Nästa artikel
Nya förslaget: Satsa på ”innovativ gatuladdning” för elbilar
Nyheter

Nya förslaget: Satsa på ”innovativ gatuladdning” för elbilar

Publicerad 17 november 2020
I Stockholm måste biltrafiken minska och den som är kvar ska vara eldriven, enligt trafikborgarrådet.

Nästa års budget för Stockholms stad presenterades i förra veckan. Ett av målen som rör bilägarna är att trafiken ska minska.

– Vi behöver ställa om trafiken för att nå klimatmålen. Trafiken måste minska, och den vi har kvar ska gå på el, sa Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, på onsdagens pressträff.

Den grönblå majoriteten i Stockholms stad vill att alla nya parkeringsplatser som byggs ska vara förberedda för att ladda en elbil, och hälften av platserna ska ha laddmöjlighet framdragen och redo att användas.

Dessutom ska 20 procent av alla parkeringsplatser som hör till befintliga bostäder ha laddplats.

Elbilsladdning på gatan

En annan nyhet är att Stockholms stad vill börja använda ”innovativ gatuladdning” för att förse samtliga gatuparkeringsplatser utom korttidsplatser med laddmöjlighet. I teorin skulle det kunna handla om lyktstolpsladdning eller andra lösningar, men det är inget som är bekräftat.

Stockholms stad har tidigare fått kritik från flera håll för att antalet laddplatser för elbilar är för litet jämfört med antalet elbilar som rullar på vägarna. Till 2022 är planen att ha totalt 4 000 laddplatser för elbilar, jämfört med 2 800 i dag.

Om Stockholm ska nå EU:s rekommendation, att det högst ska gå tio elbilar på varje laddpunkt, behövs 48 000 nya laddpunkter till 2030 enligt en rapport från Stockholms Handelskammare.

Vi Bilägare har sökt Daniel Helldén för en kommentar.

Läs också: Sverige klarar inte laddmålet för elbilar: ”Väldigt farligt”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-11-17 21:28
Henrik-Andersson

Stockholm har ett hårt belastat elnät redan idag. Infrastrukturen kan man nog fixa rent tekniskt (även om 48 000 nya laddpunkter till 2030 låter orimligt) men ska det finnas el i kontakterna till denna elbilsvision får man lägga om sin politik också.

#c • Uppdaterat: 2020-11-17 21:53
Dana

Fast inte vilken elbil som helst. Om MP får som dom vill så får elbilen inte vara för dyr eller lyxig. Ingen el slukande SUV.. Måste va en liten billig elbil som drar lite el.

#d • Uppdaterat: 2020-11-18 14:41
K_Klabbe

Inget fel på målen, frågan är ju hur man kommer dit? Att trafiken måste minska och att el är bättre än förbränningsmotorer är det väl ingen som tvekar på. Frågan är ju hur?
Egentligen skandal att det inte varit krav på iaf förberedelse för laddning på alla nya parkeringsplatser till bostäder iaf de senaste 5 åren. Det känns som en no-brainer med låga kostnader om det görs vid nybyggnation, men som kan bli dyrt om det ska göras i efterhand.

#e • Uppdaterat: 2020-11-19 10:05
Svenne60

När Hellden ändå håller på; varför inte förbjuda försäljning av kött i Stockholmsbutiker. Och stänga Värtaverket samt hamnar. Och förbjuda motorbåtar, men även hästar, för att transport av folk till häststallarna ger utsläpp, för att inte tala om alla hästvagnar som dras till tävlingar. Det finns massor med hästgårdar runt Stockholm. Förbjud också idrottsklubbar för att många föräldrar kör bil dit med sina barn. Ta bort parkeringsplatserna i köpcentrum för att försvåra för bilburna kunder, ersätt dessa med cykelparkeringar. Ta bort vägar för att förhindra okynneskörning. Allt detta och mycket mer därtill av samma slag får ni som röstar på MP.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.