iklas

Men ett problem tycks vara att förare som blir mindre engagerade och uppmärksamma är helt omedvetna om att det är det de blir och på en direkt fråga kategoriskt förnekar alla sådana möjligheter.
Att förarna själva skulle ändra sitt beteende är därför extremt osannolikt.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-19 10:50
Desmoholic

Min personliga upplevelse av dylika säkerhetsystem är att för mig så har de gjort min körning osäkrare.
- I en hyrmercedes så efter en gäspning (suttit på konferens i 3h innan) så piper det till våldsamt och något rött blinkar i displayen. Jag tror motorn håller på att skära e.d. och håller på och styra ner i diket.
- I en hyrd Volvo V60 så vid en omkörning börjar plötsligt dödvinkelvarningen att lysa. Jag kastar mig tillbaka i min fil och får bromsa ordentligt för att inte köra in i bilen framför. Det var dock ingen bil i dödavinkeln utan bilen reagerade på hagel...
- Volvo XC90. Filhållningsassistenten vill hålla bilen alldeles långt till vänster i filen, nästan slicka mittlinjen. Innan jag hittade knappen för att stänga av det så fick jag "hålla" emot på ratten hela tiden.
- I en Volvo S60 så slutar den adaptva farthållaren helt plötsligt att fungera av oförklarlig anledning och bilen motorbromsar. Tappar en del fart innan jag tar över. Bilen bakom låg rätt nära och fick troligtvis bromsa ganska kraftigt.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-19 11:02
L West

Kommer ni ihåg Antifeministens mantra...?
Jag är hyfsat nöjd med dessa system i min bil men ser dom som ett hjälpmedel, tänker aldrig överlåta alltför mycket kontroll åt bilen så länge jag gillar att köra bil. Dessutom går dom att stänga av om man så vill.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-19 11:23
Stefan Eriksson

Ingen är väl förvånad över detta resultat?

#5 • Uppdaterat: 2020-11-19 11:43
glimma-48

Vad har denna fullständigt onödiga undersökning kostat? Varför har undersökningar, utredningar, konsulter, you name it, fullständigt trängt undan vanligt enkelt sunt förnuft? Detta gäller på alla tänkbara områden. När ska man dra i handbromsen? När det gäller att agera snabbt för att förhindra en katastrof, vad gör man då? Jo man tillsätter en utredning som sedan dras i långbänk. Jag efterlyser SUNT FÖRNUFT OCH när det behövs HANDLINGSKRAFT. Detta gäller även trafiksäkerhet. Låt inte prylfanatikerna helt ta över (har redan skett). Tag några steg tillbaka, tag ett djupt andetag och gör en nystart.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-19 11:43
Styggavargen

Antifeministen kanske inte hade fel, alla slog ner på hans farhågor. Jag håller med, det blir mycket tjat... jag försöker sluta med mitt tjat om S** .. men det är svårt när man tycker man har rätt i sak, och man tycker att sakerna som händer i världen är omvänt mot förnuftet. Man kan se det utifrån ett större perspektiv, behöver vi alla dessa system eller kan vi själva bli bättre förare utan dem? Skall vi alla bäras fram med teknikens hjälp? Att kunna köra en bil "rätt" är en konst, inte många behärskar detta idag! Folk håller inte hastigheter, följer inte reglerna och det slutar med en massa onödiga olyckor fast bilarna blir säkrare och får mer stödsystem. Vart går gränsen mellan vansinne och förnuft? Skall vi betala 50-70 tkr mer för en bil för att slänga in alla dessa system som ändå inte tillför något? Jag bara spånar fritt nu, inga slutsatser eller fördömer någon/något.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-19 11:48
Styggavargen

Vem skall rädda den lilla människan?, vi är ej längre kapabla med att ta hand om oss själva.. vi har lämnat både kropp och själ och tar inte längre ansvar för våra handlingar. Vansinnet vinner över förnuftet och det finns ej längre någon måttlighet.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-19 11:55
LeifV

Det enda vettiga autonoma systemet ser ut att vara det som kräver 100% uppmärksamhet av föraren. Dvs bägge händerna på ratten, fötterna på pedalerna och blicken riktad ut genom bilrutan -i annat fall slås automatiken av inom 1/10-dels sekund...

Inga fingrar på knappar, mobiler, skärm eller liknande -eventuella kommandon får vara röststyrda.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-19 12:19
christer_1

Men en VIKTIG upplysning ger inte artikeln vad gäller Volvos Pilot assist och det är att om föraren inte håller BÅDA händerna på ratten om Pilot Assist systemet är aktiverat, så ljuder en varningssignal efter några sekunder och om inte ens det uppmärksammas och båda händerna hålls på ratten, så stänger bilen av Pilot Assist systemet. Så vad är problemet?

#a • Uppdaterat: 2020-11-19 12:46
Styggavargen

"autonoma systemet ser ut att vara det som kräver 100% uppmärksamhet av föraren", hmm.. det där går inte ihop i en mening, tyvärr.. självstyrande system med 100% kontroll av en människa?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.