Nästa artikel
Problemen med Toyotas och Lexus bränslepumpar växer – 5 miljoner drabbade
Nyheter

Problemen med Toyotas och Lexus bränslepumpar växer – 5 miljoner drabbade

Publicerad 3 november 2020
Bilarna kan få ryckig gång eller plötsliga motorstopp. Även svenska bilägare berörs av återkallelsen.
I början av 2020 utlyste Toyota och syskonmärket Lexus en återkallelse på 700.000 fordon i USA, då bränslepumpen i bilarna kan sluta fungera.

Nu utökas antalet bilar som misstänks ha felaktiga komponenter och enligt nyhetsbyrån Reuters omfattas 5,84 miljoner bilar världen över. Erik Gustafsson på Toyota Sverige berättar att 317 bilar i Sverige ska få sina bränslepumpar utbytta. 
– Jag har ingen exakt lista på vilka specifika bilar som omfattas, men det är ett flertal olika modeller. Återkallelsen sker då bränslepumpen kan sluta fungera, vilket gör att motorn kan gå ryckigt, stanna eller inte starta. Därför kommer bränslepumpen att bytas på de 317 bilar som omfattas i Sverige, skriver han i ett mejl till Vi Bilägare. 

På amerikanska Toyotas lista över modellerna som ingår i återkallelsen finns bland annat Toyota RAV4 och Corolla, samt Lexus LS, ES, LC, RX, UX och NX. Bilarna är av varierande årsmodeller i spannet 2013-2020. 

Tidigare har Toyota kommunicerat att de flesta bilar som berörs inte är elhybrider utan bara går på bensin. 
– Skillnaden med en hybrid är dock att den – i stället för att stanna helt som en konventionell drivlina – går in i felsäkert läge om detta skulle hända och kan då ändå köras en kortare sträcka med alla funktioner aktiverade, sa Erik Gustafsson i samband med den första återkallelsen som utlystes i januari. 

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-03 13:14
saabnisse

Märkligt att Toyota som tidigare gjort sig kända för att tillverka relativt felfria bilar allt oftare hamnar i "tur och retur-gänget"!
Kan det vara så att de tidigare bilarna som ju var väldigt tekniskt enkla och därför driftsäkra, medan de nu tillverkade måste hålla en konkurrenssäker teknisk standard och då strular det?

#2 • Uppdaterat: 2020-11-03 13:53
Dana

Bara 317 bilar i Sverige? Dom borde byta även på alla Hybriderna. Om bilen dör mitt i natten ute i skogen så har man ju inte mkt hjälp av att bilen går att köra på el någon km.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-03 14:39
puttis

En bränslepump är väl tämligen enkel komponent som knappast är särskilt ny teknik. Låter som ett underleverantör-problem. Inte mycket Kaizen kvar hos Toyota låter det som. Eller snålar de bara?

#4 • Uppdaterat: 2020-11-03 17:52
saabnisse

puttis, det är ju just det som är det märkliga!
Man gjorde sig känd för just driftsäkerheten, struntfel fick absolut inte förekomma på en Toyota!
Nu verkar det vara just struntfel som blir det vanligaste.
Vart är vi på väg?

#5 • Uppdaterat: 2020-11-03 18:25
Carl Trefalt

Dålig kvalité på bränslepumpen?

#6 • Uppdaterat: 2020-11-04 08:28
Diod

Ja det är samma fenomen i motorcykelvärlden. KTM Enduro/Cross och vissa gathojar har detta problemet och det beror på Kinesiska tillverkare som har för litet spel mellan den roterande rotorn och ytterväggen kallad stator i bränslepumpen. Man har också glidbussningar till motoraxeln i bränslepumpen och när den slits blir spelet för stort och elmotorns rotor fastnar/kärvar ihop med statorn. Har man otur så blir det skräp från den slitna elmotorn i förtid som sätter igen bärnslefiltret som sitter direkt efter elmotorn innuti bränsletanken, sk. "inline fuelpump and filter". Nu finns det vakna eftermarknadsföretag som slår mynt på detta och köper in bättre bränslepumpar från Taiwan som skall vara av bätter kvalitet.
Att en sådan stor aktör som Toyota får samma problem är mycket tråkigt då dom skall hålla en hög kvalitet.
Men aldrig har väl uttrycket "liten tuva stjälper stort lass" varit mer passande i företagens iver att tjäna kanske så lite som en krona på en komponent som blir kritisk och slutar med en återkallelse av 5,84 miljoner bilar.
KTM har tyvärr inte den policyn utan där får man ta sådana kostnader själv och att det blir dålig reklam för märket verkar inte bekomma dom det minsta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.