Nästa artikel
Shamrock var Irlands bildröm – som floppade totalt
Backspegeln

Shamrock var Irlands bildröm – som floppade totalt

Publicerad 5 november 2023
Irländska Shamrock blev inte riktigt den succé som bilens skapare, William Curtis, hoppades på.

Lyss gott folk till balladen om bilen som skulle få fart på republiken Irlands ekonomi och göra succé i bilens förlovade land USA.

DeLorean? Nix, den byggdes ju på Nordirland och det här gäller Irland som knappast är känt för någon bilproduktion alls, trots att Ford och Volkswagen haft fabriker här. Den första VW Typ 1 som byggdes utanför Tyskland kom faktiskt till i en fabrik i Irlands huvudstad Dublin.

Sagan om Shamrock (treklövern) och dess skapare William Curtis börjar med att amerikanen 25 år gammal återvänder till sina förfäders ö i mitten av 1950-talet. Han noterar skillnaden i välstånd mellan länderna och får en idé: Varför inte bygga en bilfabrik som ger folk jobb och inkomst här och amerikanerna en häftig pjäs att ratta over there?

Tillsammans med en kompanjon grundas Shamrock Motors Ltd och fabriksmark köps i Castleblayney i grevskapet Monaghan vid gränsen till Nordirland. 

Återstår att skapa själva bilen, ett uppdrag som går till en Alvin ”Spike” Rhiando, en italienare som ska ha kört speedway och racing. Eller om han är amerikan. Eller kanadensare. Om han nu inte är från London, rent av. Ingen tycks veta.

Rhiando skapar hur som helst en öppen bil med uttalat amerikanska linjer, fenor där bak och avtagbar hardtop. När den sitter på ser bilen ut som en fransk nunna iklädd sin cornette, det veckade vita huvuddoket.

Shamrock saknar sidorutor och skapelsen är inte mindre än 518 centimeter lång. Karossen består av glasfiber, framtidsmaterialet. Allt väl så långt, men undertill befinner sig teknik och chassi från en betydligt mindre bil, Austin A55. Det gör axelavståndet löjeväckande kort och överhängen löjeväckande långa.

Den fyrcylindriga stötstångsmotorn på blott 1,5 liter ger ynkliga 55 hk. Jämförelsen med den tänkta konkurrenten Ford Thunderbird haltar betänkligt från start. Än mer haltar bilen om den får punktering, ty det bakre hjulhuset är så ritat att bakhjulen inte kan demonteras med mindre än att bilen hissas upp och bakaxeln sänks ned. 

Curtis plan att bygga 3 000 bilar 1959 och därefter 10 000 per år stupar magnifikt. Siffrorna varierar men det blir 15–20 exemplar av Shamrock innan produktionen upphör och fabriken slår igen. Enligt legenden körs överblivna karosser och delar ut med båt till mitten av närbelägna Lough Muckno och sänks i dess mörka vatten, never more to be seen.

Åtta Shamrock återstår i dag för världen att njuta av, alla oskuldsfullt snövita utom en bil som en entusiastisk amerikan gärna visar upp varje år på Saint Patrick’s Day den 17 mars. Den är grön, förstås.

Läs också: Volvos udda coupémodell som sålde bättre än väntat

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.