Nästa artikel
Biljättarnas nya huvudvärk: Tesla snor bästa ingenjörerna
Nyheter

Biljättarnas nya huvudvärk: Tesla snor bästa ingenjörerna

Publicerad 16 november 2020
Tesla har betydligt lättare att locka duktiga ingenjörer än andra bilmärken, visar en ny undersökning.

För både stora och små företag finns det en framgångsfaktor som är viktigare än många andra: att locka rätt kompetens.

Den som har världens bästa ingenjörer, marknadsförare och fabrikspersonal kan bygga bättre produkter och får även lättare att ligga i framkant av utvecklingen tack vare nya lösningar.

I en ny rapport från företaget Universum listas årets mest attraktiva arbetsgivare för amerikanska ingenjörsstudenter, och det är två Elon Musk-ledda företag som ligger i topp: Tesla och SpaceX.

Det finns ingen annan biltillverkare på topp-tio-listan. Ford kommer på tolfte plats och GM på plats 15, före BMW. Volkswagen återfinns först på 70:e plats.

Även när det gäller studenter som pluggar affärsutveckling och datavetenskap ligger Tesla betydligt bättre till än andra biltillverkare.

För de stora biltillverkarna är det ett stort problem att de inte uppfattas som attraktiva av unga studenter, något vi skrivit om tidigare. Tesla ligger alltså i topp, och det trots att företaget och Elon Musk gjort sig kända för att ha extremt högt ställda krav på de anställda.

Läs också: "Volkswagens stora utmaning är inte bilarna – det är folket"

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-16 08:19
McTar

Kanske de bästa ingenjörerna hos Toyota är i Japan och de bästa hos Volkswagen är i Tyskland?

#2 • Uppdaterat: 2020-11-16 08:21
johnkommentar

Nej, de duktigaste rör på sig.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-16 09:08
Styggavargen

Kanske för att Musk har en annan urvalsprocess för att hitta de bästa på sitt område?

#4 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:24
Panopticon

Att Tesla ligger högt där är ju ingen överraskning. Det som jag blev förvånad över är att Ford och GM ligger så högt. Trodde ju inte att dom skulle rankas så högt av ingenjörsstudenter men det verkar som att "USA, USA, USA!!!" funkar även där..

#5 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:33
A.L

Att Ford och GM rankas högt hänger ihop med mer än den faktiska produkten. Båda har exempelvis mycket avancerade produktionsanläggningar, bra utvecklingsstöd, många underleverantörsprojekt och inte minst bra löner och förmåner till de anställda.

MVH AL

#6 • Uppdaterat: 2020-11-16 11:37
Axa

” I en ny rapport från företaget Universum listas årets mest attraktiva arbetsgivare för amerikanska ingenjörsstudenter...”

Ehm, _amerikanska_ ingenjörsstudenter.

#7 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Och märk väl, det handlar bara om vart man kan tänk sig jobba som nybakad student. Sen att det skulle vara dom bästa, det är bara en slutsats artikelförfattaren dragit.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-16 12:26
Panopticon

A.L: Så Ford och GM har bättre produktionsanläggningar, utvecklingsstöd, löner och förmåner än konkurrenterna (det är ju en jämförelse detta). Dessutom får dom bättre ingenjörer. Man skulle ju kunna tänka sig att det skulle kunna visa sig lite bättre i slutprodukten. :)

Guran: Större urval brukar leda till högre topp. Om du inte tänker dig att dom bästa studenterna har annorlunda preferenser än dom övriga.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-16 13:01
Uffeeh

Tror att en viktig faktor här är att för ungdomar idag betyder bilen egentligen inte så mycket utan det är data-, spel- och elektronikbranscherna som lockar. Många ser inte Tesla som primärt just en bil utan istället som ett dataspel som råkar vara paketerat i något som liknar en bil.
Vet ju hur det var för Volvo Lastvagnar för ett antal år sedan när de ville locka främst kvinnliga nyutexaminerade ingenjörer och av många fick till svar: "Inget för oss, det luktar ju diesel så fort man kommer innanför dörren".

#a • Uppdaterat: 2020-11-16 16:10
Ahlstrand

Det kanske också är så att ungdomar ser Tesla som ett bättre företag ur perspektivet miljömässig hållbarhet.
I princip alla andra biltillverkare fortsätter ju ösa ut fossila fordon. Det skulle vara intressant att se Fords och GMs siffror för genomsnittligt co2 utsläpp enl NEDC/WLTP innan poolning av utsläpp där jag tror att det köps utsläppsrätter av Tesla för att reducera det genomsnittliga värdet per fordon.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.