Nästa artikel
Polestars nya huvudvärk: Märkesbråk med Citroën
Nyheter

Polestars nya huvudvärk: Märkesbråk med Citroën

Publicerad 31 oktober 2020 (uppdaterad 3 november 2020)
Citroën tycker att märkets klassiska logga är för lätt att blanda ihop med Polestars.

Lanseringen av nya elbilen Polestar 2 har inte gått helt enligt plan. Bilen har först återkallats två gånger på grund av allvarliga problem, och nu stoppas lanseringen i Frankrike. 

Anledningen är att Citroën anmält Polestar för varumärkesintrång, skriver The Connexion. Den franska biltillverkaren tycker att Polestars logotyp är för lik Citroëns och lyxmärket DS.

Citroëns klassiska logotyp består förenklat av två pilar som pekar i samma riktning – uppåt. De dubbla vinklarna kallas ”Le Double Chevron” och har varit en symbol för bilmärket sedan André Citroën började serietillverka bilar för 100 år sedan.

Med lite fantasi har även Polestar två pilar i loggan, men där pekar de istället mot varandra. Vissa tycker också Polestars märke är likt märket för Citroëns lyxmärke DS.

Polestars logotyp anmäldes av Citroën förra året och nu har en fransk domstol tagit upp fallet. Som det ser ut nu måste Polestar betala 1,5 miljoner kronor i böter och stoppa användningen av logotypen i ett halvår, men om ingen överenskommelse nås kan förbudet dra ut på tiden. 

Besökare i Frankrike som går in på Polestars hemsida möts av ett meddelande om att den inte är tillgänglig.

Läs också: Beskedet från Polestar: Tusentals bilar återkallas

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2020-11-01 11:16
Lasse L-on

Citroenvinklar jag är van vid ser inte ut som dagens böjda och borde inte vara ett problem. Däremot kan jag tänka mig om en person som aldrig sett några varumärke tidigare skulle kunna blanda ihop vinklar som är parallella och motriktade. Men för alla som lärt sig att Citroen är parallella vinklar kommer inte att blanda ihop de 2 varumärkena. Hur sedan juridiken ser på det vet jag inte.

#w • Uppdaterat: 2020-11-01 11:30
saabnisse

Lasse L-on, fransk juridik tenderar att vara protektionistisk, men oavsett utslaget struntar nog kineserna i det.
Men reklam för båda parter är det hur det än går.

#x • Uppdaterat: 2020-11-01 12:15
Pi

Även om Kineserna struntar i utslaget så lär dom inte få sälja Polestar med sin nuvarande logga på den franska marknaden om dom skulle bli fällda - gissar jag. Och risken är nog stor av de orsaker saabnisse nämnt.

#y • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

men om nu Citron hävdar varumärkesintrång så borde väl även Renault kunna hävda det samma. Eller tar man citroens vinklar och monterar ihop dom så blir det med lite god vilja en Renult logo.
Nej detta var nog något av det dummaste jag läst på länge. Speciellt argumenten för hur man genom att vrida ena delen av Polestar logon får en exakt kopia av Citroens.

#z • Uppdaterat: 2020-11-01 13:00
Peter E

Jag hittar en hel del bilmärken där emblemet är byggt/skapat på en rund platta.
Eller en rund ring...
Ska dessa stämma varandra då?...

Tror citroens representanter har tittat på logon genom botten på en vinflaska...då kan det mesta förvrängas... :)

#110 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Opel och Nissans logotyper är också lätta att förväxla på några meters håll.

Vem stämmer vem först?
Kanske ett nytt sätt att skaffa sig marknadsandelar.

#111 • Uppdaterat: 2020-11-01 16:48
mso 1000

Även om fansoserna har lärt sig att bygga bra bilar sista åren så har dom ändå konstiga idéer emellanåt.

#112 • Uppdaterat: 2020-11-01 16:59
Henrik M

Konstigt att inte Ford har stämt Kia än, båda har text i ovaler. Ändrar man bara bokstäverna, antalet samt typsnitt och färg i bakgrunden är de ju förvillande lika.....
Iaf med Raphaels logik.....eller brist på logik.....

#113 • Uppdaterat: 2020-11-01 19:24
Pi

Vill man hitta problem/likheter så borde väl t ex Hyundai's och Hondas loggor ligga närmare varandra....

#114 • Uppdaterat: 2020-11-01 19:55
IngoS

Det var något liknande bråk mellan Mercedes och Scania för några år sedan. Mercedesstjärnan från 1926 var alltför lik Scania(-Vabis)loggan som funnits sedan åtminstone 1903, och för att kunderna inte skulle förväxla svenskt skräp med tysk kvalitet krävde man att Scania skulle ändra sin logga, vilket Scania också snällt gjorde, men vissa rester av Vabisloggan finns kvar i den nuvarande loggan. Billigare att ändra än driva en process även om det finns de som tycker Scania hade rätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.