Nästa artikel
Varannan bilverkstad struntar i att svara på mejl
Nyheter

Varannan bilverkstad struntar i att svara på mejl

Publicerad 10 november 2020
Kunder som hör av sig får inget mejlsvar från hälften av bilverkstäderna i en ny undersökning.

Många biltillverkare har infört digital försäljning under coronapandemin för att hålla igång försäljningen utan risk för fysiska möten hos bilhandlaren.

Det har bland annat inneburit enorma investeringar i digital teknik och e-handelsplattformar.

Men det verkar inte som att bilverkstäderna hängt med på tåget. Enligt en ny undersökning gjord av verkstadssajten Autobutler svarar nästan varannan bilverkstad inte på mejl.

Av de bilverkstäder som svarar på mejl föreslår över 70 procent inte någon specifik tidpunkt för att boka in bilen, och 40 procent av dem tar upp till tre dagar på sig att svara.

I undersökningen ingick 1 399 bilverkstäder runt om i Sverige och den gjordes under september och oktober.

– Enkla frågor om inlämning av bil och pris för reparation får idag lov att vara obesvarade på varannan verkstad. Om inte branschen snabbt förändras, kommer bristen på digitalisering leda till att man förlorar konsumenterna till rappare aktörer med verktyg som förenklar processen för kunden, säger Jan Sturm, analyschef på Autobutler.

Läs också: Gå inte på servicemissen – så dyr är din nya bil att serva

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-10 17:51
Patrik Lundström

Många mejl som jag får till min egna lilla bilverkstad handlar ofta om teoretisk felsökning och sådana mejl har jag faktiskt slutat svara på. Vissa bilägare skriver långa mejl där dom förklarar vad det är för problem och det verkar som att dom förväntar sig att jag rätt och slätt ska tala om för dom vad som är fel så att dom kan laga felet själva...
Jag brukar säga att dom ska ta bilen hit till verkstaden och lämna den för felsökning, men bara typ 3-4 stycken av tio kommer med bilen.
Men självklart så finns det ju också seriösa kunder som vill ha en offert och det lämnar jag ALLTID ut inom någon timme.
Sen kan även det ibland vara väldigt tidsödande när vissa kunder bara berättar att dom har en blå Audi av årsmodell 2010.
Många gånger så verkar bilens färg viktigare att delge än bilens registreringsnummer och bilens mätarställning... LOL

#2 • Uppdaterat: 2020-11-10 18:25
Pi

Kanske dags att skaffa nån form av formulär på hemsidan (?) då Patrik där kunderna själva kan ge dig den info du behöver. Borde underlätta för båda parter.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-10 18:36
Mattse

Två orsaker till den låga svarsfrekvensen:

1) språkkunskaper. Många bilverkstäder drivs av duktiga mekaniker men som kan ha svårt med svenska språket. Då är det inte lätt att författa ett svar på frågor.

2) ”bevisbörda”. I ett skriftligt mejl finns alla uppgifter om pris etc på pränt. Det gör att många bilverkstäder avstår att svara på mejl då mejlet kan användas som bevis i tvister i efterhand om kunden inte är nöjd. Ett muntligt telefonsamtal (som ingen spelat in) är lättare att slingra sig ifrån.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-10 18:59
Svenne60

Håller med om ovanstående, via Aurobutler får man väldigt dyra priser

#5 • Uppdaterat: 2020-11-10 19:39
glimma-48

"Min" verkstadsmekaniker svarar alltid i telefon och jag kan snabbt framföra mitt ärende. Att reda ut saker via mail är inte något som imponerar på mej.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-11 05:55
L West

Jag blev hänvisad i ett garantiärende till en för mig helt ny och okänd mindre bilverkstad för nån månad sen. Det blev en lite utdragen historia om bl.a. felaktig beställning av delar, tydligen obefintlig kommunikation mellan chef och mekaniker och till sist uteblivet utlovat telefonsamtal från chefen själv angående ny tid för service. Jag tackade för mig när MEKANIKERN flera dagar försenat ringde upp 4-tiden en fredagseftermiddag, jag hade då redan anlitat en större välkänd verkstad med större resurser förstås och betydligt bättre på kundbemötande.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-11 06:02
skarj

Verkstäder som inte lämnar skriftlig offert ska man passa sig för, sedan kan man ju redan ha en relation med en verkstad man litar på, då är det ju inte särskilt intressant med offert över huvud taget, med andra ord man vet att man kommer att få vad man betalat för.

I praktiken kan jag säga att det oftast lönar sig att lära sig lite grunder och att göra det själv, man vet att man får vad man vill utfört till ett pris som är lågt, delar är inget problem att skaffa själv, original eller andra märken man lär sig lita på, det är alltid någon som tillverkar originalprodukterna också (mao inget magiskt med original).

Jag har generellt högre förtroende för verkstäder som inte har något emot att du är med och hjälper till/tittar på, kan fråga och se hur de arbetar och löser saker och vad de använder, givetvis ett ansvar att kunden inte beter sig som en idiot också, vilket säkert händer.

Målet för alla verkstäder är att tjäna pengar på dig som kund, som kund vill man inte bli lurad, detta är terrorbalansen, känner man sig ofta besviken som kund, följ mitt råd och investera tiden att lösa service och reparationer själva (tänk på garanti och maskinskadeförsäkring).

#8 • Uppdaterat: 2020-11-11 09:15
Styggavargen

skarj, vart får du en skriftlig offert innan du gör en service? Du får ett pris över telefon och i bästa fall ett mail på ett ungefärligt pris det är mina erfarenheter. Det är tidsödande att sitta och skriva mail hela dagarna, det tar tid ifrån arbetet i verkstaden. Om nu jag hade haft en verkstad att jag skyltat med priserna istället så blir det inga diskussioner. I alla andra branscher är man glada över fasta priser får då kan man lura kunderna att det är dyrare än det faktiskt borde vara och timpriset kan lätt dubbleras utan att kunden måste räkna efter. Jag har tex haft målare på timtaxa och elektriker och på det sättet sparat ca 5000-9000 kr på jobbet. Ofta tar en företagare inga risker, utan dubblerar tiden för att vara säker att han inte går back på jobbet... pengar som sedan blir goa vinster.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-11 17:53
perin

Min erfarenhet är att märkesverkstäder svarar alltid medan fristående är det lite av ett lotteri om man ska få svar eller ej.

#a • Uppdaterat: 2020-11-11 18:16
fjodor

Verkar inte finnas några verkstäder som svarar på mail, många har en sida där man kan fylla i vad man vill ha fixat och få offertförslag på det. Men nåt svar får man aldrig. Verkar som dom flesta verkstäder lever kvar på 1800-talet. Är mycket smidigare om man kan ha mailkontakt istället för telefon, det minimerar risken för missförstånd och går enklare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.