Nästa artikel
”Välkommen tillbaka, tvåekrade ratten – allt är förlåtet”
Krönika

”Välkommen tillbaka, tvåekrade ratten – allt är förlåtet”

Publicerad 5 november 2020
Den tvåekrade ratten är på väg att göra efterlängtad comeback.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det spelar väl ingen roll vad det är för ratt i bilen, tycker nog de allra flesta bilköpare – åtminstone de som likställer bilen med en tvättmaskin eller något annat praktiskt snarare än roligt.

Men vi bilentusiaster vet ju att det knappt finns något viktigare än ratten – det enda som tillsammans med pedalfoten faktiskt fysiskt länkar ihop oss med vart vi är på väg.

Treekrade rattar har av någon anledning länge varit intimt förknippade med sportighet. Vissa är supersnygga, men många moderna treekrade sportrattar är för tjocka och andra – som Volvo – lägger bara till någon plastdetalj på sin vanliga ratt för att kalla den sportratt och ta några tusen kronor extra.

Fyrekrade rattar tycker jag mest är tråkiga och fula, och enekrat verkar vara svårt att kombinera med dagens krockkrav.

Men tvåekrat då? Den tvåekrade ratten förknippar jag med avslappnad körning i en riktigt bekväm bil. Men tyvärr har tvåekrade rattar varit ovanliga de senaste åren. Det kanske har med krockkuddens storlek att göra, men Mini och Mercedes har i flera år haft tvåekrade rattar så det argumentet håller inte heller.

Hur som helst – nu verkar något hända! Vi medlemmar i Klubben för Tvåekrade Rattars Främjande noterar att även Skoda är på att rulla ut tvåekrade rattar i flera kommande modeller.

– När man vrider på ratten är det bekvämare med färre ekrar, förklarar Skodas interiördesignchef Peter Olah. Han får medhåll av sin kollega Marwan Khiat som är interiör projektledare:

– Vi hade länge drömt om en tvåekrad ratt och nu har våra ingenjörer lyckats skapa en tillräckligt stark struktur för den.

Den tvåekrade ratten har Skoda lyckats klämma in hela 14 knappar på. De är dock inte pekkänsliga utan helt vanliga fysiska knappar som ger bra feedback vid ett tryck.

14 knappar kanske är lite i överkant men vi i tvåekersklubben får inte klaga nu när framtiden äntligen börjat ljusna.

Läs också: Miljöbonusen hamnar i rikemansfickor: ”Ett klavertramp”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-11-06 11:48
saabnisse

Axa, jo ratten på Enyaq är helt rund, det är en förvrängning på bilden som visas i vinjetten.
Ratten är snyggare i verkligheten än på den bilden, den är inte lika fläskig som den verkar här.

#m • Uppdaterat: 2020-11-06 12:13
Henrik M

Mso: Vad har provkörning med standardutrustning att göra? Läs igen vad jag skrev innan du kommenterar så blir det bättre......

#n • Uppdaterat: 2020-11-06 12:22
Axa

Saabnisse
Jag tvivlar inte på att den är skön och behändig att greppa, har aldrig varit med om att rattar från Skoda, Seat eller VW är fläskiga.
Vad jag menade med cylinderformad var själva greppet, som på övre delen som är utan utbuktningar eller likande.

#o • Uppdaterat: 2020-11-06 12:42
saabnisse

Axa, ok, jag trodde du menade rattkransen, den är ju rund som den ska vara, skulle aldrig kunna köpa en bil med tillkrånglad ratt.

#p • Uppdaterat: 2020-11-06 19:02
saabnisse

Att jag stör mig på kantiga rattar är väl någon rudimentär mental störning från rallytiden när rattarna måste skruvas runt snabbt hit och dit.c
Då krävs runda, centrerade rattar som stör så lite som möjligt.

#q • Uppdaterat: 2020-11-06 16:03
Vorwärts

Vi minns Aston Martin Lagonda https://i.redd.it/tf2ufnrnrpq41.jpg

#r • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

MSO #15
Det är en sak vad dom haft, men med deras nya profilering så finns nu en herrans massa tillval och däribland förmånen att få välja en snyggare ratt för några tusenlappar.
Prova att bygga dig en Enyaq så får du se.
Den tiden är förbi då Skoda bara var en billig förnuftig bil.

#s • Uppdaterat: 2020-11-06 16:41
Erik Söderholm

Svar till Raphael: Ja, C5-ratten är supermysig med sitt fasta nav. Men jag skulle räkna den som fyrekrad eller? https://i.pinimg.com/originals/bb/ca/6b/bbca6b40b2636c81dae6bc1818d8af2c.jpg

#t • Uppdaterat: 2020-11-06 21:10
saabnisse

Guran, det går inte att bygga en VAG-bil på nätet, det hamnar på helt orimliga summor när man är klar.
De här bilarna måste köpas direkt av säljaren och med personlig närvaro.
Hyfsade priser får man bara på utrustade lagerbilar som är paketerade mer eller mindre bra och då får man acceptera saker man inte vill ha t.ex en felekrad kantig ratt och fula fälgar!

#u • Uppdaterat: 2020-11-07 09:18
skidoo1238

Jag tror Saabnisse har rätt här men jag skulle nog hävda att det inte gäller Skoda och Seat som hittills haft en helt annan prissättning än vw och framför allt betydligt vettigare paketering av paketen och bättre paketpriser.
Och naturligtvis måste man besöka en bilfirma och låta dom räkna på en offert om man skall få ett relevant bra pris.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.